01-03-2016: Inaugurele rede Frans Melissen en Xander Lub

Inaugurele rede Frans Melissen en Xander Lub

Frans Melissen en Xander Lub, beiden lector aan de Academy of Hotel Management and Facility Management van NHTV Breda, houden dinsdag 1 maart hun inaugurele rede. Deze feestelijke aangelegenheid, die start om 12.30 uur, geeft een inkijk in het gedrag van mensen ten opzichte van elkaar en hun omgeving. Uiteraard in het licht van hospitality.


Waarom gedragen mensen zich zoals ze zich gedragen? Dit is het thema dat de inaugurele redes van Frans Melissen en Xander Lub verbindt. ‘Sustainable and meaningful experiences’; ervaringen die mensen aanspreken en onthouden, maar tegelijkertijd bijdragen aan een betere wereld, is een van de belangrijkste onderzoeksthema’s van de Academy of Hotel Management and Facility Management. Daarin staat het ontwikkelen en toepassen van slimme, duurzame hospitality principes centraal.


Frans Melissen: 4th generation sustainable business models

In zijn rede legt Frans uit waarom bedrijven een cruciale rol spelen in het realiseren van duurzame ontwikkeling. De manier waarop bedrijven deze rol invullen, kun je grofweg verdelen in drie vormen: drie generaties duurzame businessmodellen. Hoe ingenieus en goedbedoeld veel van deze initiatieven ook zijn, we moeten helaas constateren dat dit nog niet tot een echte doorbraak heeft geleid. Daarom pleit Frans voor het toepassen van businessmodellen die een stap verder gaan: vierde generatie duurzame businessmodellen. Deze modellen zijn gebaseerd op het toepassen van het concept ‘naïve, native and narrative intelligence’.


Xander Lub: Truly understanding people as core business

Xander Lub legt uit waarom het begrijpen van gebruikers (zoals klanten, gasten, patiënten) essentieel is in de hedendaagse samenleving en in het bijzonder voor de gastvrijheidsindustrie. De gastvrijheidsbranche heeft een steeds complexere taak gekregen in creëren van meer betekenisvolle ervaringen voor gasten. Waarom weten wij nog zo weinig over wat mensen echt beweegt? En hoe kan dit in de toekomst beter doorgrond worden? Xander Lub gaat in op de kansen die "design thinking” hierin biedt: voor onderzoek, voor onderwijs en voor bedrijfsleven.


Workshops

Naast de inaugurele redes worden zes workshops aangeboden die een afspiegeling vormen van het onderzoek waar de onderzoekers binnen de twee lectoraten zich op richten.

Het volledige programma en mogelijkheid tot inschrijven kunt u vinden via de website van NHTV. Het gehele programma is Engelstalig.



Meer informatie op: http://www.nhtv.nl/kennis-onderzoek/congressen-en-symposia/inaugural-speeches.html
Topics:Onderzoek

||| Nieuws |||

24/01/25
Commissie voor natuurherstel opgericht
Een ministeriële commissie voor natuurherstel in Nederland wordt opgericht. Deze commissie wordt opgericht na twee recentelijke rechterlijke uitspraken om haast te maken met het herstel.
24/01/25
Positief oordeel over drie Limburgse musea
Het provinciebestuur van Limburg heeft het rapport ontvangen van de Visitatiecommissie Provinciale Musea 2024. Voornamelijk is inhoudelijk aar de musea gekeken maar toerisme speelt ook een rol.
24/01/25
Perspectieven op internationalisering in Uncover
We zijn verheugd aan te kondigen dat alle artikelen van de nieuwste editie van Uncover, het jaarlijkse, thematische tijdschrift van de Academy for Leisure & Events van de Breda University, nu online beschikbaar zijn in de kennisbank van NRIT.
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Exclusief voor leden
Eurostar boekt recordgroei in 2024 en heeft ambitieuze plannen
Eurostar heeft in 2024 een aanzienlijke groei gerealiseerd, met een stijging van +5% in het aantal passagiers vergeleken met 2023. Deze recordprestatie werd gedreven door een sterke vraag, vooral tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024. Eurostar gaat investeren in nieuwe treinen en gaat een strategisch partnership met SkyTeam.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.
24/01/25
Mogelijkheden en risico’s van AI in de toeristische sector
Tijdens de internationale toerismebeurs FITUR in Madrid hebben UN Tourism en hogeschool Saxion een gezamenlijk rapport gepresenteerd. Het rapport, getiteld ‘Artificial Intelligence Adoption in Tourism: Key Considerations for Sector Stakeholders’, onderzoekt het gebruik, de risico’s en mogelijkheden van kunstmatige intelligentie (AI) in de toerismesector.
23/01/25
Exclusief voor leden
Nederlandse Arq hotelgroep onthult groeiplannen
Wat begon met de aankoop van het Haagse Paleis Hotel in september, door Arq hotelgroep groeide eerder deze maand uit tot een collectie van twee met de aansluiting van Kloosterhotel de Soete Moeder in Den Bosch. De groei moet snel gaan, meldt de groep.