Studenten INHolland onderzoeken Europese steden
European Cities Marketing geeft studenten van INholland in Diemen
opdracht voor het opstellen van gastvrijheidscriteria. In Brussel vond het eerste
overleg plaats. Het onderzoek wordt begin 2013 afgerond.
European Cities Marketing is het grootste Europese samenwerkingverband van Destination Management Organisaties (DMO) van Europese steden. Deze vereniging, waarbij ruim 130 steden zijn aangesloten, heeft aan INholland in Diemen de opdracht gegeven om gastvrijheidscriteria voor steden en Tourist Information Centres te ontwikkelen. De opdracht werd geplaatst binnen de minor City Hospitality en wordt begeleid vanuit de afdeling Facility Management bij INHolland en het kenniscentrum van Amsterdam Toerisme & Congres Bureau. Het onderzoek verdiept zich in zowel de zachte als de harde aspecten van gastvrijheid. Dit sluit goed aan bij de toenemende interesse van City Hospitality binnen zowel City Marketing, als ook bij stedenplanners en overheden.
Interactieve sessie met VisitBrussels
Voor dit onderzoek reisden 19 studenten begin oktober samen af naar Brussel om samen met EU-medewerkers van DG Enterprise te kijken naar de verschillen in bevindingen tussen hun onderzoek en het onderzoek wat in Brussel loopt ter voorbereiding op een Europees toeristisch Quality Label. Ook werd gekeken naar de infrastructuur voor het ontvangen van bezoekers en werd een interactieve sessie gehouden met VisitBrussels, de DMO van de stad. Het was logisch dat NS Hispeed, die ook samenwerkt met INHolland en bezoekers naar Europese steden brengt, zich aansloot en er voor zorgde dat het gezelschap snel en comfortabel in de Europese hoofdstad arriveerde.
De weken erna werd verder veldwerk verricht in een twintigtal Europese steden. Het onderzoek wordt in 2013 afgerond en opgeleverd aan de Europese stedenorganisatie.
Recreatie & Toerisme december 2012 nummer 6
Topics:Beleid, Marketing, Zakelijk toerisme