Geplaatst op: 29-11-2016

Online pagina over het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2016

Online pagina over het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2016
Eind november is het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2016 verschenen. Op deze pagina treft u de informatie aan waar in het rapport naar wordt verwezen. Meer weten over de inhoud? We hebben hier alles voor u op een rijtje gezet.

Artikelen
Het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd heeft volop in de publiciteit gestaan. Een overzicht van de artikelen op ons eigen platform:

Correcties
  • Op pagina 143 staat bij de laatste bullet: Het aantal overnachtingen door binnenlandse en buitenlandse toeristen in geregistreerde logiesaccommodaties groeide in Europa (EU-28) in 2015 met 3,5 procent naar 28 miljard overnachtingen. Dat moet zijn 2,8 miljard overnachtingen.

Gebruikte literatuur Capita Selecta

Kust, Gezondheid en Toerisme   
Dr. Mathilde Matthijsse
Prof. Dr. Olaf Timmermans

  • Kruizinga, P. (2015). Developments in Zeeland. Wellness in Zeeland. Vlissingen: HZ University of Applied Sciences.
  • Timmermans, O. (2015). Inaugurale rede Lector Healthy Region. Crossing over to a healthy region. Vlissingen: HZ University of Applied Sciences.
  • Gemeente Veere (2016) Stimuleringsprogramma gezondheidstoerisme Veere 2016-2018.
  • Timmermans, Marijs, Bijl, Tempelman (2016) Gezondheidstoerisme in Zeeland; Zeeland als gezonde regio door de ogen van de gast. Vlissingen: Kenniscentrum Kusttoerisme en Lectoraat Healthy Region.
  • Wheeler, B. W., White, M., Stahl-Timmins, W., & Depledge, M. H. (2012). Does living by the coast improve health and wellbeing? Health & Place, 18(5), 1198-2001. doi: 10.1016/j.healthplace.2012.06.015
Leven lang leren, vanzelfsprekend?
Werkgevers, werknemers en onderwijs werken aan excellente gastvrijheid
Margot Tempelman
Walter Roovers
Sjoerd Gehrels
  • Gehrels, S. en M.A. Altan (2015). Een verkenning van het Employer Branding concept voor de Nederlandse gastvrijheidssector.
  • Howe, N. & W. Strauss (2000). Millennials Rising: The Next Great Generation.
  • Uitham, R. (2012). Generatie XYZ: wie zijn dat eigenlijk? In: Intermediair.

Een menselijk gezicht in elk onlinebericht?
Social media inzet en tone of voice
Corné Dijkmans

  • Burson-Marsteller. (2014, september 24). Corporate reputation: A global snapshot [blog]. Geraadpleegd van http://www.burson-marsteller.com/bm-blog/corporate-reputation-a-global-snapshot/
  • CBS. (2015, oktober 28). Twee derde van de bedrijven gebruikt nu sociale media [webpagina]. Geraadpleegd 18 augustus 2016, van https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2015/44/twee-derde-van-de-bedrijven-gebruikt-nu-sociale-media
  • De Graaff, X. L. M. (2015, augustus 18). Human voice versus corporate voice: Welke voice heeft de meeste invloed op de waardering van Facebookberichten? Geraadpleegd van http://theses.ubn.ru.nl/handle/123456789/293
  • Dijkmans, C., Kerkhof, P., & Beukeboom, C. J. (2015). A stage to engage: Social media use and corporate reputation. Tourism Management, 47, 58–67. http://doi.org/10.1016/j.tourman.2014.09.005
  • Dijkmans, C., Kerkhof, P., Buyukcan-Tetik, A., & Beukeboom, C. J. (2015). Online conversation and corporate reputation: A two-wave longitudinal study on the effects of exposure to the social media activities of a highly interactive company. Journal of Computer-Mediated Communication, 20(6), 632–648. http://doi.org/10.1111/jcc4.12132
  • Kelleher, T. (2009). Conversational voice, communicated commitment, and public relations outcomes in interactive online communication. Journal of Communication, 59(1), 172–188. http://doi.org/10.1111/j.1460-2466.2008.01410.x
  • Short, J., Williams, E., & Christie, B. (1976). The social psychology of telecommunications. John Wiley and sons. Geraadpleegd van http://www.citeulike.org/group/1662/article/327279
  • Socialbakers. (2014, oktober). Socially devoted, the standard of customer care in social media. Geraadpleegd van http://sociallydevoted.socialbakers.com/

