10-12-2015: NHTV’s Studium Generale: Lezing van trendwatcher Richard van Hooijdonk

NHTV’s Studium Generale: Lezing van trendwatcher Richard van Hooijdonk

NHTV wil haar studenten opleiden tot nieuwsgierige, ondernemende én verantwoordelijke professionals die over grenzen heen kijken en die hun maatschappelijke en ethische verantwoordelijkheid nemen. In dat licht organiseert NHTV regelmatig korte lezingen- onder de noemer ‘Studium Generale’ - waarbij sprekers worden uitgenodigd een thema aan de orde te stellen en hierover in discussie te gaan met de aanwezigen. Richard van Hooijdonk spreekt op de eerstvolgende Studium Generale op 10 december over technologie en maatschappij.


Effecten van technologie

Richard van Hooijdonk gaat in op de belangrijke rol die technologie speelt in ons leven. Sterker: een leven zonder technologie is onvoorstelbaar. Technologie en maatschappij zijn van elkaar afhankelijk: de een kan niet vernieuwen zonder de ander.

Technologie kan zowel positief als negatief worden gebruikt. Richard bespreekt de effecten van technologie op de maatschappij en de domeinen waarin deze effecten het meest duidelijk zijn. Hij gaat in op ethische dilemma’s die gepaard gaan met ongebreidelde technologische ontwikkeling en op welke manier dit van invloed is op onze kijk op mens-zijn. Zijn er grenzen aan technologische ontwikkeling en zo ja, welke grenzen mogen nooit worden overschreden? Deze en vele andere vragen zullen aan de orde komen tijdens Richards lezing.


Achtergrond

Topspreker Richard van Hooijdonk biedt inspirerende lezingen over trends, technologie en marketing. Hij onderzoekt mega trends op het gebied van onder andere robots, drones, het internet-der-dingen en 3D/4D printing. Hij is verbonden aan Nyenrode en Erasmus University. Vanaf 2007 hebben meer dan 300.000 mensen zijn sessies bezocht zowel in Nederland als in het buitenland. Hij heeft onder andere lezingen gegeven aan NATO, EU, Google, Accenture, Oracle en PWC. Kijk op zijn website voor meer informatie over zijn werk.


Programma

Studium Generale: lezing Richard van Hooijdonk, topspreker en trendwatcher

Datum: 10 december 2015

Locatie: NHTV, Mgr. Hopmansstraat 1, lokaal N1.222

12.15 – 12.20 uur: Introductie door Hein van Oorschot, voorzitter College van Bestuur NHTV

12.20 – 13.30 uur: Lezing Richard van Hooijdonk

||| Nieuws |||

04/02/25
Museum Oudheden biedt tweede kaart gratis op Valentijnsdag
Een bezoek aan het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden is op Valentijnsdag, vrijdag 14 februari 2025, voordelig en dubbelgezellig met de prijsactie ‘2 entreekaartjes voor de prijs van 1’.
04/02/25
Exclusief voor leden
Cultureel aanbod onderdeel van arbeidsomstandigheden
Alleo en CultuurWerkt! bundelen krachten en maken populaire cultuur integraal onderdeel van arbeidsv...
04/02/25
De toekomst speelt op Delft Fringe Festival
Op 30 bijzondere locaties in Delft worden bezoekers van 27 mei tot en met 9 juni door 26 talenten verrast met dans, theater, muziek, cabaret en alles daartussen.
04/02/25
RBT Heuvelrug & Vallei verwelkomt drie nieuwe bestuursleden
Belangrijke bestuurswissel bij Regionaal Bureau voor Toerisme (RBT) Heuvelrug & Vallei per januari 2025.
31/01/25
Exclusief voor leden
Reisboekingen in de plus maar grote verschillen tussen bestemmingen
In 2024 is het aantal reisboekingen met 3% gestegen ten opzichte van 2023. . Europa is stabiel als reisbestemming maar op Azië na verliest intercontinentaal reizen. Ook zien we grote beweging tussen de verschillende vakantielanden met forse winnaars maar ook verliezers.
31/01/25
Leontien Mees vertrekt bij Maastricht Marketing
Leontien Mees, directeur-bestuurder van Stichting Maastricht Marketing, heeft aangekondigd dat zij per 1 september 2025 de organisatie zal verlaten. Na ruim acht jaar vindt zij het tijd voor een nieuwe uitdaging.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
30/01/25
Breda Marketing presenteert jaarplan 2025: Toegepaste technologie en creativiteit centraal
Breda Marketing heeft haar jaarplan 2025 gepresenteerd. De nadruk ligt op samenwerking en innovatie om Breda te profileren als dé 'Stad van Oplossingen'.