Geplaatst op: 30-07-2016
Auteur: Han Verheijden

Amsterdam, volg strategie Toscane

Amsterdam, volg strategie Toscane
Bron: Shutterstock

Begin deze eeuw had ik een kort gesprek met Pauline Krikke, toen wethouder toerisme van Amsterdam. Het ging vooral over irritatie bij de burgers over de te drukke binnenstad als gevolg van groeiend toerisme. In die tijd speelde onder andere de rel rondom de Begijnhof, waarbij toeristen in woonhuizen gluurden en het probleem van touringcars, dat het verkeer op de grachten frustreerden. Ook toen gold al dat het ‘met de veel te grote aantallen toeristen maar eens afgelopen moet zijn’. Minder groei en meer spreiding van het toerisme over de hele stad werden beleidsmatige uitgangspunten. Over groei kon ik tegen de wethouder kort zijn: die houdt niemand tegen. Maar over de spreiding waren we optimistischer: als je de attracties en hotels maar genoeg in de buurten buiten het centrum ontwikkelt, dan volgt het bezoek vanzelf. In praktijk is dat helaas niet het geval. Vooral internationale toeristen willen maar één ding: naar de grachtengordel, de Dam, het Museumplein e.o. Dus blijven er eindeloze rijen mensen geduldig wachten voor de ingang van het Anne Frank huis of het van Goghmuseum, zien we alsmaar meer rondvaartboten in de grachten, maar blijven het Tropenmuseum met veel lagere bezoekersaantallen hierbij flink achter.

 

Maar de Zaanse Schans dan? Dat is toch een enorm publiekssucces? Daar komen jaarlijks meer dan 1.5 miljoen bezoekers. Dat is waar en in dat succes zit hem nou net de kneep. Ze willen Holland beleven met een duidelijke voorkeur voor internationaal aansprekend erfgoed: de zeventiende-eeuwse grachten, de koopmanshuizen, Anne Frank en de musea vol met Hollandse meesters. Daarom zou Amsterdam zijn capaciteit niet moeten uitbreiden naar Noord of naar Bijlmer, maar naar andere steden en gebieden met authentiek erfgoed, zoals de binnensteden van Haarlem, Leiden en Delft of de oude droogmakerijen.

 

Wat dat betreft is Florence een mooi voorbeeld voor Amsterdam. Florence positioneert zich als het centrum van Toscane, waar zo veel andere steden, landschappen en bezienswaardigheden de moeite waard zijn. Denk aan Lucca, San Gimignano, Pisa, maar ook Viareggio aan de kust en de arcadische landschappen. Amsterdam zou zich meer moeten aanbieden als de belangrijkste stad van Holland. In die positie worden niet Nemo, Kinkerbuurt, Verzetsmuseum of Artis gepromoot, maar het stadje Enkhuizen, het Frans Hals museum, de molens van Kinderdijk of het mondaine Noordwijk. Amsterdam zou eens moeten stoppen met zijn pogingen buurten buiten de binnenstad te betrekken in het toerisme.

 

Het meer uitdragen van Holland is als instrument voor spreiding is effectiever en voor de toeristen veel aantrekkelijker dan geforceerde initiatieven in de Bijlmer of in Noord. Logeren in een hotel in de binnenstad van Haarlem of van Leiden is een authentiek Hollandse ervaring en Amsterdam ligt zo dichtbij dat dit eigenlijk geen blokkade mag zijn. Of nog beter: die specifieke Holland ervaring is voor de Europese toerist, die Amsterdam al eerder gezien heeft, in een plaats als Delft of Gouda misschien nog wel beter te beleven dan in de drukke Kalverstraat. Ik zou er daarom voor willen pleiten dat we in Nederland meer gaan focussen op onze zeventiende-eeuwse binnensteden als cluster en minder op regio’s. Ondersteund door enige prijsdifferentiatie zou hiermee de topdrukte in de Amsterdamse binnenstad weleens meer geholpen kunnen zijn dan met de lancering van Groot Amsterdam of de met geïsoleerde promotie van andere regio’s.

Trefwoorden: spreiding, negatieve effecten, amsterdam, hollandcity, metropool amsterdam

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

04/12/24
Nieuwe natuur bij Schokeiland
Er komt nieuwe natuur in Flevoland bij Schokeiland. Dat is relevant voor de toeristische sector. Schokeiland is één van de dertien Nederlandse Unesco Werelderfgoederen.
04/12/24
Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme zoekt voorzitter
De nieuwe Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme (LRRT) zoekt een onafhankelijk voorzitter. Deze mag het stokje overnemen van kwartiermaker Rob van Gijzel. De Raad is op zoek naar een voorzitter met publiek-privaat bestuurlijke statuur die tegelijkertijd overtuigend en verbindend is.
03/12/24
Exclusief voor leden
Hotel en ontmoetingsplaats voor design Kazerne krijgt twee nieuwe eigenaren
Hotel, horeca en ontmoetingsplaats voor design Kazerne BV in Eindhoven is officieel overgenomen door Bram Bijnen en Dick Spierenburg. Samen brengen zij een frisse visie en jarenlange ervaring mee om deze unieke plek verder te ontwikkelen als dé ontmoetingsplek, melden de oprichters.
03/12/24
Exclusief voor leden
235.000 toeristische banen in Vlaanderen
In 2023 was de toeristische sector in het Vlaamse Gewest goed voor 235.481 arbeidsplaatsen. Dat komt...
03/12/24
Exclusief voor leden
Cathay Pacific naar Brussel en München
Vanaf de zomer 2025 breidt airline Cathay Pacific haar netwerk uit met rechtstreekse vluchten tussen Hongkong-München en Hongkong-Brussel. Voor het eerst voegt de luchtvaartmaatschappij München toe aan haar portfolio, terwijl ook de route vanuit Brussel weer wordt hervat.
03/12/24
Bluebird-index wijst Frankrijk aan voor beste sneeuwomstandigheden
Hoewel de grote meerderheid van de sneeuwliefhebbers (60%) de ervaring van een wintersportvakantie onvervangbaar vindt, onafhankelijk van hoeveel sneeuw er zou vallen, wacht (33%) op een duidelijke sneeuwgarantie alvorens een vakantie te boeken, volgens cijfers van reisorganisatie Sunweb.
02/12/24
Weer vluchten van Brussels Airport naar Bangkok.
Op zondag 1 december is de eerste passagiersvlucht van Thai Airways International vertrokken vanop Brussels Airport naar Bangkok. Na een onderbreking door de Covid-pandemie biedt de luchtvaartmaatschappij opnieuw dagelijkse rechtstreekse vluchten aan richting de Thaise hoofdstad.
02/12/24
Amsterdamse hotels mogen niet meer uitbreiden
De gemeente Amsterdam heeft aangekondigd dat er per direct geen extra bedden meer mogen worden toegevoegd aan bestaande hotels. Dit besluit is onderdeel van een reeks nieuwe maatregelen om de groei van het aantal bezoekers te beperken en de overlast van massatoerisme tegen te gaan.