VVV Nederland
Naam organisatie: VVV Nederland
(Deel)branche: city- en regiomarketing
Website: www.vvvnederland.nl (corporate) www.vvv.nl (consumenten website)
Sinds 2017 werkt VVV Nederland op een nieuwe manier samen
met de VVV/city- en regiomarketingorganisaties. Een nieuw flexibel
licentiemodel met bijbehorend kennisnetwerk is in de plaats gekomen van de VVV
franchiseformule.
Kennisnetwerk
Belangrijkste nieuwe activiteit onder deze licentie is het "Kennisnetwerk
Destinatie Nederland”. De missie van het kennisnetwerk is door kennisdeling en
verbinding bijdragen aan de ontwikkeling, samenwerking en versterking van het vakgebied
destinatiemarketing, hospitality en de activiteiten van de individuele
aangesloten organisaties. VVV Nederland is aanjager en facilitator van dit
kennisnetwerk.
Het komende jaar staat met name in het teken van het uitbouwen van het kennisnetwerk. Het netwerk gaat in het voorjaar een congres organiseren rondom een actueel en relevant thema en in het najaar een fieldtrip om best practices in de praktijk te zien. Daarnaast gaan er een aantal expertgroepen functioneren. Deze expertgroepen brengen professionals uit verschillende city- en regiomarketingorganisaties op thema’s samen om kennis uit te wisselen en gezamenlijk na te denken over de ontwikkelingen op hun deelgebied binnen het vakgebied destinatiemarketing. Nu al zijn er binnen het kennisnetwerk diverse expertgroepen actief, bijvoorbeeld op het gebied van digitale innovatie in destinatiemarketing en hospitality. In de komende periode zullen de expertgroepen steeds concreter aan de slag gaan om van elkaar te leren en samen te werken. Tijdens het voorjaarscongres en de fieldtrip in het najaar koppelen de werkgroepen terug wat hun activiteiten omvatten en delen ze hun bevindingen en plannen met alle leden van het netwerk.
Merk
VVV Nederland ondersteunt via de VVV licenties de city- en regiomarketingorganisaties in Nederland daarnaast met het bereiken van hun marketing- en hospitality doelen met het superbekende merk VVV. In 2017 zijn 87 organisaties bij VVV Nederland aangesloten middels de VVV licentie. Tezamen ontvangen zij tientallen miljoenen (potentiële) gasten online of in één van de 330 fysieke VVV’s.
De allerbelangrijkste functie van het VVVmerk is de
icoon- en bakenfunctie voor gasten en bezoekers die al op de plaats van
bestemming zijn. Het VVVmerk zorgt voor herkenning. DeVVV is de
fysieke of online plek waar je wordt geïnspireerd in de sfeer van de
bestemming. Waar je op weg wordt geholpen met op jouw wensen toegesneden
informatie. Waar herkenbaar gastheerschap is gekoppeld aan persoonlijke kennis
van de bestemming.
Om het merk VVV verder te laden ontwikkelt en onderhoud VVV Nederland de VVV app en VVV.nl. Op vvv.nl gaat stapsgewijs het nodige veranderen. Steeds meer gaat de vraag: "wat is hier vandaag voor mij te doen” centraal staan. Op die manier draagt de website bij aan de lading van het merk VVV.
Licentienemers kunnen daarnaast
softwaremodules afnemen zoals de NDTRC database en een compleet website CMS.
Cadeaucards
VVV Nederland zorgt eveneens voor geef- en winkelplezier bij consumenten en stimuleert de lokale en regionale economie door de omzet bij retail, horeca en de vrijetijdssector, met een uitgekiend assortiment van cadeaukaarten.
VVV Nederland werkt aan de integratie van de VVV cadeaubon
en de VVV giftcard. En daarmee aan de qua omzet grootste cadeaukaart van
Nederland: "de VVV cadeaukaart” die door tienduizenden bedrijven on- en offline
wordt geaccepteerd.
In 2018 is de integratie van de VVV cadeaubon met de VVV giftcard voltooid en worden er vervolgstappen gezet op het gebied van personalisatie waardoor geven nog meer een persoonlijk tintje krijgt. Het acceptantenbestand wordt verder uitgebreid zodat de kaart online en offline relevant is voor een brede doelgroep. De VVV cadeaukaart zorgt zo bij grote en kleine retailers voor traffic en omzet.