21-01-2016: Sponsorreport Live Sessie Cultuursponsoring; what's next?

Sponsorreport Live Sessie Cultuursponsoring; what's next?
Event: Sponsorreport Live Sessie Cultuursponsoring; what's next?

Datum: Donderdag 21 januari 2016

Locatie: Kunstbeurs REALISME, Passenger Terminal Amsterdam

Prijs: abonnees Sponsorreport € 79,95 (excl. btw), niet-abonnees € 99,95 (incl. gratis kwartaalabonnement, excl. btw).


Kunst- en cultuursponsoring in Nederland lijkt afgelopen jaren eerder moeilijker dan makkelijker te gaan. Uit een onderzoek van NRC Handelsblad blijkt dat grote cultuurorganisaties gemiddeld maar 1 tot 2% van hun inkomsten uit sponsoring weten te halen. Volgens een artikel in Trouw lukt het zelfs gerenommeerde musea niet om sponsors voor blockbustertentoonstellingen te vinden. Zijn alle cursussen, congressen, workshops en masterclasses sponsorwerving die afgelopen jaren zijn georganiseerd voor niets geweest?


Er is een aantal ontwikkelingen dat doet verwachten dat bedrijven de komende jaren weer meer geïnteresseerd zijn in cultuursponsoring. Contentmarketing wordt enorm belangrijk en cultuur biedt de content om merken te laden en nieuwe doelgroepen of kanalen aan te boren. Culturele instellingen gaan steeds meer samenwerken, ook op het gebied van werving. Organisaties die dat doen lijken succes te hebben. Bedrijven zoals KPN en Van Lanschot gaan hun ervaringen in sportsponsoring gebruiken in de sponsoring en activatie in cultuur.


Dus op 21 januari geen showcase met best practices, maar inzichten en nieuwe ontwikkelingen die organisaties kunnen gebruiken op het gebied van het samenwerken met partners.


Deskundige sprekers zijn Dirk Lubbers (directeur Heineken Experience ), Jacqueline Rutten (hoofd development & events Van Gogh Museum), Janneke Staarink (Zakelijk directeur International Film Festival Rotterdam) en Erik Hermida (kunsthistoricus en organisator beurs REALISME). Voorafgaand van deze Live Sessie kun je een bezoek brengen aan de kunstbeurs Realisme in de Passenger Terminal Amsterdam.


Deze Live Sessie wordt mede mogelijk gemaakt door REALISME, de beurs voor hedendaagse figuratie.


Doelgroep

De Live Sessie is bedoeld voor iedereen betrokken bij sponsoring in Nederland, met name op het gebied van kunst en cultuur. Denk aan sponsormanagers bij bedrijven, medewerkers van afdeling/team sponsoring van deze bedrijven, vertegenwoordigers van organisaties aan de gesponsorde zijde (met name vanuit kunst & cultuur) en intermediairs (bureaus, media en zelfstandig adviseurs). Er is plaats voor maximaal 60 personen.



Meer informatie op: http://www.sponsorreport.nl/events/31392/
Topics:Cultuur

||| Nieuws |||

24/01/25
Commissie voor natuurherstel opgericht
Een ministeriële commissie voor natuurherstel in Nederland wordt opgericht. Deze commissie wordt opgericht na twee recentelijke rechterlijke uitspraken om haast te maken met het herstel.
24/01/25
Positief oordeel over drie Limburgse musea
Het provinciebestuur van Limburg heeft het rapport ontvangen van de Visitatiecommissie Provinciale Musea 2024. Voornamelijk is inhoudelijk aar de musea gekeken maar toerisme speelt ook een rol.
24/01/25
Perspectieven op internationalisering in Uncover
We zijn verheugd aan te kondigen dat alle artikelen van de nieuwste editie van Uncover, het jaarlijkse, thematische tijdschrift van de Academy for Leisure & Events van de Breda University, nu online beschikbaar zijn in de kennisbank van NRIT.
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Exclusief voor leden
Eurostar boekt recordgroei in 2024 en heeft ambitieuze plannen
Eurostar heeft in 2024 een aanzienlijke groei gerealiseerd, met een stijging van +5% in het aantal passagiers vergeleken met 2023. Deze recordprestatie werd gedreven door een sterke vraag, vooral tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024. Eurostar gaat investeren in nieuwe treinen en gaat een strategisch partnership met SkyTeam.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.
24/01/25
Mogelijkheden en risico’s van AI in de toeristische sector
Tijdens de internationale toerismebeurs FITUR in Madrid hebben UN Tourism en hogeschool Saxion een gezamenlijk rapport gepresenteerd. Het rapport, getiteld ‘Artificial Intelligence Adoption in Tourism: Key Considerations for Sector Stakeholders’, onderzoekt het gebruik, de risico’s en mogelijkheden van kunstmatige intelligentie (AI) in de toerismesector.
23/01/25
Exclusief voor leden
Nederlandse Arq hotelgroep onthult groeiplannen
Wat begon met de aankoop van het Haagse Paleis Hotel in september, door Arq hotelgroep groeide eerder deze maand uit tot een collectie van twee met de aansluiting van Kloosterhotel de Soete Moeder in Den Bosch. De groei moet snel gaan, meldt de groep.