Geplaatst op: 00-08-2017

Online pagina over het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2017

Online pagina over het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2017
Eind november is het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2017 verschenen. Op deze pagina treft u de informatie aan waar in het rapport naar wordt verwezen. Meer weten over de inhoud? We hebben hier alles voor u op een rijtje gezet.

Brancheorganisaties

In de gastvrijheidssector zijn diverse brancheorganisaties actief waar in het Trendrapport naar wordt verwezen. Op het online kennisplatform krijgen ze de gelegenheid hun doelstelling/missie, kernactiviteiten en speerpunten voor 2017/2018 toe te lichten.
Correcties
  • Op pagina 557 is het e-mailadres van Nadia Teunissen niet correct weergegeven. Haar mailadres is n.e.teunissen@gmail.com
Bronnen Capita Selecta


Erik Feld: De toekomst van de Nederlandse internationale vliegvelden

Hans Westerbeek, Ko Koens en Frans Melissen: Smart City Hospitality: Een mogelijke weg naar duurzamer stedelijk toerisme

  • Amore, A., & Hall, C. M. (2016). From governance to meta-governance in tourism? Re-incorporating politics, interests and values in the analysis of tourism governance. Tourism Recreation Research, 41(2), 109–122.
  • Bock, K. (2015). The changing nature of city tourism and its possible implications for the future of cities. European Journal of Futures Research, 3(20).
  • Gössling, S. en Peeters, P. (2015). Assessing tourism's global environmental impact 1900—2050. Journal of Sustainable Tourism, 23(5), pp. 639—659.
  • Jhagroe, S., & Loorbach, D. (2015). See no evil, hear no evil: The democratic potential of transition management. Environmental Innovation and Societal Transitions, 15, 65–83.
  • Jurowski, C., Uysal, M. en Williams, D. (1997). A theoretical analysis of host community resident reactions to tourism. Journal of Tourism Research, 36(2), 3—11.
  • Lew, A., Ng, P., Ni, C. en Wu, T. (2016). Community sustainability and resilience: Similarities, differences and indicators. Tourism Geographies, 18(1), 18—27.
  • McKercher, B. en Prideaux, B. (2014). Academic myths of tourism. Annals of Tourism Research, 46, 16—28.
  • Newsome, D., Moore, S. A. en Dowling, R. K. (2012). Natural area tourism: Ecology, impacts and management. Bristol: Channel View Publications.
  • Smart City Hospitality. (2017). Project website. http://www.scithos.eu/ 

Kristel Zegers: De zoektocht naar nieuwe vormen van storytelling

Marian van der Ent: Airbnb als uitdaging voor DMO’s; inspelen op de netwerksociety

  • Guttenberg, D.A (2016). Airbnb: Why tourists choose it and how they use it, University of Waterloo and Ryerson University. Verkregen op juni 2017. http://www.dg-research.com/airbnb-study.html.
  • Heide, D. v. d., & Peters, K. B. M. (2015). Airbnb als hulpmiddel voor spreiding van toerisme in Amsterdam? Vrijetijdstudies, 33(2), 9-22.
  • Remie, M. & Rengers, M. (2017) Verhuur Airbnb: Vertel ons wat wél mag en we organiseren het. NRC, zaterdag 1 april & zondag 2 april 2017, E10-E11. 

Wim Strijbosch, Pieter de Rooij en Marcel Bastiaansen: Grootschalig onderzoek in de podiumkunsten: welke communicatiecampagnes leiden tot meer ticketverkoop?

  • Rooij, H. P. G. M., de & Leeuwen, S., van (2011). Get connected, CRM in de podiumkunsten. Amsterdam: Lenthe Publishers & Consultants.

