Online pagina over het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2017
Brancheorganisaties
In de gastvrijheidssector zijn diverse brancheorganisaties actief waar in het Trendrapport naar wordt verwezen. Op het online kennisplatform krijgen ze de gelegenheid hun doelstelling/missie, kernactiviteiten en speerpunten voor 2017/2018 toe te lichten.
- Gastvrij Nederland
- RECRON
- De Groene Koepel
- Bed & Breakfast Europe
- VVV Nederland
- Club van Elf
- Nederlandse Vereniging van Dierentuinen
- Landelijk Fietsplatform
- Op pagina 557 is het e-mailadres van Nadia Teunissen niet correct weergegeven. Haar mailadres is n.e.teunissen@gmail.com
Erik Feld: De toekomst van de Nederlandse internationale vliegvelden
- ILT Handhavingsrapportage Rotterdam The Hague Airport 2016
- Zakenreis #486, 2016, Feestend Schiphol, te weinig ruimte en rem op groei
- https://infrastruct.wordpress.com/2014/04/11/spoorlijn-naar-lelystad-airport/
- http://www.alderstafel.nl/uploads/1/4/1/3/14138220/spl_sg_lelystad_ondernemingsplan.pdf
- http://www.btv-rotterdam.nl/naslagdossiers/dossier-monitoring/ilt/75-ilt-handhavingsrapportage-rotterdam-the-hague-airport
- https://www.eindhovenairport.nl/nl/jaarverslag 2015
- http://www.groningenairport.nl/over-groningen-airport-eelde
- https://www.klm.com/corporate/nl/topics/KLM-on-Schiphol/index.html
- http://www.rotterdam.nl/Clusters/RSO/Document%202013/Bekendmakingen/Bestemmingsplannen/DEELGEMEENTE%20OVERSCHIE/bijlage%201b.%20PlanMER%20RTHA%20-%20juli%202015%20(deel%201).pdf
- https://www.trouw.nl/home/schiphol-wil-na-2020-meer-vliegbewegingen~ab364c3f/
Hans Westerbeek, Ko Koens en Frans Melissen: Smart City Hospitality: Een mogelijke weg naar duurzamer stedelijk toerisme
- Amore, A., & Hall, C. M. (2016). From governance to meta-governance in tourism? Re-incorporating politics, interests and values in the analysis of tourism governance. Tourism Recreation Research, 41(2), 109–122.
- Bock, K. (2015). The changing nature of city tourism and its possible implications for the future of cities. European Journal of Futures Research, 3(20).
- Gössling, S. en Peeters, P. (2015). Assessing tourism's global environmental impact 1900—2050. Journal of Sustainable Tourism, 23(5), pp. 639—659.
- Jhagroe, S., & Loorbach, D. (2015). See no evil, hear no evil: The democratic potential of transition management. Environmental Innovation and Societal Transitions, 15, 65–83.
- Jurowski, C., Uysal, M. en Williams, D. (1997). A theoretical analysis of host community resident reactions to tourism. Journal of Tourism Research, 36(2), 3—11.
- Lew, A., Ng, P., Ni, C. en Wu, T. (2016). Community sustainability and resilience: Similarities, differences and indicators. Tourism Geographies, 18(1), 18—27.
- McKercher, B. en Prideaux, B. (2014). Academic myths of tourism. Annals of Tourism Research, 46, 16—28.
- Newsome, D., Moore, S. A. en Dowling, R. K. (2012). Natural area tourism: Ecology, impacts and management. Bristol: Channel View Publications.
- Smart City Hospitality. (2017). Project website. http://www.scithos.eu/
Kristel Zegers: De zoektocht naar nieuwe vormen van storytelling
- Castells, M. (1996). The Rise of the Network Society. Chichester: John Wiley and Sons Ltd.
- Hajer, M., Grijzen, J., & van ’t Klooster, S. (2010). Sterke verhalen. Hoe Nederland de planologie opnieuw uitvindt. Rotterdam: 010 Publishers.
