21-01-2016: Sponsorreport Live Sessie Cultuursponsoring; what's next?
Datum: Donderdag 21 januari 2016
Locatie: Kunstbeurs REALISME, Passenger Terminal Amsterdam
Prijs: abonnees Sponsorreport € 79,95 (excl. btw), niet-abonnees € 99,95 (incl. gratis kwartaalabonnement, excl. btw).
Kunst- en cultuursponsoring in Nederland lijkt afgelopen jaren eerder moeilijker dan makkelijker te gaan. Uit een onderzoek van NRC Handelsblad blijkt dat grote cultuurorganisaties gemiddeld maar 1 tot 2% van hun inkomsten uit sponsoring weten te halen. Volgens een artikel in Trouw lukt het zelfs gerenommeerde musea niet om sponsors voor blockbustertentoonstellingen te vinden. Zijn alle cursussen, congressen, workshops en masterclasses sponsorwerving die afgelopen jaren zijn georganiseerd voor niets geweest?
Er is een aantal ontwikkelingen dat doet verwachten dat bedrijven de komende jaren weer meer geïnteresseerd zijn in cultuursponsoring. Contentmarketing wordt enorm belangrijk en cultuur biedt de content om merken te laden en nieuwe doelgroepen of kanalen aan te boren. Culturele instellingen gaan steeds meer samenwerken, ook op het gebied van werving. Organisaties die dat doen lijken succes te hebben. Bedrijven zoals KPN en Van Lanschot gaan hun ervaringen in sportsponsoring gebruiken in de sponsoring en activatie in cultuur.
Dus op 21 januari geen showcase met best practices, maar inzichten en nieuwe ontwikkelingen die organisaties kunnen gebruiken op het gebied van het samenwerken met partners.
Deskundige sprekers zijn Dirk Lubbers (directeur Heineken Experience ), Jacqueline Rutten (hoofd development & events Van Gogh Museum), Janneke Staarink (Zakelijk directeur International Film Festival Rotterdam) en Erik Hermida (kunsthistoricus en organisator beurs REALISME). Voorafgaand van deze Live Sessie kun je een bezoek brengen aan de kunstbeurs Realisme in de Passenger Terminal Amsterdam.
Deze Live Sessie wordt mede mogelijk gemaakt door REALISME, de beurs voor hedendaagse figuratie.
Doelgroep
De Live Sessie is bedoeld voor iedereen betrokken bij sponsoring in Nederland, met name op het gebied van kunst en cultuur. Denk aan sponsormanagers bij bedrijven, medewerkers van afdeling/team sponsoring van deze bedrijven, vertegenwoordigers van organisaties aan de gesponsorde zijde (met name vanuit kunst & cultuur) en intermediairs (bureaus, media en zelfstandig adviseurs). Er is plaats voor maximaal 60 personen.
Meer informatie op: http://www.sponsorreport.nl/events/31392/