Geplaatst op: 11-07-2016
Auteur: Ton Vermeulen

Faillissementen in de horeca in perspectief

Faillissementen in de horeca in perspectief

Gaat het nu wel of niet goed met de Nederlandse horeca? Welke indicatoren zijn van belang? De omzet in de branche of juist het aantal faillissementen? En wie brengt dan de juiste cijfers?


Als we naar de recente berichtgeving van het Faillisementsdossier.nl kijken dan zit de Nederlandse horeca in de gevarenzone. In het eerste halfjaar van 2016 gingen 20% meer horecabedrijven failliet dan in dezelfde periode van 2015. Deze organisatie beschikt over een complete database met faillissementen en surseances in Nederland en noteerde over de hele Nederlandse economie bekeken juist 20% minder faillissementen in het eerste halfjaar van 2016. In de horeca is de ontwikkeling tegengesteld met juist meer faillissementen.


Maar niet alleen Faillisementsdossier.nl telt het aantal faillissementen, ook het CBS doet dat en deze organisatie signaleert in de eerste jaarhelft van 2016 juist een stabilisatie van het aantal faillissementen in de horeca. Over het aantal faillissementen door alle bedrijfstakken heen zien zowel CBS als Faillissementsdossier.nl dezelfde ontwikkeling (-18% tot -20%). Pakken we de cijfers van het CBS over meerdere kwartalen dan zien we dat het aantal faillissementen in de horeca al acht kwartalen op rij daalt. Alleen in het tweede kwartaal van 2016 signaleert het CBS een toename van het aantal faillissementen. Toen gingen 81 horecabedrijven failliet, 35% meer dan in het 2e kwartaal van 2015. Maar in 2015-2 zat het aantal faillissementen in de horeca op een historisch laag niveau (60).


Maar wat zegt het aantal faillissementen nu eigenlijk over de ontwikkelingen in een branche? Laten we de cijfers eerst maar eens in perspectief plaatsen. De afgelopen vier jaar gingen gemiddeld 373 horecabedrijven per jaar failliet. Op 43.985 horecabedrijven slechts 0,85%, een zeer gering aantal. Plaatsen we dat cijfer weer in een ander perspectief dan doet de horeca het niet zo best want van alle Nederlandse bedrijven ging in 2015 slechts 0,48% failliet.


Laten we er eens een andere indicator bij pakken, de omzet in de horeca. Die groeit al vanaf het tweede kwartaal van 2013 onafgebroken. Eerst nog met bescheiden groeicijfers maar de laatste vier kwartalen met 6% tot 7% groei. Ten opzichte van 2010 is de omzetwaarde van de Nederlandse horeca met een kleine 20% gegroeid. In vergelijking met de totale Nederlandse economie scoort de horeca al jaren bovengemiddeld.


En wat kunnen we nu concluderen uit deze vergelijkingen? Qua omzet groeit doet de Nederlandse horeca het helemaal niet slecht met onafgebroken solide groeicijfers vanaf 2013. Ook het aantal faillissementen daalt al sinds 2014 met één negatieve uitschieter in het tweede kwartaal van 2016. Wel is het aantal faillissementen in de horeca relatief hoog. Onze conclusie is dat berichtgeving op basis van één indicator op één kwartaal niet het juiste sentiment in de totale branche weergeeft.


Ontwikkeling omzet en faillissementen in de Nederlandse horeca



Faillissementen
abs
Faillissementen
ontwikkeling t.o.v. jaar eerder
Omzet
ontwikkeling t.o.v. jaar eerder
2012 1e kwartaal 86 -25% 3,4%
2012 2e kwartaal 82 -5% 1,4%
2012 3e kwartaal 107 6% 0,7%
2012 4e kwartaal 93 26% -0,9%
2013 1e kwartaal 94 9% -3,2%
2013 2e kwartaal 111 35% 0,6%
2013 3e kwartaal 111 4% 2,5%
2013 4e kwartaal 120 29% 3,3%
2014 1e kwartaal 97 3% 7,0%
2014 2e kwartaal 79 -29% 4,9%
2014 3e kwartaal 98 -12% 4,5%
2014 4e kwartaal 107 -11% 5,5%
2015 1e kwartaal 88 -9% 3,5%
2015 2e kwartaal 60 -24% 6,3%
2015 3e kwartaal 64 -35% 6,2%
2015 4e kwartaal 94 -12% 7,1%
2016 1e kwartaal* 64 -27% 7,0%
2016 2e kwartaal 81 35% nnb
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, bedrijven, ondernemen, omzet, faillissementen

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

12/03/25
Exclusief voor leden
KLM migreert applicaties naar cloud
Accenture werkt samen met Air France-KLM om de bestaande applicaties van de luchtvaartgroep te transformeren en te migreren naar de cloud. Hierbij wordt afgestapt van de drie eigen datacenters. Dat is van grote invloed op het proces en de klantervaring.
12/03/25
Efteling Grand Hotel opent op 1 augustus 2025
Het Efteling Grand Hotel opent op 1 augustus 2025 de deuren voor gasten. Efteling investeert 50 miljoen euro in de bouw van het Efteling Grand Hotel. Het is dan het grootste hotel van het Brabantse attractiepark.
12/03/25
Exclusief voor leden
Landal rolt nieuwe merkidentiteit uit
Landal GreenParks en Roompot hebben een belangrijke stap gezet in hun transformatie naar Landal. Vanaf 10 maart 2025 zijn de eerste visuele elementen van de nieuwe merkidentiteit gepresenteerd aan gasten.
12/03/25
Exclusief voor leden
Voor 2026 verhuist Brabantse camperbeurs naar Brabanthallen
De organisator EasyFairs van de Camperbeurs kondigt aan dat de editie in Brabant vanaf 2026 een nieuwe locatie krijgt: Brabanthallen in Den Bosch.
11/03/25
Privium lounge open in Eindhoven Airport
Deze week is op Eindhoven Airport door de Schiphol Group de Privium ExpressLounge officieel geopend. De lounge bevindt zich op de eerste verdieping, naast de Starbucks.
10/03/25
Exclusief voor leden
Rotterdam The Hague Airport sorteert voor op grotere vliegtuigen
Na de modernisering van de vertrekhal en de security, gaat Rotterdam The Hague Airport (RTHA) aan de slag met de volgende fase in het toekomstbestendig maken van de luchthaven. Dit betekent dat de werkplekken van de operationele afdelingen in de terminal worden verbeterd en er aanpassingen worden gedaan in het passagiersproces.
10/03/25
Sunny Cars sluit aan als nieuwe businesspartner van VvKR
Autoverhuurspecialist Sunny Cars,één van de grootste autoverhuurders ter wereld en een vertrouwde naam is nieuwe businesspartner van VvKR.
10/03/25
Madurodam opent deze zomer ‘De Windjager’: een nieuwe indoor attractie die draait om wind 
Madurodam, opent deze zomer een nieuwe attractie ‘De Windjager’. In de nieuwe overdekte dark ride stappen bezoekers voor het eerst in een rijdend voertuig en kunnen ze op een verrassende manier beleven hoe Nederland al eeuwen de kracht van de wind weet te benutten.