- Lundvall, B.A. and S. Borrás (2005) ‘Science, Technology, and Innovation Policy’ in: Fagerberg, J., D.C. Mowery, and R.R. Nelson (eds.) The Oxford Handbook of Innovation, Oxford: Oxford University Press, 599-631.
- Sandercock,
L. (2003). Out of the Closet: The Importance of Stories and Storytelling in
Planning Practice. Planning Theory & Practice, 4(1), 11–28.
http://doi.org/10.1080/1464935032000057209
- Sole, D., & Wilson, D. G. (2012). Storytelling in Organizations: The power and traps of using stories to share knowledge in organizations. Harvard Graduate School of EducationLILA.
- WRR Scientific Council for Government Policy. (2013). Naar een lerende economie. Investeren in het verdienvermogen van Nederland. Amsterdam.
- http://www.digitalstorytellinglab.com/
- https://www.vpro.nl/medialab.html
- http://www.famousdeaths.nl/
- http://www.polymorf.nl/interaction/sense-of-smell/
- http://lava.nl/lavalab
- http://hollandersvandegoudeneeuw.nl/onderwijs
Marian van der Ent: Airbnb als uitdaging voor DMO’s; inspelen op de netwerksociety
- Guttenberg, D.A (2016). Airbnb: Why tourists choose it and how they use it, University of Waterloo and Ryerson University. Verkregen op juni 2017. http://www.dg-research.com/airbnb-study.html.
- Heide, D. v. d., & Peters, K. B. M. (2015). Airbnb als hulpmiddel voor spreiding van toerisme in Amsterdam? Vrijetijdstudies, 33(2), 9-22.
- Remie, M. & Rengers, M. (2017) Verhuur Airbnb: Vertel ons wat wél mag en we organiseren het. NRC, zaterdag 1 april & zondag 2 april 2017, E10-E11.
Wim Strijbosch, Pieter de Rooij en Marcel Bastiaansen: Grootschalig onderzoek in de podiumkunsten: welke communicatiecampagnes leiden tot meer ticketverkoop?
- Rooij, H. P. G. M., de & Leeuwen, S., van (2011). Get connected, CRM in de podiumkunsten. Amsterdam: Lenthe Publishers & Consultants.
Jorrit Bijl, Carmen Willemsen, Jeroen Oskam en Leonore Verhaak: Airbnb aan de kust
- Emerce. (2017, January 25). Bedrijfsleven omarmt disruptors in travel. Opgehaald van Emerce: http://www.emerce.nl/nieuws/bedrijfsleven-omarmt-disruptors-travel
- EY España. (2015). Impactos derivados del exponencial crecimiento de los alojamientos turísticos en viviendas de alquiler en España, impulsado por los modelos y plataformas ce comercialización P2P. Madrid: Exceltur.
- Fang, B., Ye, Q., & Law, R. (2016). Effect of sharing economy on tourism industry employment. Annals of Tourism Research, 264-267.
- Guttentag, D. A. (2016). Why tourists choose Airbnb: A motivation-based segmentation study underpinned by innovation concepts. Waterloo: University of Waterloo.
- Milikowski, F. (2016). Onderzoek: De macht van Airbnb. Een luchtbedje met ontbijt. De Groene Amsterdammer.
- Oskam, J., & Boswijk, A. (2016). Airbnb: the future of networked hospitality businesses. Journal of Tourism Futures, 22-42.
- Bakker, S. L. (2016) Slapend Rijk. VPRO tegenlicht
- Verhaak, L. (2016). Research report. Airbnb in Zandvoort. Den Haag: Hotelschool The Hague.
- Vermanen, J., & Bos, M. v. (2016, May 27). Airbnb aan de kust: Woningdelen verovert de periferie van Nederland. Opgehaald van Nu.nl: http://www.nu.nl/weekend/4268162/airbnbkust-woningdelen-verovert-periferie-van-nederland.html
Peter Kruizinga: Eten en drinken voor de gast van morgen
- Chang, R. C. (2014). The influence of attitudes towards healthy eating on food consumption when travelling. Current Issues in Tourism, 1-22.