Jorrit Bijl, Carmen Willemsen, Jeroen Oskam en Leonore Verhaak: Airbnb aan de kust

  • Emerce. (2017, January 25). Bedrijfsleven omarmt disruptors in travel. Opgehaald van Emerce: http://www.emerce.nl/nieuws/bedrijfsleven-omarmt-disruptors-travel
  • EY España. (2015). Impactos derivados del exponencial crecimiento de los alojamientos turísticos en viviendas de alquiler en España, impulsado por los modelos y plataformas ce comercialización P2P. Madrid: Exceltur.
  • Fang, B., Ye, Q., & Law, R. (2016). Effect of sharing economy on tourism industry employment. Annals of Tourism Research, 264-267.
  • Guttentag, D. A. (2016). Why tourists choose Airbnb: A motivation-based segmentation study underpinned by innovation concepts. Waterloo: University of Waterloo.
  • Milikowski, F. (2016). Onderzoek: De macht van Airbnb. Een luchtbedje met ontbijt. De Groene Amsterdammer.
  • Oskam, J., & Boswijk, A. (2016). Airbnb: the future of networked hospitality businesses. Journal of Tourism Futures, 22-42.
  • Bakker, S. L. (2016) Slapend Rijk. VPRO tegenlicht
  • Verhaak, L. (2016). Research report. Airbnb in Zandvoort. Den Haag: Hotelschool The Hague.
  • Vermanen, J., & Bos, M. v. (2016, May 27). Airbnb aan de kust: Woningdelen verovert de periferie van Nederland. Opgehaald van Nu.nl: http://www.nu.nl/weekend/4268162/airbnbkust-woningdelen-verovert-periferie-van-nederland.html 

Peter Kruizinga: Eten en drinken voor de gast van morgen

  • Chang, R. C. (2014). The influence of attitudes towards healthy eating on food consumption when travelling. Current Issues in Tourism, 1-22.
  • Eriksen, S. N. (2013). Defining local food: constructing a new taxonomy – three domains of proximity. Acta Agriculturae Scandinavica, Section B — Soil & Plant Science, 63(sup1), 47-55. doi:10.1080/09064710.2013.789123
  • NOS (2017). Omzet duurzame voeding stijgt met ruim een kwart.  Gedownload van http://nos.nl/artikel/2177283-omzet-duurzame-voeding-stijgt-ruim-een-kwart.html
  • Presenza, A., & Del Chiappa, G. (2013). Entrepreneurial strategies in leveraging food as a tourist resource: a cross-regional analysis in Italy. Journal of Heritage Tourism, 8(2-3), 182-192.
  • Rijksoverheid (2017). Nationale Voedseltop: Nederland koploper gezonde en duurzame voeding.   Gedownload van https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2017/01/26/nationale-voedseltop-nederland-koploper-gezonde-en-duurzame-voeding

Nadia Teunissen, Frans Melissen, Lars Moratis: Op de Kaart: duurzaamheid en hospitality

  • Dessein, J., Soini, K. Fairclough, G., & Horlings, L. (eds.) (2015) Culture in, for and as Sustainable Development. Conclusions from the COST Action IS1007. University of Jyväskylä, Finland.
  • Glavas, A. (2012) ‘Employee Engagement and Sustainability: A Model for Implementing Meaningfulness at and in Work’, Journal of Corporate Citizenship 46: 13-29
  • Hall, C.M., Amelung, B., and many others (2015a). ‘No time for smokescreen skepticism: a rejoinder to Shani and Arad’, Tourism Management 47, 341-347.
  • Hall, C.M., Amelung, B., and many others (2015b). ‘Denying bogus skepticism in climate change and tourism research’, Tourism Management 47, 352-356.
  • Hoekstra, A. (2015) ‘The Water Footprint: The Relation Between Human Consumption and Water Use’ in M. Antonelli and F. Greco (eds.), The Water We Eat. Springer International Publishing, Switzerland, 35-48.
  • IPCC (2014) Climate change 2014: Synthesis report. Contribution of Working Groups I, II and III to the Fifth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change (R.K. Pachauri & L.A. Meyer, eds.). Geneva: International Panel on Climate Change.
  • Melissen, F. (2013) ‘Sustainable Hospitality: A Meaningful Notion?’, Journal of Sustainable Tourism 21(6): 810-824.
  • Melissen, F., Cavagnaro, E., Damen, M. & Duweke, A. (2016a) ‘Is the hotel industry prepared to face the challenge of sustainable development?’, Journal of Vacation Marketing 22(3): 227- 238.
  • Melissen, F., Koens, K., Brinkman, M. & Smit, B. (2016b) ‘Sustainable development in the accommodation sector: A social dilemma perspective’, Tourism Management Perspectives 20: 141-150.
  • Washington, H. (2015) Demystifying Sustainability: Towards Real Solutions. Routledge, London.

