Pokémon go als innovatieve toeristische impuls
De innovatielabs poppen up. Innovatie moet. Daar lijkt het op als je om je heen kijkt. Zeg vooral op bijeenkomsten dat je zo goed innoveert. Toch is innovatie niets meer dan je gewone boerenverstand gebruiken. Boeren hebben hier een voorbeeldfunctie: boerenslimheid, boerenverstand duiden op de kracht die daar achter schuil gaat. Toch is het niet zo dat ‘als je maar lang genoeg gewoon doet, word je vanzelf bijzonder’. Je moet dat verstand en die slimheid wel gebruiken.
Treffend voorbeeld in toerisme is de Pokémon Go Rondvaart van Blue Boat. Inspelen op de actuele hype, en combineren met een zeer traditioneel product als rondvaart. Pokémon Go als de innovatieve impuls voor het toerisme van de 21e eeuw? Wie weet. Ook Kijkduin loopt ineens vol met Pokémon spelers, overal zien we deze nieuwe vorm van recreatie verschijnen. Vang die innovatie!
Frisse ideeën, realiteitszin, ondernemingsgeest, lef. Dat zijn de ingrediënten voor succesvolle innovatie. Vaak wordt innoveren verward met kopiëren: fietstaxi’s en bierfietsen tref je in elke toeristenstad aan. Kopiëren kan, maar dit heeft vaak beperkte houdbaarheid.
Grote toeristische en reisgerelateerde ondernemingen hebben inmiddels innovatielabs, waarmee de ideeën- en vernieuwingsgenerator een vaste plek binnen organisaties krijgen, zo laat FVW, een Duits vakblad, weten. Bij bijvoorbeeld Lufthansa , Deutsche Bahn , Sabre en TUI zit een vaste generator. Ondernemingen die de essentie van vernieuwen inzien en de op deze afdelingen werkende medewerkers vertrouwen en lengte geven om met inspirerende nieuwe concepten en ideeën te komen. Maar wel met focus op de meerwaarde voor het bedrijf. Fantasie alleen is niet genoeg. De afdelingen kennen een grootte van enkele medewerkers tot 50 man. Juist door de afdelingen los te koppelen van de operationele en vaak dwingende processen, kunnen deze afdelingen in vrijheid met meer radicale veranderingen komen. En die liggen niet alleen in digitale oplossingen. Toch heeft nog maar 1% van de grotere ondernemingen in Duitsland een dergelijke afdeling. Vorig jaar gaf een Nederlandse touroperator samen met CELTH gestalte aan een innovatielab, overtuigd van de essentie van een dergelijke vernieuwing.
Bij bedrijven als Google en Microsoft is zelfs de werkomgeving ten dienst van de creativiteit. Dat zien we meer en meer. ZOKU in Amsterdam, biedt een nieuwe overnachtingsmogelijkheid en heeft het hele concept afgestemd op de behoeften van mensen die ergens een korte tijd, van een paar weken tot maanden, moeten verblijven en een inspirerende, maar rustige werkomgeving nodig hebben. Daarvoor gingen zes maanden van in vrijheid nadenken aan vooraf.
Centres of Expertise en Centres voor Innovatief Vakmanschap zijn door twee ministeries gesteunde innovatielabs om samen met en voor de markt vernieuwing aan te jagen en om Nederland als innovatie en kennisland op de kaart te houden. Bill Gates vertelde vorig jaar in het programma College Tour over de kracht van het ongebonden denken door twintigers en de meerwaarde voor Microsoft . Die kracht wordt ingezet in de Centres. Eind dit jaar laten de 115 Centres in Nederland zien wat de uitkomsten deze denktanks met bedrijven en twintigers zijn. Studenten en Young Professionals hebben een streepje voor! Met de boeren natuurlijk…
Hans Dominicus, directeur Centre of Expertise Leisure, Tourism
& Hospitality.
Deze column verscheen in Recreatie & Toerisme juli / augustus 2016