- Eriksen, S. N. (2013). Defining local food: constructing a new taxonomy – three domains of proximity. Acta Agriculturae Scandinavica, Section B — Soil & Plant Science, 63(sup1), 47-55. doi:10.1080/09064710.2013.789123
- NOS (2017). Omzet duurzame voeding stijgt met ruim een kwart. Gedownload van http://nos.nl/artikel/2177283-omzet-duurzame-voeding-stijgt-ruim-een-kwart.html
- Presenza, A., & Del Chiappa, G. (2013). Entrepreneurial strategies in leveraging food as a tourist resource: a cross-regional analysis in Italy. Journal of Heritage Tourism, 8(2-3), 182-192.
- Rijksoverheid (2017). Nationale Voedseltop: Nederland koploper gezonde en duurzame voeding. Gedownload van https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2017/01/26/nationale-voedseltop-nederland-koploper-gezonde-en-duurzame-voeding
Nadia Teunissen, Frans Melissen, Lars Moratis: Op de Kaart: duurzaamheid en hospitality
- Dessein, J., Soini, K. Fairclough, G., & Horlings, L. (eds.) (2015) Culture in, for and as Sustainable Development. Conclusions from the COST Action IS1007. University of Jyväskylä, Finland.
- Glavas, A. (2012) ‘Employee Engagement and Sustainability: A Model for Implementing Meaningfulness at and in Work’, Journal of Corporate Citizenship 46: 13-29
- Hall, C.M., Amelung, B., and many others (2015a). ‘No time for smokescreen skepticism: a rejoinder to Shani and Arad’, Tourism Management 47, 341-347.
- Hall, C.M., Amelung, B., and many others (2015b). ‘Denying bogus skepticism in climate change and tourism research’, Tourism Management 47, 352-356.
- Hoekstra, A. (2015) ‘The Water Footprint: The Relation Between Human Consumption and Water Use’ in M. Antonelli and F. Greco (eds.), The Water We Eat. Springer International Publishing, Switzerland, 35-48.
- IPCC (2014) Climate change 2014: Synthesis report. Contribution of Working Groups I, II and III to the Fifth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change (R.K. Pachauri & L.A. Meyer, eds.). Geneva: International Panel on Climate Change.
- Melissen, F. (2013) ‘Sustainable Hospitality: A Meaningful Notion?’, Journal of Sustainable Tourism 21(6): 810-824.
- Melissen, F., Cavagnaro, E., Damen, M. & Duweke, A. (2016a) ‘Is the hotel industry prepared to face the challenge of sustainable development?’, Journal of Vacation Marketing 22(3): 227- 238.
- Melissen, F., Koens, K., Brinkman, M. & Smit, B. (2016b) ‘Sustainable development in the accommodation sector: A social dilemma perspective’, Tourism Management Perspectives 20: 141-150.
- Washington, H. (2015) Demystifying Sustainability: Towards Real Solutions. Routledge, London.
Miranda Cornelisse: Duurzaam toerisme: Beeldcommunicatie in travel
- Dietvorst, A.G.J. (2001). Het toeristisch landschap tussen
illusie en werkelijkheid. Wageningen
Universiteit: Afscheidsrede.Hosie, R.
(2017).
- Instagrammability: Most Important Factor For Millennials On Choosing Holiday Destination. The Independent: 24 March 2017.
- Larsen, J. 2014. The Tourist Gaze 1.0, 2.0 and 3.0. In The Wiley Blackwell Companion to Tourism, first edition, hoofdstuk 24, John Wiley & Sons Ltd.
- Miller, C. (2017). How Instagram Is Changing Tourism. National Geographic Travel: 26 January 2017.
- Stevens, R.M.C., interview april 2017.
- Urry, J. en J. Larsen. 2011. The Tourist Gaze 3.0. Londen: Sage Publications Ltd.
- Welten, R. (2013). Het ware leven is elders: filosofie van het toerisme. Zoetermeer: Klement.