Quo vadis?
Businessmodellen voor duurzame waardecreatie

Frans Melissen

Lars Moratis

  • Bocken, N., Rana, P. en Short, S. (2015) Value mapping for sustainable business thinking. Journal of Industrial and Production Engineering, 32: 67-81.
  • Bocken, N., Short, S., Rana, P. en Evans, S. (2014) A literature and practice review to develop sustainable business model archetypes. Journal of Cleaner Production, 65: 42-56.
  • Cochran, P. (2007) The evolution of corporate responsibility. Business Horizons, 50: 449-454.
  • Elkington, J. (1994) Cannibals with forks: The triple bottom line of 21st century business. London: Wiley.
  • Griskevicius, V., Cantú, S. en van Vugt, M. (2012) The evolutionary bases for sustainable behavior: Implications for marketing, policy, and social entrepreneurship. Journal of Public Policy & Marketing, 31: 115-128.
  • Porter, M. en Kramer, M. (2011) Creating shared value: How to reinvent capitalism – and unleash a new wave of innovation and growth. Harvard Business Review, 89: 62-77.
  • Schaltegger, S., Lüdeke-Freund, F. en Hansen, E. (2011) Business cases for sustainability and the role of business model innovation: Developing a conceptual framework. Lüneberg: Centre for Sustainability Management.
  • Stubbs, W. en Cocklin, C. (2008) Conceptualizing a "Sustainability Business Model”. Organization & Environment, 21: 103-127.
  • Visser, W. (2011) The age of responsibility: CSR 2.0 and the new DNA of business. London: Wiley.

Toeristische druk op stedelijke bestemmingen
Het perspectief van bewoners

Dr. Albert Postma
Dr. Ko Koens

  • Kim, K. (2002). The effects of tourism impacts upon quality of life of residents in the community, Proefschrift. Virginia, USA: Virginia Polytechnic Institute and State University.
  • Koens, K., & Postma, A. (2016, in voorbereiding). Understanding and managing visitor pressure in urban tourism. A study into the nature and methods to manage visitor pressure. Breda/Leeuwarden/Vlissingen: CELTH.
  • Mill, R.C., & Morrison, A.M. (2002). The tourism system (4th ed.). Dubuque, Iowa, USA: Kendall/Hunt Publishing Company.
  • Postma, A. & Schilder, A.K. (2007). Critical Impacts of Tourism; the case of Schiermonnikoog. In Casado-Diaz, M., Everett, S. en Wilson, J. (Eds.) Social and Cultural Change: Making Space(s) for Leisure and Tourism. Leisure Studies Association, LSA 99, Volume 4. Eastborne, UK: University of Brighton.
  • Postma, A. (2013). "When the tourists flew in”. Critical encounters in the development of tourism. Ph.D. thesis. University of Groningen, Faculty of Spatial Sciences.
  • Postma, A. (juni 2003). "Quality of Life, competing value perspectives in leisure and tourism”. Keynote presentatie ATLAS 10th International Conference, Quality of Life, competing value perspectives in leisure and tourism, Leeuwarden, juni 2003.
  • Postma, A. (maart 2015). "Overuse of city destinations. Limits and solutions”. Keynote ITB Futures Day, 3 maart 2015, Berlijn.
  • Reid, D. (2003). Tourism, globalization and development. London: Pluto Press.

Crossroads in Brabant - Life Changing Stories 40-45
Storytelling als verbinding van WOII-erfgoed

