31-10-2019: Trendcongres Toerisme & Vrije tijd 2019

Trendcongres Toerisme & Vrije tijd 2019

Op donderdag 31 oktober 2019 organiseren PleisureWorld NRIT en de opleidingen Management Toerisme van de Nederlandse HBO's weer het jaarlijkse TRENDCONGRES toerisme en vrije tijd. Dit jaar zijn we te gast bij Hogeschool Inholland Rotterdam waar aan de voet van de Erasmusbrug duizenden studenten aan hun eigen toekomst bouwen. En wij de toekomst van toerisme vorm geven.

Strategische keuzes


Onze branche ligt met discussies rond overtourism en leefbaarheid behoorlijk onder het vergrootglas. Een discussie waarin vaak voorbij wordt gegaan aan de kansen die toerisme biedt, zeker voor steden en regio’s die met toerisme de leefbaarheid en regionale economie juist willen versterken. Het maken van de juiste strategische keuzes is voor zowel gebieden met overtourism als undertourism de komende periode essentieel.

Waardevol toerisme


Op het TRENDCONGRES bouwen we verder op het advies van de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur die in ‘Waardevol toerisme, onze leefomgeving verdient het’ een scherpe analyse neerzet en een perspectief voor de branche schetst. Essentieel is dat we toerisme moeten blijven ontwikkelen en tegelijkertijd een mooie balans creëren voor bewoners, bedrijven en bezoekers.

Congresthema


De sector moet voor een bestendige toekomst allianties bouwen die breder gaan dan alleen de eigen stakeholders maar toerisme als een levend ecosysteem beschouwen dat onderdeel uitmaakt van een stad of regio. We zoeken daarvoor nadrukkelijk inspiratie bij andere sectoren en willen niet in het bekende paradigma van groei verzanden zonder het economisch belang van de sector te onderschatten. Op het TRENDCONGRES gaan we in drie keynotes, acht verdiepende breakout sessies, een paneldiscussie en een urban safari samen bouwen aan een nieuwe toekomst voor toerisme.

Keynotes


Keynotes hebben we van schrijver en duurzaam toerisme consultant Jeremey Smith die een presentatie geeft met als titel ‘Transforming Tourism for Resilience and Regeneration’, Renske Satijn van Rotterdam Partners die de nieuwe toeristische strategie van Rotterdam toelicht en Christiaan Cooiman van Heijmans Vastgoed die vertelt hoe op Katendrecht vastgoedontwikkeling en leisure hand in hand zijn gegaan. Natuurlijk besteden we ook aandacht aan een slimme marketing. Daarvoor hebben we topspreker Martin van Kranenburg die ingaat op het beïnvloeden van archetypes met Cialdini's technieken. 


Breakout sessies


Breakout sessies krijg je van:

  • Lobke Elbers en Corné Dijkmans: Insights voor de volgende generatie toerisme professionals
  • Jeroen Weppner: Zelfrijdend vervoer in toerisme
  • Anke van Mispelaar: Succesfactoren voor duurzame bestemmingen
  • Stefan Hartman: Bewuste bestemmingen tussen wens en werkelijkheid
  • Bas Jansen: Het ontwerpen van een betekenisvol businessmodel
  • Swen Waterreus: Fairnbn, overtoerisme en sociale uitsluiting
  • Rolf Nijdam: Een toekomstbestendig vakantiepark werkt samen
  • Ondrej Mitas en Marcel Bastiaansen: Emotion Measurement

Urban safari, paneldiscussie en studentenpresentaties


We gaan ook op Urban Safari en brengen een bezoek aan Katendrecht waar gebiedsontwikkeling en leisure hand in hand gaan. Nieuw is dit jaar de paneldiscussie waar toerisme-experts van de vijf deelnemende hogescholen met elkaar in discussie gaan over de toekomst van toerisme. We sluiten het programma af met vier studentenpresentaties waar excellente young professionals hun afstudeerproject presenteren. 



Meer informatie op: https://www.toerismecongres.nl/

||| Nieuws |||

06/01/25
Meer campers en caravans verkocht
In 2024 zijn 10,6% meer nieuwe campers en 6,0% meer nieuwe caravans zijn verkocht in Nederland. Op 1 januari 2025 stond er een recordaantal van 623.158 caravans en kampeerauto’s geregistreerd.
06/01/25
Exclusief voor leden
Solo reizen met de camper: een groeiend fenomeen
Het aantal mensen dat alleen op reis gaat met een camper neemt flink toe. Dit blijkt uit cijfers van Goboony. Het merendeel van de solo-camperaars bestaat uit vrouwen van boven de 45 jaar.
06/01/25
DNB gaat in maart weer open voor bezoekers
Na een bijna vijf jaar durende renovatie is het gebouw ook weer open voor bezoekers en toeristen. Een bijzondere attractie in het hart van de hoofdstad Amsterdam.
06/01/25
Vijfde park voor MarinaParken
MarinaParken heeft per 2 januari 2025 Soal Beach Resort in Workum overgenomen. Dit iconische vakantiepark aan het IJsselmeer is per vandaag onderdeel van de MarinaParken-familie en zal verdergaan onder de naam MarinaPark Beach Resort Soal.
06/01/25
Exclusief voor leden
Nieuwe Europese campagne voor Center Parcs: ‘Volg je natuur’
Center Parcs roept met haar nieuwe Europese campagne ‘Volg je natuur’ op om de verbinding met jezelf en de natuur te versterken. De vakantieparken willen gasten de mogelijkheid bieden om te ontsnappen aan de dagelijkse hectiek en tot rust te komen in een natuurlijke omgeving.
06/01/25
Exclusief voor leden
Vacansoleil na faillissement in 2023 weer op Vakantiebeurs 2025
Vacansoleil staat na het faillissement en de overname door Pierre & Vacances - Center Parcs Group voor het eerst weer op de Vakantiebeurs. Het bedrijf heeft het afgelopen jaar flink aan de doorstart gewerkt en kan weer kampeeraccommodaties op 1.000 campings in 17 Europese landen aanbieden.
02/01/25
Miljoen euro voor Romeins Museum Heerlen
Het Thermen Museum in Heerlen krijgt een nieuwe toekomst. De provincie Limburg heeft een subsidie van 1 miljoen euro toegekend aan de gemeente Heerlen om het unieke erfgoed duurzaam te behouden en te ontwikkelen. Het museum gaat verder onder de naam Romeins Museum.
31/12/24
Klimrijk Brabant breekt alle records: 50.665 bezoekers in 2024
Het was een jaar om nooit te vergeten voor Klimrijk Brabant. Het klimbos in Veldhoven heeft 2024 afgesloten met een ongekend bezoekersrecord: maar liefst 50.665 avonturiers hebben de klim uitdagingen aangenomen