Miranda Cornelisse: Duurzaam toerisme: Beeldcommunicatie in travel

  • Dietvorst, A.G.J. (2001). Het toeristisch landschap tussen illusie en werkelijkheid. Wageningen Universiteit: Afscheidsrede.Hosie, R. (2017).
  • Instagrammability: Most Important Factor For Millennials On Choosing Holiday Destination. The Independent: 24 March 2017.
  • Larsen, J. 2014. The Tourist Gaze 1.0, 2.0 and 3.0. In The Wiley Blackwell Companion to Tourism, first edition, hoofdstuk 24, John Wiley & Sons Ltd.
  • Miller, C. (2017). How Instagram Is Changing Tourism. National Geographic Travel: 26 January 2017.
  • Stevens, R.M.C., interview april 2017.
  • Urry, J. en J. Larsen. 2011. The Tourist Gaze 3.0. Londen: Sage Publications Ltd.
  • Welten, R. (2013). Het ware leven is elders: filosofie van het toerisme. Zoetermeer: Klement.

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • CELTH
     





       

       

       
       
       

       

    ||| Nieuws |||

    24/12/24
    Exclusief voor leden
    32% wil feestdagen zonder schoonouders
    Maar liefst 32 procent van alle Nederlanders brengt de kerstdagen het liefst zonder hun schoonouders door. Dit blijkt uit onderzoek van CheapTickets.nl onder 1.473 volwassen Nederlanders. Wat is de relatie met de toeristische sector? Veel mensen willen graag de schoonouders met vakantie sturen.
    23/12/24
    Daglichtoplossingen voor hotels en conferentiecentra
    Het benutten van daglicht in hotels en conferentiecentra biedt veel voordelen. Het maakt gemeenschappelijke ruimtes aantrekkelijker en zorgt ervoor dat gasten zich prettiger voelen.
    23/12/24
    Terugblik op de grootste editie van Recreatie Vakbeurs 2024
    De afgelopen editie van Recreatie Vakbeurs was onvergetelijk: meer dan 8.000 bezoekers, ruim 340 exposanten en een overvloed aan inspiratie, innovaties en waardevolle ontmoetingen. Een maand later blikken we terug op wat deze editie zo bijzonder maakte.
    23/12/24
    Pride Amsterdam kiest voor Love in 2025
    Voor Pride 2025 in Amsterdam staat het thema LOVE centraal, niet alleen als symbool van romantiek, maar ook als fundament voor verbinding, begrip en solidariteit. Liefde boeit, bindt, steunt en overwint.
    20/12/24
    Landal bouw Landal Olde Kottink (66 accommodaties)
    Landal bouwt aan de 66 accommodaties van het park Landal Olde Kottink. Dit vakantiepark gaat open in...
    20/12/24
    Tourism Alumni Get-together op de Vakantiebeurs 2025
    Ben jij een afgestudeerde van Inholland, NHL Stenden, HZ University, Saxion of Breda University en heb je een passie voor de reisbranche? Dan nodigen we je van harte uit voor het Tourism Alumni Get-together op de Vakantiebeurs 2025.
    20/12/24
    KLM rondt ombouw naar Premium Comfort Class af
    KLM heeft een belangrijke mijlpaal bereikt met de succesvolle afronding van de grootste productwijziging in jaren: de introductie van de Premium Comfort Class.
    20/12/24
    Zeeuwse vrijetijdseconomie goed voor 3,4 miljard euro
    Het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme heeft de totale economische waarde van de vrijetijdseconomie in Zeeland in kaart gebracht. In 2023 genereerde deze sector een omzet van maar liefst €3,4 miljard euro.

    ||| Agenda |||

    04/01/25
    04/01/25 t/m 04-01-25: Vakantiebeurs voor bijzondere reizen
    De Vakantiebeurs voor bijzondere reizen in Amsterdam op 4 en 5 januari is dé plek voor reizig...
    08/01/25 t/m 09-01-25
    08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
    Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
    27/01/25
    27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
    Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
    12/02/25 t/m 13-02-25
    12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
    Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
    11/03/25
    11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
    Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...