Moniek Hover
Juriaan van Waalwijk
Licia Calvi

  • Bal, M. (2009). Narratology. Introduction to the Theory of Narrative. Torronto: University of Toronto Press.
  • Chronis, A. (2012). Tourists as story-builders: Narrative construction at a heritage museum. Journal of Travel & Tourism Marketing, 444-459.
  • Hover, M. (2013). De Efteling als 'Verteller' van Sprookjes. Kaatsheuvel: Efteling Publishing.
  • Hover, M., & Vugts, O. (2013). Efteling en Sprookjesboom. Strorytelling tussen traditie en vernieuwing. In NRIT, Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd (pp. 272-275). Nieuwegein: NRIT Media.
  • Hover, M., Neveu, V., Seegers, C. & Van Waalwijk, J. (2016). Merkboek Crossroads. (Intern document).
  • Levy, U. (1997). Holocaust Survivor Ursula Levy Testimony. (M. Kaufman, Interviewer)
  • Lukas, S. (2013). The immersive worlds handbook. Designing theme parks and consumer spaces. New York: Focal Press.
  • McDonald, B. (2010). Invisible Ink. A pratical guide to building stories that resonate. Seattle: Libertary.
  • Nawijn, J., Isaac, R., Gridnevskiy, K., & Van Liempt, A. (2015). Holocaust concentration camp memorial sites: an exploratory study into expected emotional response. Current Issues in Tourism.
  • Philips, A. (2012). A Creator's Guide to Transmedia Storytelling. New York: McGraw Hill.
  • VPRO NTR (Director). (2016). Andere tijden. Alle kinderen op transport [Motion Picture].
  • Von Franz, M-L. (1996). The Interpretation of Fairy Tales. Boston: Shambala.
  • Woodside, A. G., & Megehee, C. M. (2010). Advancing Consumer Behaviour Theory in Tourism via Visual Narrative Art. International Journal of Tourism Research, 418-431.
  • http://www.maczekmuseum.nl/
  • http://www.nmkampvught.nl/
  • https://www.oorlogsmuseum.nl/
  • http://www.stichting18september.nl/
  • http://www.wingsofliberation.nl/



Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • CELTH





    ||| Nieuws |||

    13/03/25
    Exclusief voor leden
    Nieuwe ceo laat Time to Momo met online boekingen groeien
    Sinds 1 februari 2025 heeft Mart Evers het stokje overgenomen van Niels Meijssen als nieuwe ceo van Time to Momo. Mart is mede-oprichter van het bedrijf en vanaf het allereerste begin in 2020 betrokken, toen het nog Moonback heette.
    13/03/25
    Sylvia van Mullem merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen
    Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen stelt Sylvia van Mullem als nieuwe merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen aan. Zij volgt Reinou de Haan op.
    13/03/25
    Kröller-Müller viert 80 jaar vrijheid met wandelingen en open schuilkelder
    Van 29 april tot en met 5 mei 2025 herdenkt het Kröller-Müller Museum 80 jaar vrijheid. De schuilkelder is opengesteld voor publiek, er zijn minicolleges in het museum en vrijheidswandelingen in de beeldentuin.
    12/03/25
    Exclusief voor leden
    KLM migreert applicaties naar cloud
    Accenture werkt samen met Air France-KLM om de bestaande applicaties van de luchtvaartgroep te transformeren en te migreren naar de cloud. Hierbij wordt afgestapt van de drie eigen datacenters. Dat is van grote invloed op het proces en de klantervaring.
    12/03/25
    Efteling Grand Hotel opent op 1 augustus 2025
    Het Efteling Grand Hotel opent op 1 augustus 2025 de deuren voor gasten. Efteling investeert 50 miljoen euro in de bouw van het Efteling Grand Hotel. Het is dan het grootste hotel van het Brabantse attractiepark.
    12/03/25
    Exclusief voor leden
    Landal rolt nieuwe merkidentiteit uit
    Landal GreenParks en Roompot hebben een belangrijke stap gezet in hun transformatie naar Landal. Vanaf 10 maart 2025 zijn de eerste visuele elementen van de nieuwe merkidentiteit gepresenteerd aan gasten.
    12/03/25
    Exclusief voor leden
    Voor 2026 verhuist Brabantse camperbeurs naar Brabanthallen
    De organisator EasyFairs van de Camperbeurs kondigt aan dat de editie in Brabant vanaf 2026 een nieuwe locatie krijgt: Brabanthallen in Den Bosch.
    11/03/25
    Privium lounge open in Eindhoven Airport
    Deze week is op Eindhoven Airport door de Schiphol Group de Privium ExpressLounge officieel geopend. De lounge bevindt zich op de eerste verdieping, naast de Starbucks.

    ||| Agenda |||

    18/03/25
    18/03/25 t/m 18-03-25: Embrace Quality of Life
    Op 18 maart 2025 organiseert Booking Experts het jaarlijkse kennisevent Embrace. Dit evenement is d&...
    24/03/25
    24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
    Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
    05/04/25
    05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
    Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...
    05/05/25 t/m 11-05-25
    05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
    Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...