eSports wordt eindelijk gesegmenteerd
Een duidelijke trend is de opkomst van eSports.
Dit is het competitief spelen van games. Het speelt in de belevingswereld van
millennials en de daarop volgende generatie Z een grote rol. Onderzoeksbureau Motivaction
wil nu uitzoeken hoe deze enorme markt met honderden miljoenen spelers
gesegmenteerd kan worden.
Bij het onderzoek is ook Fnatic betrokken, 's werelds grootste eSports team. Met
het onderzoek stellen Motivaction en marketingbureau 2Basics zich tot doel om
de wereldwijde community van eSports fans te segmenteren in heldere profielen.
In het eSports domein zijn ruim 400 miljoen mensen actief, voor het overgrote merendeel in de leeftijdsgroepen millennials en generatie Z. Voor marketeers is dit een interessante, maar ook lastig te doorgronden doelgroep. Behalve dat veel marketeers onbekend zijn met gaming, is het door de veelheid aan type games en bijbehorende type gamers lastig om te bepalen welke game of achterban relevant voor het merk is.
In het eerste eSports Segmentatie Model wordt gekeken naar onder andere waarden, motivaties en lifestyles van de verschillende archetypen gamers ennaar de brandfit van verschillende segmenten gamersmet merken die in het onderzoek meelopen. Daarnaast wordthet eSports medialandschap in kaart gebracht.