Geplaatst op: 29-11-2016

Online pagina over het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2016

Online pagina over het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2016
Eind november is het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2016 verschenen. Op deze pagina treft u de informatie aan waar in het rapport naar wordt verwezen. Meer weten over de inhoud? We hebben hier alles voor u op een rijtje gezet.

Artikelen
Het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd heeft volop in de publiciteit gestaan. Een overzicht van de artikelen op ons eigen platform:

Correcties
  • Op pagina 143 staat bij de laatste bullet: Het aantal overnachtingen door binnenlandse en buitenlandse toeristen in geregistreerde logiesaccommodaties groeide in Europa (EU-28) in 2015 met 3,5 procent naar 28 miljard overnachtingen. Dat moet zijn 2,8 miljard overnachtingen.

Gebruikte literatuur Capita Selecta

Kust, Gezondheid en Toerisme   
Dr. Mathilde Matthijsse
Prof. Dr. Olaf Timmermans

  • Kruizinga, P. (2015). Developments in Zeeland. Wellness in Zeeland. Vlissingen: HZ University of Applied Sciences.
  • Timmermans, O. (2015). Inaugurale rede Lector Healthy Region. Crossing over to a healthy region. Vlissingen: HZ University of Applied Sciences.
  • Gemeente Veere (2016) Stimuleringsprogramma gezondheidstoerisme Veere 2016-2018.
  • Timmermans, Marijs, Bijl, Tempelman (2016) Gezondheidstoerisme in Zeeland; Zeeland als gezonde regio door de ogen van de gast. Vlissingen: Kenniscentrum Kusttoerisme en Lectoraat Healthy Region.
  • Wheeler, B. W., White, M., Stahl-Timmins, W., & Depledge, M. H. (2012). Does living by the coast improve health and wellbeing? Health & Place, 18(5), 1198-2001. doi: 10.1016/j.healthplace.2012.06.015
Leven lang leren, vanzelfsprekend?
Werkgevers, werknemers en onderwijs werken aan excellente gastvrijheid
Margot Tempelman
Walter Roovers
Sjoerd Gehrels
  • Gehrels, S. en M.A. Altan (2015). Een verkenning van het Employer Branding concept voor de Nederlandse gastvrijheidssector.
  • Howe, N. & W. Strauss (2000). Millennials Rising: The Next Great Generation.
  • Uitham, R. (2012). Generatie XYZ: wie zijn dat eigenlijk? In: Intermediair.

Een menselijk gezicht in elk onlinebericht?
Social media inzet en tone of voice
Corné Dijkmans

  • Burson-Marsteller. (2014, september 24). Corporate reputation: A global snapshot [blog]. Geraadpleegd van http://www.burson-marsteller.com/bm-blog/corporate-reputation-a-global-snapshot/
  • CBS. (2015, oktober 28). Twee derde van de bedrijven gebruikt nu sociale media [webpagina]. Geraadpleegd 18 augustus 2016, van https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2015/44/twee-derde-van-de-bedrijven-gebruikt-nu-sociale-media
  • De Graaff, X. L. M. (2015, augustus 18). Human voice versus corporate voice: Welke voice heeft de meeste invloed op de waardering van Facebookberichten? Geraadpleegd van http://theses.ubn.ru.nl/handle/123456789/293
  • Dijkmans, C., Kerkhof, P., & Beukeboom, C. J. (2015). A stage to engage: Social media use and corporate reputation. Tourism Management, 47, 58–67. http://doi.org/10.1016/j.tourman.2014.09.005
  • Dijkmans, C., Kerkhof, P., Buyukcan-Tetik, A., & Beukeboom, C. J. (2015). Online conversation and corporate reputation: A two-wave longitudinal study on the effects of exposure to the social media activities of a highly interactive company. Journal of Computer-Mediated Communication, 20(6), 632–648. http://doi.org/10.1111/jcc4.12132
  • Kelleher, T. (2009). Conversational voice, communicated commitment, and public relations outcomes in interactive online communication. Journal of Communication, 59(1), 172–188. http://doi.org/10.1111/j.1460-2466.2008.01410.x
  • Short, J., Williams, E., & Christie, B. (1976). The social psychology of telecommunications. John Wiley and sons. Geraadpleegd van http://www.citeulike.org/group/1662/article/327279
  • Socialbakers. (2014, oktober). Socially devoted, the standard of customer care in social media. Geraadpleegd van http://sociallydevoted.socialbakers.com/

Quo vadis?
Businessmodellen voor duurzame waardecreatie

Frans Melissen

Lars Moratis

  • Bocken, N., Rana, P. en Short, S. (2015) Value mapping for sustainable business thinking. Journal of Industrial and Production Engineering, 32: 67-81.
  • Bocken, N., Short, S., Rana, P. en Evans, S. (2014) A literature and practice review to develop sustainable business model archetypes. Journal of Cleaner Production, 65: 42-56.
  • Cochran, P. (2007) The evolution of corporate responsibility. Business Horizons, 50: 449-454.
  • Elkington, J. (1994) Cannibals with forks: The triple bottom line of 21st century business. London: Wiley.
  • Griskevicius, V., Cantú, S. en van Vugt, M. (2012) The evolutionary bases for sustainable behavior: Implications for marketing, policy, and social entrepreneurship. Journal of Public Policy & Marketing, 31: 115-128.
  • Porter, M. en Kramer, M. (2011) Creating shared value: How to reinvent capitalism – and unleash a new wave of innovation and growth. Harvard Business Review, 89: 62-77.
  • Schaltegger, S., Lüdeke-Freund, F. en Hansen, E. (2011) Business cases for sustainability and the role of business model innovation: Developing a conceptual framework. Lüneberg: Centre for Sustainability Management.
  • Stubbs, W. en Cocklin, C. (2008) Conceptualizing a "Sustainability Business Model”. Organization & Environment, 21: 103-127.
  • Visser, W. (2011) The age of responsibility: CSR 2.0 and the new DNA of business. London: Wiley.

