Geplaatst op: 03-04-2017
Auteur: Laurien van der Vaart

Kijk eens buiten je sector!

Kijk eens buiten je sector!
Dmitry Kolchinski / Shutterstock.com
De vrijetijds- en toerismesector verandert razendsnel. Dit is natuurlijk vaker gezegd, en was ook weer veelvuldig te horen op het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd vorige week op de NHTV in Breda.


Het is daarom zaak om goed om je heen te blijven kijken, waarschuwde Hein van Oorschot, voorzitter college van bestuur, NHTV bij de opening al. ,,Als we voorop op de golf van verandering zitten, heeft de sector een goede toekomst.’’


,,Toerisme is een ouderwets woord’’. Zo deed de Deen Hans Peter Rømer Hansen (Leisure expert en strategic business developer) er nog een schepje bovenop.


Toerist is tijdelijke local geworden

,,Dé toerist bestaat niet meer”, stelde Rømer Hansen. ,,De bezoeker is de tijdelijke local geworden. Toeristen zijn geen toeristen, maar gewone mensen met verschillende wensen. Toerisme als zodanig bestaat niet meer, allerlei functies lopen door elkaar.”


Rømer Hansen liet vooral voorbeelden zien van citymarketing, waaruit bleek dat het niet (meer) gaat om marketing van je bestemming, maar om van je stad een bijzondere plek te maken, met bijzondere architectuur, en waar mensen met elkaar iets bijzonders kunnen beleven. Het is dus extreem belangrijk om samen te werken met mensen buiten recreatie en toerisme, besloot de Deen zijn inleiding.


Kijk buiten je eigen wereld

Ook dagvoorzitter Tom van ’t Hek (Tom van ’t Hek, voormalig tophockeyer, oud-bondscoach en radiopresentator) benadrukte dit: ,,je moet buiten je eigen ‘scope’ durven te kijken en je durven te verbinden buiten je eigen wereld.”


We moeten dus veranderen, ziet ook Van ’t Hek, maar tegelijkertijd willen we dat helemaal niet. Mensen vinden veranderen niet leuk en doen dat dus niet automatisch. ,,Je moet dus een knop vinden om jezelf in beweging te zetten”, aldus Van ’t Hek.


Ter illustratie vertelde van ’t Hek een voorbeeld uit de tijd dat hij nog huisarts was. Een 85-jarige dame vroeg aan hem om doorverwezen te worden naar een andere cardioloog, hoewel ze op zich tevreden was met haar huidige. ,,Als je niet snel genoeg verandert, ga je snel dood’’, was haar antwoord destijds.


Een grotere taart

”We zijn er vaak op gericht om een groter deel van de taart te krijgen, maar we kunnen ook samen met anderen de taart groter maken”, stelde Sander Limonard van de NHTV in een workshop over nieuwe vormen van waardecreatie.


Van een samenwerking moet iedereen beter worden, bleek in die workshop. Anders is de samenwerking gedoemd om te mislukken. En tegelijkertijd zijn gedreven initiatiefnemers belangrijk, zij moeten het proces gaande houden. Gebeurt dat niet, dan gaan mensen toch vaak weer over tot de orde van de dag en bloedt het initiatief dood.


Meer initiatief

Ondernemers zouden wel wat meer initiatief mogen nemen, stelde Jeroen Klijs van de NHTV in een workshop over het economisch effect van toerisme. ,,Voor al oudere ondernemers zagen voor zich zelf niet veel mogelijkheden, maar vonden dat de gemeente dit vooral moet doen. De jongere ondernemers hadden wel meer ideeën. Zij wilden dat de gemeente meer meedacht met hun plannen, bijvoorbeeld in het organiseren van evenementen”, vertelde hij.


Laurien van der Vaart ontwikkelt met haar bedrijf Buitenpaden voor het toeristisch bedrijfsleven op maat gemaakte folders & brochures en routes & speurtochten. Meer blogs van Laurien op http://buitenpaden.nl/categorie/blog/.

Trefwoorden: toerisme, waardecreatie

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

24/03/25
Portlantis: Nieuw opvallend bezoekerscentrum Rotterdamse haven
Dit weekend is een interactief ervaringscentrum op Maasvlakte 2 geopend. Portlantis, zoals het centrum heet, belooft een unieke kijkervaring te bieden op de Rotterdamse haven. Het opvallende gebouw, ontworpen door architectenbureau MVRDV, zal dienen als een plek waar bezoekers de betekenis en toekomst van de haven kunnen ontdekken.
24/03/25
Exclusief voor leden
Voor 7,5 tot 9% huishoudens is de auto té duur
In de toeristische sector lijkt het alsof iedereen over een auto beschikt. Dat is natuurlijk niet zo omdat autorijden té duur is voor veel huishoudens en de Tweede Kamer wilde weten hoe hoog dat percentage is. Tussen de 7,5 en 9% van de Nederlandse huishoudens heeft géén auto omdat het té duur is, schat KiM in.
24/03/25
Exclusief voor leden
Kamperen meest klimaatvriendelijk
Kamperen zorgt voor de laagste CO2-uitstoot per overnachting. Harde cijfers daarover vond Camp-to-Go, de website van de branchevereniging KCI op de website van het Agence de la transition écologique. Dit is een Franse overheidsorganisatie voor de transitie naar een meer duurzame samenleving.
24/03/25
Exclusief voor leden
Kansen voor meer recreatie in Gouden Randen van de Veluwe
Op het Veluwecongres 2025 is het onderzoek 'Meer ruimte voor recreatie op de Veluwe' gepresenteerd. In het onderzoek staan de mogelijkheden centraal om de flanken van de Veluwe, de zogenaamde Gouden Randen, toeristisch-recreatief te ontwikkelen om daarmee toekomstige druk op het Veluwemassief te voorkomen.
24/03/25
Provincies verstevigen toeristisch-recreatieve samenwerking
De Nederlandse provincies pleiten samen een vitaal en toekomstgericht aanbod van vrijetijdsvoorzieningen. Toegang tot voldoende mogelijkheden voor buitenrecreatie is essentieel voor het welbevinden van iedereen.
24/03/25
Nieuwe routes in webapp ExploreGouda.nl
VVV Gouda heeft nieuwe routes toegevoegd aan de webapp ExploreGouda.nl. Op de website staan twaalf verrassende themaroutes waarmee zowel bewoners als bezoekers de stad kunnen verkennen en nieuwe verhalen zich ontvouwen.
23/03/25
Megagrote uitbreiding Posta7: noordelijke hotspot bij de A7 krijgt er 2.300 m² bij
Goed nieuws voor liefhebbers van uitjes: het overdekte uitjescentrum Posta7 in Tolbert krijgt groen licht voor een forse uitbreiding.
23/03/25
Studentpiloten Transavia vliegen voor het eerst elektrisch
Op Teuge Airport maakten studenten van Transavia's eigen pilotenopleiding, in samenwerking met E-Flight Academy, ken nis et elektrisch vliegen.