Geplaatst op: 20-03-2017
Auteur: Hans van Leeuwen

Wie regisseert het toerisme in de regio?

Wie regisseert het toerisme in de regio?
Citymarketeers zijn niet meer van deze tijd. Zelfs het aanpassen van de naam naar ‘Brand Manager’ heeft niet geholpen. Stedentrips spreken enkel nog aan met voldoende internationaal allure. De consument heeft een referentiekader op global scale. Goede voorbeelden van wie hier op inhaken zijn I Amsterdam, Giethoorn en Outlet Roermond, of all places. De binnenstad is niet automatisch meer de belangrijkste point of interest en heeft haar glans verloren. Internet maakt de crisis ook nog eens extra zichtbaar.


Rumoer rondom regiomarketing

In provincie Drenthe probeert men alle lokale en regionale toeristische organisaties te bundelen. Marketing Drenthe is hiervoor de beoogde organisatie. Ook werd een nieuw initiatief onlangs in Emmen gepresenteerd door Bert van der Linden, eigenaar van attractiepark Drouwenerzand. De Hunebed Highway! Ik heb het vermoeden dat er ook hier eerst weer (te)veel tijd, praten en geld wordt gespendeerd aan onderzoek.


Marketing Drenthe is zoekende naar de juiste richting. Wie op de website de regio’s in de provincie bekijkt, kan kiezen uit Zuid Oost Drenthe, Zuid West Drenthe, Drentsche AA, Drentse Hooglanden, Ooststellingwerf, Hondsrug en Hunzevallei en de Kop van Drenthe. Wat hebben deze gebieden voor betekenis voor de consument?


Rust, natuur en cultuur langs de Hunebed Highway

In onze rol van trendwatchers hebben wij onlangs de raad en ambtenaren van gemeente Wolden uit hun comfortzone gehaald op een inspiratieavond met recreatieondernemers bij de Drentse Koe. Men was het er unaniem over eens dat dit een onderdeel moet worden van Drenthe. Onthoud dat de consument naar Drenthe gaat, en niet naar Midden Drenthe, Zuid West Drenthe of Magisch Drenthe. Die laatste is uit de toverhoed gekomen van gemeente Coevorden dat zichzelf ook graag een plaats geeft binnen het totale Drentse spectrum. En dan is er ook nog zoiets als het HUG, ofwel Hondsrug Unesco Geopark, dat zowat wordt vergeleken met de Piramide van Cheops of de Grand Canyon.


De Hunebed Highway N34 verdient meer! Het Hunebed is de enige echte USP van Drenthe. Wij hebben met Pleisureworld ooit de gemeenteraad van Assen ter inspiratie op sleeptouw genomen naar het racecircuit in Nürnburg en Circuit Spa-Francorchamps. De gemeente tekent nu bezwaar aan tegen de komst van Factory Outlet Assen. Hiermee laten ze de kans liggen op een enorme economische boost voor de stad, regio en de hele provincie. Terwijl die hard nodig is, als we kijken naar het toerisme in de regio en het truttige imago van Drenthe. Het bekende Boomkroonpad is een hopeloos verouderd concept. En een goed voorbeeld ligt nog wel om de hoek: kijk wat de komst van Wildlands voor Emmen betekent.


De toekomst van het toerisme ligt in de regio, maar de vraag wie daarin de regie verzorgt is nog open. Vooropgesteld moet er wel eerst wat te beleven zijn!


PS. Hoe zit dat met Gelderse streken? Meer daarover in deel 2!


Links:

www.in.drenthe.nl

www.geoparkdehondsrug.nl

www.hondsrugdrenthe.nl

www.magischdrenthe.nl


Deze column verscheen in Recreatie & Toerisme maar 2017.

Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, regiomarketing, drenthe

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optim...
22/11/24
Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.
21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).