Geplaatst op: 20-02-2013

Studenten INHolland onderzoeken Europese steden

Studenten INHolland onderzoeken Europese steden
European Cities Marketing geeft studenten van INholland in Diemen opdracht voor het opstellen van gastvrijheidscriteria. In Brussel vond het eerste overleg plaats. Het onderzoek wordt begin 2013 afgerond.

European Cities Marketing is het grootste Europese samenwerkingverband van Destination Management Organisaties (DMO) van Europese steden. Deze vereniging, waarbij ruim 130 steden zijn aangesloten, heeft aan INholland in Diemen de opdracht gegeven om gastvrijheidscriteria voor steden en Tourist Information Centres te ontwikkelen. De opdracht werd geplaatst binnen de minor City Hospitality en wordt begeleid vanuit de afdeling Facility Management bij INHolland en het kenniscentrum van Amsterdam Toerisme & Congres Bureau. Het onderzoek verdiept zich in zowel de zachte als de harde aspecten van gastvrijheid. Dit sluit goed aan bij de toenemende interesse van City Hospitality binnen zowel City Marketing, als ook bij stedenplanners en overheden.

Interactieve sessie met VisitBrussels
Voor dit onderzoek reisden 19 studenten begin oktober samen af naar Brussel om samen met EU-medewerkers van DG Enterprise te kijken naar de verschillen in bevindingen tussen hun onderzoek en het onderzoek wat in Brussel loopt ter voorbereiding op een Europees toeristisch Quality Label. Ook werd gekeken naar de infrastructuur voor het ontvangen van bezoekers en werd een interactieve sessie gehouden met VisitBrussels, de DMO van de stad. Het was logisch dat NS Hispeed, die ook samenwerkt met INHolland en bezoekers naar Europese steden brengt, zich aansloot en er voor zorgde dat het gezelschap snel en comfortabel in de Europese hoofdstad arriveerde.

De weken erna werd verder veldwerk verricht in een twintigtal Europese steden. Het onderzoek wordt in 2013 afgerond en opgeleverd aan de Europese stedenorganisatie.

Recreatie & Toerisme december 2012 nummer 6

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

13/12/24
Nederland moet niet wachten op uitspraak klimaatzaak, maar zelf voorloper zijn
Terwijl het Internationaal Gerechtshof momenteel een historische uitspraak voorbereidt over de juridische verplichtingen van landen om klimaatverandering tegen te gaan, benadrukt Transversal Professor of Sustainability Transitions Frans Melissen van de Breda University of Applied Science het belang van proactieve actie. Nederland, dat vaak als voorloper op duurzaamheidsgebied wordt gezien, moet volgens Melissen niet afwachten op deze uitspraak, maar zelf het voortouw nemen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Wie wonnen de Columbus Travel Awards?
Op 2 december zijn de jaarlijkse Columbus Travel Awards uitgereikt aan organisaties en personen die zich inzetten voor een betere wereld voor reizigers én de lokale bevolking. Winnaars zijn Koning Aap & Shoestring, Stippl, hetkanWEL en Noorwegen.
03/12/24
Vakantiehuisjes steeds vaker duurzaam gerenoveerd
Steeds meer vakantiehuisjes worden op een duurzame manier gerenoveerd en hebben daardoor minder negatieve impact op het milieu.
02/12/24
Tijd vage duurzaamheidsclaims is voorbij
De speech van ACM-directeur Consumenten Edwin van Houten over toezicht op duurzaamheidsclaims bij het Nationaal Sustainability Congres laat ook zijn visie zien op de toekomst. De tijd van vage duurzaamheidsclaims lijkt voorbij.
29/11/24
Kennisinstellingen samen aan de slag met duurzame gastvrije transities
Het Regieorgaan SIA heeft het SPRONG-programma Gastvrije Transities goedgekeurd en een subsidie van twee miljoen euro toegekend. De nieuwe SPRONG-groep werkt in vier regionale transitiearena’s aan de thema’s klimaatneutraal, brede welvaart, healthy region en regeneratieve gebiedsontwikkeling.
15/11/24
Exclusief voor leden
Verantwoord reizen blijft groeien: Riksja Travel boekt succes
Verantwoord reizen wint aan populariteit, zoals blijkt uit de aanhoudende groei van reisorganisatie Riksja Travel. De organisatie, die nu tot de top 10 grootste touroperators in Nederland behoort en marktleider is op het gebied van verantwoorde rondreizen wereldwijd, zag in 2024 een omzetgroei van 25 procent.
15/11/24
Better Places: Positieve impact maken met reizen
Reisorganisatie Better Places heeft haar Impactrapport over 2023 gepubliceerd en meldt trots de resultaten. De reisorganisatie is een voorbeeld voor anderen en loopt mijlenver voorop in de transitie. Ze minimaliseren de negatieve impact en vergroten de positieve.
13/11/24
Brieven aan de toekomst voor een duurzame wereld
Tijdens de Nationale Klimaatweek, is er een tijdcapsule begraven op de campus van Breda University of Applied Sciences (BUas). Deze symbolische actie benadrukt de urgentie van klimaatverandering en de noodzaak tot verandering. De tijdcapsule bevat brieven aan de toekomst, vol wensen en dromen voor een leefbare wereld.