De mythe van schoon vliegen
Het geloof in techniek
als oplossing voor de enorme groei van de broeikasgasemissies door de luchtvaart
is onterecht. Gemiddelde winst per jaar in brandstofefficiency van nieuwe
vliegtuigtypes is minder dan 1%. Dat helpt weinig tegen de 4 tot 5% groei van
de luchtvaart. En toch houden luchtvaartsector, media en publiek de
technologiemythe in stand. Zo suggereert de sector dat de recent uitgevoerde
experimenten met zonnevliegtuigen een voorbode zijn voor emissieloze
luchtvaart. Maar dat zonnevliegtuigje heeft een vleugel zo groot als die van
een Jumbojet nodig om één mens met 100 km/uur door de lucht te vervoeren. De
energiedichtheid van de zon is een factor 100 te laag voor een bruikbaar passagiersvliegtuig.
Natuurlijk, allerlei andere technologieën op het gebied van aerodynamica en
motoren bestaan, helpen echt en worden ook al steeds meer toegepast. Als
voormalige vliegtuigontwerper bij Fokker heb ik daar ook aan bijgedragen. En
het zijn die technieken die de huidige verbeteringen van 1% per jaar mogelijk
maken. Veel meer zit daar domweg niet in. Maar hoe zit het dan met bio-kerosine?
Dat zou toch de snelste manier moeten zijn om van de emissies af te komen? Helaas,
duurzame bio-kerosine bestaat voorlopig
nog niet. Palmolieplantages veroorzaken jaarlijks enorme kaalslag en oerwoudbranden
in Indonesië door de enorme groei ervan. In 2013 werd 50 Mton palmolie
geproduceerd, terwijl toen de luchtvaart 285 Mton kerosine verbruikte. Zoals
het nu in die teelt toegaat zou dat een (klimaat-)ramp opleveren. Ook is geen
enkele biobrandstof in staat aan alle duurzaamheidsvoorwaarden te voldoen. De
ene gebruikt heel veel ruimte, de ander kost meer energie bij de productie dan
het oplevert bij verbranding, de derde is veel te duur. De komende drie tot vier
decennia is massale productie van duurzame bio-kerosine zeer onwaarschijnlijk. En
dan nog: vrijwel geen enkele biobrandstof is in staat meer dan 80% emissies te
reduceren ten opzichte van kerosine. Dus hoe kun je daarmee naar 80% lagere
emissies komen als je de luchtvaart ongelimiteerd laat groeien.
Wat dan? Het gaat niet om
minder vakanties maar om minder ver en liefst meer per trein of bus. Verder
investeren in Schiphol is onverenigbaar met de doelen die de Nederlandse
regering bij de Parijse klimaatconventie heeft onderschreven. Waar blijven die
snelle internationale spoorverbindingen? Blijven geloven in de technologiemythe
van onbegrensde groei is reuze makkelijk. Maar waarom
gebruiken we onze hersens niet liever om slimmer om te gaan met de keuze van
luchtvaartmaatschappij, accommodatie, routes, vervoerwijze, bestemmingen en
activiteiten. Daarmee is al zoveel te winnen! En het leidt vast tot innovatieve
reizen. Onze ‘carbon calculator’ voor de reissector, Carmacal, die op 7 april 2016
de WTTC innovatie prijs won kan daarbij helpen.
Trefwoorden: duurzaam toerisme, luchtvaart
|
|
19/12/25
Een roadtrip voelt altijd als een klein avontuur dat je zelf vormgeeft. De vrijheid om te stoppen waar je maar wilt geeft een gevoel dat geen andere reis kan evenaren. Toch begint die ontspannen vibe al bij de voorbereiding. Een kaart vol leuke plekken, een globale route, een playlist die mee kan tot aan de horizon.
|
18/12/25
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
|
18/12/25
Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
|
18/12/25
Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
|
17/12/25
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.
|
17/12/25
We leven in een maatschappij die altijd 'aan' staat. Prikkels, notificaties, deadlines; het houdt nooit op. Het is dan ook niet gek dat de trend van 'cocooning' je terugtrekken in je eigen veilige bubbel alleen maar groter wordt.
|
17/12/25
Passagiers in first- en business class zijn verantwoordelijk voor 36% van alle CO2-uitstoot op langeafstandsvluchten vanuit Europa. Dat terwijl ze maar een klein gedeelte (14%) uitmaken van de passagiers. Dit blijkt uit een nieuwe Europese analyse van T3 Transportation Think Tank in opdracht van Greenpeace Centraal- en Oost-Europa.
|
17/12/25
De provincie Utrecht, de gemeenten Amersfoort, De Bilt, De Ronde Venen, Houten, Soest, Uithoorn, Utrecht, Zeist, de Universiteit Utrecht, Schiphol en de Vervoerregio Amsterdam hebben met het ondertekenen van een overeenkomst hun intenties bekrachtigd om vier nieuwe doorfietsroutes aan te leggen.
|
|