Toeristische druk op stedelijke bestemmingen
Het perspectief van bewoners

Dr. Albert Postma
Dr. Ko Koens

  • Kim, K. (2002). The effects of tourism impacts upon quality of life of residents in the community, Proefschrift. Virginia, USA: Virginia Polytechnic Institute and State University.
  • Koens, K., & Postma, A. (2016, in voorbereiding). Understanding and managing visitor pressure in urban tourism. A study into the nature and methods to manage visitor pressure. Breda/Leeuwarden/Vlissingen: CELTH.
  • Mill, R.C., & Morrison, A.M. (2002). The tourism system (4th ed.). Dubuque, Iowa, USA: Kendall/Hunt Publishing Company.
  • Postma, A. & Schilder, A.K. (2007). Critical Impacts of Tourism; the case of Schiermonnikoog. In Casado-Diaz, M., Everett, S. en Wilson, J. (Eds.) Social and Cultural Change: Making Space(s) for Leisure and Tourism. Leisure Studies Association, LSA 99, Volume 4. Eastborne, UK: University of Brighton.
  • Postma, A. (2013). "When the tourists flew in”. Critical encounters in the development of tourism. Ph.D. thesis. University of Groningen, Faculty of Spatial Sciences.
  • Postma, A. (juni 2003). "Quality of Life, competing value perspectives in leisure and tourism”. Keynote presentatie ATLAS 10th International Conference, Quality of Life, competing value perspectives in leisure and tourism, Leeuwarden, juni 2003.
  • Postma, A. (maart 2015). "Overuse of city destinations. Limits and solutions”. Keynote ITB Futures Day, 3 maart 2015, Berlijn.
  • Reid, D. (2003). Tourism, globalization and development. London: Pluto Press.

Crossroads in Brabant - Life Changing Stories 40-45
Storytelling als verbinding van WOII-erfgoed

Moniek Hover
Juriaan van Waalwijk
Licia Calvi

  • Bal, M. (2009). Narratology. Introduction to the Theory of Narrative. Torronto: University of Toronto Press.
  • Chronis, A. (2012). Tourists as story-builders: Narrative construction at a heritage museum. Journal of Travel & Tourism Marketing, 444-459.
  • Hover, M. (2013). De Efteling als 'Verteller' van Sprookjes. Kaatsheuvel: Efteling Publishing.
  • Hover, M., & Vugts, O. (2013). Efteling en Sprookjesboom. Strorytelling tussen traditie en vernieuwing. In NRIT, Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd (pp. 272-275). Nieuwegein: NRIT Media.
  • Hover, M., Neveu, V., Seegers, C. & Van Waalwijk, J. (2016). Merkboek Crossroads. (Intern document).
  • Levy, U. (1997). Holocaust Survivor Ursula Levy Testimony. (M. Kaufman, Interviewer)
  • Lukas, S. (2013). The immersive worlds handbook. Designing theme parks and consumer spaces. New York: Focal Press.
  • McDonald, B. (2010). Invisible Ink. A pratical guide to building stories that resonate. Seattle: Libertary.
  • Nawijn, J., Isaac, R., Gridnevskiy, K., & Van Liempt, A. (2015). Holocaust concentration camp memorial sites: an exploratory study into expected emotional response. Current Issues in Tourism.
  • Philips, A. (2012). A Creator's Guide to Transmedia Storytelling. New York: McGraw Hill.
  • VPRO NTR (Director). (2016). Andere tijden. Alle kinderen op transport [Motion Picture].
  • Von Franz, M-L. (1996). The Interpretation of Fairy Tales. Boston: Shambala.
  • Woodside, A. G., & Megehee, C. M. (2010). Advancing Consumer Behaviour Theory in Tourism via Visual Narrative Art. International Journal of Tourism Research, 418-431.
  • http://www.maczekmuseum.nl/
  • http://www.nmkampvught.nl/
  • https://www.oorlogsmuseum.nl/
  • http://www.stichting18september.nl/
  • http://www.wingsofliberation.nl/



Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • CELTH
     
       
       
       
       
       

       

       
       

       
       
       

       

    ||| Nieuws |||

    22/11/24
    Vlonderpad in Pannenhoef
    Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
    22/11/24
    LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
    Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
    22/11/24
    Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
    Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optim...
    22/11/24
    Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
    Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.
    21/11/24
    Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
    Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
    20/11/24
    Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
    De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
    20/11/24
    BUas traint op AI en ethiek
    Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
    19/11/24
    KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
    KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).

    ||| Agenda |||

    28/11/24
    28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
    Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
    03/12/24
    03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
    Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...