Geplaatst op: 21-12-2016
Auteur: Marcel Baltus

Reistrends - dit vind ik er van

Reistrends - dit vind ik er van
Bron: Shutterstock
Vroeger moest ik er ook al niet veel van hebben. Op de kermis in Noord-Holland liep ik er steevast voorbij. Tentjes met waarzeggers – vaak van die zigeunerachtig geklede vrouwen – die achter hun tafeltje met een glazen bol of tarotkaarten jouw toekomst wel even uit de doeken zouden doen.


Die nuchterheid is vandaag de dag nog steeds van toepassing. Ik krijg steevast weer een kriebelig gevoel wanneer ik de zelfverklaarde glazenbolstaarders weer allerlei top-tien-trends-voor-de-toekomst over ons heen hoor tetteren.


December is niet alleen een fijne maand om kadootjes uit te pakken, maar ook een gewild vooruitblikmoment om ons te vertellen wat wij komende jaren moeten of gaan doen. Ze klinken hip en trendy maar ze zijn eigenlijk al passé.


Ook de reissector blijft niet verstoken van toekomstscenario’s. Waar deze voorspellingen op gebaseerd zijn, is mij lang niet altijd duidelijk maar enig plak en knipwerk komt er zeker aan te pas. En warempel, dan blijkt de toeristenindustrie toch een beetje een papegaaienvolière te zijn waarin iedereen de trends blijft nagalmen.


Zo deed Booking.com onlangs ook een duitje in de toekomstvisiezak met acht trends waar jij en ik nog heel wat van kunnen opsteken. Een selectie.


Appetite to discover: De hele wereld is ontdekt dus zoekt de toerist steeds meer naar de krenten in de pap. Joh! Hele bevolkingsgroepen gaan nog steeds ieder jaar naar dezelfde vakantiebestemming en een veel kleiner aantal gaat op zoek naar 'onontdekte parels'. Dat is volgens mij al een jaar of 20 aan de gang.


Go green or stay home: Daar heb je hem weer. Duurzaam toerisme. Zag gisteren nog op tv dat de consument bij aanschaf van een nieuwe auto nauwelijks tot niet op de energielabel let maar alleen op de prijs. Dat gaat met het boeken van een vakantie ook al honderd jaar zo. Duurzaam toerisme is en blijft voor de doorsnee toerist een non-item.


Fly me to the moon: 44% van de bevolking zou graag op reis gaan naar een andere planeet of naar de dieptes van onze oceanen. Ook dat willen we al heel lang. Sinatra zong het al in 1964, maar het is een beetje duur en technisch nogal een uitdaging.

Pinterest komt ook met een lijst vol trending topics. Zo zouden koude bestemmingen, avontuurlijke en budget reizen in 2017 dé reistrends zijn. Beetje achtergehaald, niet? Laat Marco Polo het maar niet horen.


Trends. Rages. Modeverschijnselen. Bevliegingen. Het schuurt allemaal een beetje tegen elkaar aan. Op de Vakantiebeurs en het ANVR congres horen we een overkill aan allerlei trends, voorspellingen en ontwikkelingen bovenop die vele andere die we het afgelopen jaar al moesten incasseren.


Sorry jongens, ik raak de draad een beetje kwijt met deze wijsheden. Dan weer naar links en dan weer naar rechts. Je vindt het toch niet erg dat ik mij er een beetje van afsluit en gewoon rechtdoor(zee) ga. En ook in 2017 weer mijn gut feeling, common sense of in gewoon Nederlands mijn gezond verstand gebruik en het merendeel van het bla-bla gekwetter van futurologen van mij laat glijden als water van een eend.


Tradities. Daar geloof ik wel in! Wij wensen jou een gezond, reislustig en vooral tevreden 2017!


Lees meer blogs van Marcel Baltus op: www.baltuscom.nl

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).
19/11/24
Eindhoven Airport start met uitbreiding terminal
Bouwbedrijf Heijmans en Eindhoven Airport hebben een aannemingsovereenkomst getekend voor de uitbreiding van de terminal. Deze uitbreiding zal passagiers van de Brabantse luchthaven extra ruimte, comfort en beleving bieden, wat een belangrijke kwaliteitsimpuls voor de luchthaven betekent
15/11/24
Exclusief voor leden
Verantwoord reizen blijft groeien: Riksja Travel boekt succes
Verantwoord reizen wint aan populariteit, zoals blijkt uit de aanhoudende groei van reisorganisatie Riksja Travel. De organisatie, die nu tot de top 10 grootste touroperators in Nederland behoort en marktleider is op het gebied van verantwoorde rondreizen wereldwijd, zag in 2024 een omzetgroei van 25 procent.
15/11/24
Better Places: Positieve impact maken met reizen
Reisorganisatie Better Places heeft haar Impactrapport over 2023 gepubliceerd en meldt trots de resultaten. De reisorganisatie is een voorbeeld voor anderen en loopt mijlenver voorop in de transitie. Ze minimaliseren de negatieve impact en vergroten de positieve.
15/11/24
Exclusief voor leden
Noorden boos over uitstel ontwikkeling Lelylijn en Nedersaksenlijn
Noordelijk Nederland is zeer ontstemd over de uitkomsten van het Bestuurlijk Overleg over mobiliteit tussen Rijk en regio van afgelopen woensdag 6 november. Twee belangrijke spoorlijnen voor het noorden gaan niet van start.
08/11/24
Exclusief voor leden
Grote uitstoot door ver-vliegers: Milieu Centraal en Natuur & Milieu lanceren bewustwordingscampagne
Uit een nieuw onderzoek van Motivaction, uitgevoerd in opdracht van Milieu Centraal en Natuur & Milieu, blijkt dat 4 op de 10 reizigers de klimaatimpact van verre vliegreizen onderschatten. Om reizigers bewust te maken van deze impact en gedragsverandering te stimuleren, lanceren Milieu Centraal en Natuur & Milieu vandaag de online campagne ‘Op vakantie? Denk dichtbij’.
08/11/24
Druk derde kwartaal voor Nederlandse luchthavens
In het derde kwartaal van 2024 reisden 21,6 miljoen passagiers van en naar de vijf belangrijkste Nederlandse luchthavens. Dit is bijna 4% meer dan in hetzelfde kwartaal van 2023. Waar reisden al die passagiers naar toe?
07/11/24
Opmars Nederlandse tweewielermarkt zet zich voort
Het aantal fietsen, brom/snorfietsen en motoren in ons land blijft gestaag groeien. Nu al tot een park van inmiddels 26,2 miljoen tweewielers