Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 07-10-2016
Auteur: Hans Dominicus

Pokémon go als innovatieve toeristische impuls

Pokémon go als innovatieve toeristische impuls

De innovatielabs poppen up. Innovatie moet. Daar lijkt het op als je om je heen kijkt. Zeg vooral op bijeenkomsten dat je zo goed innoveert. Toch is innovatie niets meer dan je gewone boerenverstand gebruiken. Boeren hebben hier een voorbeeldfunctie: boerenslimheid, boerenverstand duiden op de kracht die daar achter schuil gaat. Toch is het niet zo dat ‘als je maar lang genoeg gewoon doet, word je vanzelf bijzonder’. Je moet dat verstand en die slimheid wel gebruiken.


Treffend voorbeeld in toerisme is de Pokémon Go Rondvaart van Blue Boat. Inspelen op de actuele hype, en combineren met een zeer traditioneel product als rondvaart. Pokémon Go als de innovatieve impuls voor het toerisme van de 21e eeuw? Wie weet. Ook Kijkduin loopt ineens vol met Pokémon spelers, overal zien we deze nieuwe vorm van recreatie verschijnen. Vang die innovatie!


Frisse ideeën, realiteitszin, ondernemingsgeest, lef. Dat zijn de ingrediënten voor succesvolle innovatie. Vaak wordt innoveren verward met kopiëren: fietstaxi’s en bierfietsen tref je in elke toeristenstad aan. Kopiëren kan, maar dit heeft vaak beperkte houdbaarheid.


Grote toeristische en reisgerelateerde ondernemingen hebben inmiddels innovatielabs, waarmee de ideeën- en vernieuwingsgenerator een vaste plek binnen organisaties krijgen, zo laat FVW, een Duits vakblad, weten. Bij bijvoorbeeld Lufthansa , Deutsche Bahn , Sabre en TUI zit een vaste generator. Ondernemingen die de essentie van vernieuwen inzien en de op deze afdelingen werkende medewerkers vertrouwen en lengte geven om met inspirerende nieuwe concepten en ideeën te komen. Maar wel met focus op de meerwaarde voor het bedrijf. Fantasie alleen is niet genoeg. De afdelingen kennen een grootte van enkele medewerkers tot 50 man. Juist door de afdelingen los te koppelen van de operationele en vaak dwingende processen, kunnen deze afdelingen in vrijheid met meer radicale veranderingen komen. En die liggen niet alleen in digitale oplossingen. Toch heeft nog maar 1% van de grotere ondernemingen in Duitsland een dergelijke afdeling. Vorig jaar gaf een Nederlandse touroperator samen met CELTH gestalte aan een innovatielab, overtuigd van de essentie van een dergelijke vernieuwing.


Bij bedrijven als Google en Microsoft is zelfs de werkomgeving ten dienst van de creativiteit. Dat zien we meer en meer. ZOKU in Amsterdam, biedt een nieuwe overnachtingsmogelijkheid en heeft het hele concept afgestemd op de behoeften van mensen die ergens een korte tijd, van een paar weken tot maanden, moeten verblijven en een inspirerende, maar rustige werkomgeving nodig hebben. Daarvoor gingen zes maanden van in vrijheid nadenken aan vooraf.


Centres of Expertise en Centres voor Innovatief Vakmanschap zijn door twee ministeries gesteunde innovatielabs om samen met en voor de markt vernieuwing aan te jagen en om Nederland als innovatie en kennisland op de kaart te houden. Bill Gates vertelde vorig jaar in het programma College Tour over de kracht van het ongebonden denken door twintigers en de meerwaarde voor Microsoft . Die kracht wordt ingezet in de Centres. Eind dit jaar laten de 115 Centres in Nederland zien wat de uitkomsten deze denktanks met bedrijven en twintigers zijn. Studenten en Young Professionals hebben een streepje voor! Met de boeren natuurlijk…


Hans Dominicus, directeur Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality.

Deze column verscheen in Recreatie & Toerisme juli / augustus 2016

Trefwoorden: innovatie, toerisme, celth, Pokemon

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

10/04/25
Dormio Group breidt internationaal uit
De Dormio Group heeft in Portugal Duna Parque overgenomen en breidt ook op Curaçao en in Europa uit. Dormio groeit daarmee van 41 naar 61 locaties.
10/04/25
Exclusief voor leden
Meer kampeerders willen comfort en privacy op het toilet en onder de douche
Sinds begin 2024 is het aantal campings dat privé-sanitair aanbiedt met 20% gestegen, zo concludeert campingspecialist ACSI na de jaarlijkse inventarisatie van bijna 10.000 campings in heel Europa. Bij ruim 1 op de 10 campings is het nu mogelijk om een eigen douche en toilet te reserveren, waarbij Nederland de boventoon voert.
10/04/25
Exclusief voor leden
Plopsa Group gaat voor één merknaam
De Plopsa Group heeft bekendgemaakt dat twee van haar grote themaparken een nieuwe naam krijgen. Holiday Park in Duitsland zal voortaan door het leven gaan als Plopsaland Deutschland, terwijl Plopsa Coo in de Belgische Ardennen de naam Plopsaland Ardennes krijgt. Deze naamsveranderingen zijn onderdeel van een bredere Europese groeistrategie van Plopsa.
01/04/25
Vloer Recreatie Vakbeurs voor 80% gevuld
Met nog ruim zeven maanden te gaan tot de Recreatie Vakbeurs op 11, 12 en 13 november 2025 in Evenementenhal Hardenberg, is de beursvloer nu al voor maar liefst 80% geboekt.
24/03/25
Exclusief voor leden
Kamperen meest klimaatvriendelijk
Kamperen zorgt voor de laagste CO2-uitstoot per overnachting. Harde cijfers daarover vond Camp-to-Go, de website van de branchevereniging KCI op de website van het Agence de la transition écologique. Dit is een Franse overheidsorganisatie voor de transitie naar een meer duurzame samenleving.
24/03/25
Provincies verstevigen toeristisch-recreatieve samenwerking
De Nederlandse provincies pleiten samen een vitaal en toekomstgericht aanbod van vrijetijdsvoorzieningen. Toegang tot voldoende mogelijkheden voor buitenrecreatie is essentieel voor het welbevinden van iedereen.
23/03/25
Megagrote uitbreiding Posta7: noordelijke hotspot bij de A7 krijgt er 2.300 m² bij
Goed nieuws voor liefhebbers van uitjes: het overdekte uitjescentrum Posta7 in Tolbert krijgt groen licht voor een forse uitbreiding.
23/03/25
Gelderland wil ook in toekomst ruimte voor recreatie
Provincie Gelderland neemt recreatiemogelijkheden voortaan standaard mee in ruimtelijke plannen, en stuurt op divers en toekomstbestendig aanbod. Het zijn pijlers van de lokale economie en het welzijn van inwoners en bezoekers.