Geplaatst op: 21-12-2016
Auteur: Marcel Baltus

Reistrends - dit vind ik er van

Reistrends - dit vind ik er van
Bron: Shutterstock
Vroeger moest ik er ook al niet veel van hebben. Op de kermis in Noord-Holland liep ik er steevast voorbij. Tentjes met waarzeggers – vaak van die zigeunerachtig geklede vrouwen – die achter hun tafeltje met een glazen bol of tarotkaarten jouw toekomst wel even uit de doeken zouden doen.


Die nuchterheid is vandaag de dag nog steeds van toepassing. Ik krijg steevast weer een kriebelig gevoel wanneer ik de zelfverklaarde glazenbolstaarders weer allerlei top-tien-trends-voor-de-toekomst over ons heen hoor tetteren.


December is niet alleen een fijne maand om kadootjes uit te pakken, maar ook een gewild vooruitblikmoment om ons te vertellen wat wij komende jaren moeten of gaan doen. Ze klinken hip en trendy maar ze zijn eigenlijk al passé.


Ook de reissector blijft niet verstoken van toekomstscenario’s. Waar deze voorspellingen op gebaseerd zijn, is mij lang niet altijd duidelijk maar enig plak en knipwerk komt er zeker aan te pas. En warempel, dan blijkt de toeristenindustrie toch een beetje een papegaaienvolière te zijn waarin iedereen de trends blijft nagalmen.


Zo deed Booking.com onlangs ook een duitje in de toekomstvisiezak met acht trends waar jij en ik nog heel wat van kunnen opsteken. Een selectie.


Appetite to discover: De hele wereld is ontdekt dus zoekt de toerist steeds meer naar de krenten in de pap. Joh! Hele bevolkingsgroepen gaan nog steeds ieder jaar naar dezelfde vakantiebestemming en een veel kleiner aantal gaat op zoek naar 'onontdekte parels'. Dat is volgens mij al een jaar of 20 aan de gang.


Go green or stay home: Daar heb je hem weer. Duurzaam toerisme. Zag gisteren nog op tv dat de consument bij aanschaf van een nieuwe auto nauwelijks tot niet op de energielabel let maar alleen op de prijs. Dat gaat met het boeken van een vakantie ook al honderd jaar zo. Duurzaam toerisme is en blijft voor de doorsnee toerist een non-item.


Fly me to the moon: 44% van de bevolking zou graag op reis gaan naar een andere planeet of naar de dieptes van onze oceanen. Ook dat willen we al heel lang. Sinatra zong het al in 1964, maar het is een beetje duur en technisch nogal een uitdaging.

Pinterest komt ook met een lijst vol trending topics. Zo zouden koude bestemmingen, avontuurlijke en budget reizen in 2017 dé reistrends zijn. Beetje achtergehaald, niet? Laat Marco Polo het maar niet horen.


Trends. Rages. Modeverschijnselen. Bevliegingen. Het schuurt allemaal een beetje tegen elkaar aan. Op de Vakantiebeurs en het ANVR congres horen we een overkill aan allerlei trends, voorspellingen en ontwikkelingen bovenop die vele andere die we het afgelopen jaar al moesten incasseren.


Sorry jongens, ik raak de draad een beetje kwijt met deze wijsheden. Dan weer naar links en dan weer naar rechts. Je vindt het toch niet erg dat ik mij er een beetje van afsluit en gewoon rechtdoor(zee) ga. En ook in 2017 weer mijn gut feeling, common sense of in gewoon Nederlands mijn gezond verstand gebruik en het merendeel van het bla-bla gekwetter van futurologen van mij laat glijden als water van een eend.


Tradities. Daar geloof ik wel in! Wij wensen jou een gezond, reislustig en vooral tevreden 2017!


Lees meer blogs van Marcel Baltus op: www.baltuscom.nl

||| Nieuws |||

16/12/25
Utrecht Marketing gaat over naar Utrecht & Partners
Utrecht Marketing presenteerde onlangs haar Meerjarenplan 2026–2029 en ondertekende samen met wethouder Susanne Schilderman de meerjarenopdracht van de gemeente Utrecht. Tijdens dezelfde bijeenkomst maakte de organisatie bekend dat zij per 1 januari 2026 verdergaat onder een nieuwe naam: Utrecht & Partners.
15/12/25
Verdubbeling doorfietsroutes tot 2030
De Nederlandse doorfietsroutes zijn het afgelopen jaar opnieuw flink uitgebreid. In 2025 is het netwerk gegroeid naar 1.118 kilometer gerealiseerde doorfietsroutes, een toename van 137 kilometer ten opzichte van vorig jaar. De komende vijf jaar verdubbelt dat waarschijnlijk met 1.198 kilometer naar een totaal van 2.316 kilometer. Dat blijkt uit een inventarisatie van samenwerkingsorganisatie Tour de Force.
11/12/25
Exclusief voor leden
Startsein beplanting recreatiegebied Bonnenpolder
Met een feestelijke starthandeling is op 5 december officieel het startsein gegeven voor de realisatie van het nieuwe natuurgebied in de Bonnenpolder in Hoek van Holland. Een mooi project voor het vakgebied omdat het ook de recreatiedruk verlicht.
10/12/25
Groningen vraagt beleidsaanpassing Ontwerp-Nota Ruimte
De noordelijke provincie wil vier belangrijke punten in de Ontwerpnota laten aanpassen. Met grote rol voor onder meer erfgoed, natuur en de balans met economie.
09/12/25
HISWA-RECRON in hoger beroep voor onuitvoerbaar beleid emissieloos varen
Twee brancheorganisaties HISWA-RECRON en Watersportverbond gaan in hoger beroep bij de Raad van Stat...
03/12/25
BillyBird exploiteert openluchtzwembad Het Run tot 2030
BillyBird heeft de Europese openbare aanbesteding voor de exploitatie van openluchtzwembad Het Run in Drunen gewonnen. Daarmee blijft BillyBird, dat het zwembad al sinds 2019 beheert, ook de komende jaren verantwoordelijk voor de exploitatie.
28/11/25
Louvre introduceert hogere toegangsprijzen voor niet-EU bezoekers
Het wereldberoemde Louvre Museum kondigt aan dat vanaf 14 januari 2026 een aangepast prijsbeleid van kracht wordt. Bezoekers van buiten de Europese Economische Ruimte zullen een toegangsprijs van €32 betalen, tegenover het huidige tarief van €22.
27/11/25
Bezuiniging op openbaar vervoer tegengehouden
De Tweede Kamer heeft vandaag besloten om geplande bezuinigingen op het openbaar vervoer in 2026 en 2027 tegen te houden. Dat betekent dat er in totaal €448 miljoen beschikbaar blijft om het openbaar vervoer in heel het land op peil te houden.