26-10-2017: Bezinningstoerisme in Limburg

Bezinningstoerisme in Limburg
Marketing Cirkel Limburg organiseert op donderdag 26 oktober een symposium met als titel "Bezinningstoerisme in Limburg: Verkoopt Stilte”.


Toeristen bezoeken Limburg vooral voor de rust, natuur, stilte en steeds vaker ook vanwege spirituele belevenissen. Unieke eigenschappen van Limburg die ze in de rest van Nederland niet zo snel vinden. Bezinningstoerisme is een snel groeiende behoefte die kansen biedt voor de naar schatting 1.300 bezinningsondernemers, kerken, kloosters en musea die onze provincie rijk is.


Limburg biedt ontspanning en kansen om je lichaam en geest te verjongen

In de Limburgse bezinningssector liggen unieke verhalen om verteld te worden en goed bewaarde geheimen om ontdekt te worden. Maar hoe sluit je daarmee aan op een manier die voorziet in de wensen van het grote publiek? Voor een heel klein deel van de 1.300 Limburgse bezinningsondernemers, kerken, musea en kloosters is het al big business. Voor het grootste deel is de stilte-economie nog onbekend terrein.


Programma

Frans Jespers, Universitair hoofddocent Vergelijkende Godsdienstwetenschap aan de Radboud Universiteit in Nijmegen stelt tijdens het symposium Limburg in een spiritueel perspectief. Anya Nieweirra directeur van VVV Zuid-Limburg geeft een toelichting op haar programma Spirit Youth waarin ze toeristen laat ontsnappen aan de alledaagse spanningen en kansen biedt om hun geest en lichaam te verjongen via spirituele bestemmingen. Theo Bovens onderbouwt hoe belangrijk de Provincie Limburg bezinningstoerisme vindt. Limburg heeft stilte-economie op haar agenda gezet en stimuleert organisaties die zich op dit terrein willen ontwikkelen.


Tijdens het symposium komen de verhalen van succesvolle ondernemers in het bezinningstoerisme aan bod zoals het Forgiveness Museum in Tegelen, het Blotevoetenpad uit Brunssum en het Wereldpaviljoen Steyl. Verder wordt er ingegaan op praktische zaken als "Hoe breng je bezinningstoerisme in de praktijk?”. Leden van Marketing Cirkel Limburg bieden vervolgbijeenkomsten en praktische workshops. Want zonder marketing blijft het in deze sector 'te stil'.


Meer informatie
Het symposium "Bezinningstoerisme in Limburg: Verkoopt Stilte” is bedoeld voor organisaties, ondernemers en beleidsmakers die in dit onderwerp geïnteresseerd zijn. Zij kunnen zich aanmelden via www.marketingcirkellimburg.nl. De kosten voor deelname bedragen € 25,-.

Meer informatie op: https://www.marketingcirkellimburg.nl/
Topics:Toerisme

||| Nieuws |||

10/01/25
Shortlist kanshebbers wandelroute van 2025
Vijf routes in Nederland en België maken nog kans op de eretitel ‘Hicle Wandelroute van het Jaar 2025’. Tijdens de eerste dag van de Fiets en Wandelbeurs in Gent, op zaterdag 1 maart, maakt de jury de winnaar bekend van deze verkiezing.
10/01/25
Wie wil de stalen dino van DierenPark Amersfoort?
DierenPark Amersfoort zoekt een nieuwe bestemming voor de metalen dino die sinds 2015 wordt tentoongesteld in het dierenpark.
10/01/25
ChaletsPlus schenkt kerstkaartenbudget aan Stichting Het Buitenhof
In plaats van kerstkaarten schenkt Chalets Plus het budget van de kerstkaarten aan Stichting Het Buitenhof.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
10/01/25
Exclusief voor leden
Intercontinentale Nederlandse toerist kiest voor Azië
Zo rond van Vakantiebeurs publiceren diverse organisaties hun verwachtingen voor vakanties in 2025. Op nritmedia.nl gaf TUI de aftrap met haar zomervakantietrends, NBTC het haar Vakantie Sentiment Monitor en deed Sunweb onderzoek naar motieven en gedrag van Nederlandse vakantiegangers. ANWB sluit de week af met haar vakantieonderzoek.
09/01/25
Exclusief voor leden
56% vakantiegangers blij met vakantie zonder planning
Tijdens de Vakantiebeurs 2025 komt touroperator Sunweb met onderzoek naar motieven en gedrag voor en tijdens vakantie. Wat blijkt, "reizen is vaak een vlucht van de dagelijkse verantwoordelijkheden." Plus millennials voelen zich vaak schuldig over dat geluier tijdens vakantie.
08/01/25
Succesvol alumni-event Tourism Management
Op de Vakantiebeurs organiseerden de Management Tourism opleidingen van Inholland, NHL Stenden, Breda University en Saxion een druk bezocht alumni-event. Dit evenement bood een platform voor studenten, alumni en professionals om te netwerken en kennis te delen.
08/01/25
Reisbranche, verzekeraars en ministerie sluiten convenant voor crisisaanpak
De ANVR, het SGR, het Verbond van Verzekeraars en het Ministerie van Buitenlandse Zaken hebben vandaag een nieuw convenant ondertekend. Dit convenant, het Bijzondere Bijstand bij Crisis in het Buitenland Convenant (BBC), zorgt voor een nog betere samenwerking tussen de overheid en private partijen om Nederlandse reizigers in het buitenland te beschermen, op te vangen en te repatrieren in geval van een crisis.