Geplaatst op: 20-02-2013

Concept Zoekt Ondernemer: marktplaats vrijetijdseconomie

Concept Zoekt Ondernemer: marktplaats vrijetijdseconomie
Bas Jonkergauw van JoraVision (medebouwers decor The Voice) laat zich interviewen tijdens het evenement Concept zoekt Ondernemer.

Prachtige cross overs bij het evenement Concept zoekt Ondernemer van de Midpoint Leisure Boulevard in de voormalige Leerfabriek te Oisterwijk. Mantelzorg en toerisme, high tech en hotellerie, attractie-architectuur en amusementstelevisie vonden elkaar.


Midpoint Huis van de Leisure

Het massieve industrieel monument aan het spoor tussen Tilburg en ‘s Hertogenbosch wordt hersteld. Het zal dan ook het Midpoint Huis van de Leisure herbergen. Vooruitlopend daarop vormde deze tweede editie van Concept zoekt Ondernemer met 150 bezoekers een warme match making van creatieven, producenten, aanbieders, ontwikkelaars en overheden.

High tech en hotellerie

Hightech en hotellerie gaan samen, zo bewees een van de inleiders, Hubert von Heijden, die met zijn concept voor supersnel op te bouwen hotelunits bijna letterlijk in 10 minuten een hotel voor velen bij een evenement kan opzetten en even zo snel weer kan afbreken. Het bracht hem in de innovatie top-100 van het MKB.


Mantelzorg en multimediaal schakelen

Henk van Koeveringe van de inmiddels tot multinational uitgegroeide De Roompot gaf een prachtig voorbeeld. "Wij bieden vakanties aan voor hulpbehoevende mensen door op de plek van hun vakantiebestemming dezelfde vrijwilligerszorg te organiseren die ze thuis hebben. Daardoor kunnen zij er echt uit en krijgen hun eigen mantelzorgers thuis even tijd om op adem te komen. En voor ons is dit een rendabele onderneming.” Ofwel: hoe vrijetijdseconomie en zorg hand in hand kunnen gaan.

"Weet je wat het is”, aldus Van Koeveringe, "je moet tegenwoordig bliksemsnel en multimediaal schakelen. We merken het in onze parken. Vroeger was iemand gelukkig als hij vier, vijf uur bij een golfslagbad kon zonnen, zwemmen en niksen. Tegenwoordig komen de gasten op rolschaatsen, kind op de arm, iPod in de heuptas, tablet en internettelefoon onder handbereik. Altijd bezig, altijd in connectie, ze willen en doen in dezelfde tijd véél meer. Maak er USP’s van in je business. Doe dat vooral samen met anderen die dat soort zaken onder de knie hebben, zodat je er allemaal beter van wordt.”

Recreatie & Toerisme december 2012 nummer 6

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optim...
22/11/24
Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.
21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).