Geplaatst op: 30-11-2016
Auteur: Han Verheijden

Wordt de kust echt bedreigd?

Wordt de kust echt bedreigd?
Bron: Shutterstock

In de afgelopen maanden hebben alle kranten volgestaan met nerveuze berichten over ons kust. Zelfs het achtuur journaal van NPO bracht de bedreiging van onze kust als hoofdnieuws. De aanleiding was een bericht van Natuurmonumenten waarin werd beweerd dat de natuur en de unieke kustbeleving van ons land in de komende jaren verloren zou gaan dankzij de ontwikkeling van talloze bungalowparken met duizenden eenheden. Belgische toestanden zouden ons te wachten staan.


Dat roept meerder vragen op: Is dat zo? Is dat erg? Of is er iets anders aan de hand? Ik denk het laatste, maar laten we de vragen achtereenvolgens behandelen. Ik heb niet alle cijfers van Natuurmonumenten getoetst, maar mijn indruk is dat veel genoemde plannen feitelijk vernieuwings- of vervangingsinvesteringen zijn van bestaande campings of verouderde zomerhuisjescomplexen. Bovendien kun je zelfs met duizenden eenheden op een kustlijn van ruim 500 kilometer met de beste wil echt niet het beeld van de Belgische kust imiteren. Daar zijn tienduizenden appartementen van 30 meter hoog en een wandelkade van 25 meter breed geconcentreerd op een kustlijn van nog geen 70 kilometer. 


Of uitbreiding en vernieuwing van parken erg is, hangt volgens mij vooral af van de context waarin dat gebeurt. Zijn de plannen lukraak in de duinen gepland, dan kan ik me alle bezwaren goed voorstellen. Dat is echter lang niet altijd zo. Ik ben zelf betrokken geweest bij de ontwikkeling van Ouddorp-Duin en Waterdunen. In beide locaties is, of wordt, een betrekkelijk saai en ecologisch arm landbouwgebied getransformeerd tot een natuurgebied en duinlandschap met daarin vakantiewoningen. Ook vind ik ontwikkelingen op onze ‘dammen’ niet direct belastend voor de natuur, hooguit voor onze infrastructuur (en dus kustveiligheid!). Wel deel ik de bezwaren van Natuurmonumenten tegen vakantiehuisjes op het strand. Het strand is immers van iedereen en kan –in tegenstelling tot natuur- niet worden uitgebreid.


Het is de vraag of dat nu allemaal zoveel onrust en protest waard is alleszins gerechtvaardigd. Ik denk zelf dat het probleem ergens anders zit. Onze kust is -net als vele andere succesvolle toeristengebieden- een beetje uit balans.


Natuur, bewoners en gasten vormden tot in de jaren zestig een organisch geheel: villa’s stonden in de duinen, pensiongasten verbleven bij lokale bewoners thuis. Daarna ontstond het massatoerisme en werd de noodzaak gevoeld functies te scheiden. Natuurbeheerders beschermden duinen en kreken tegen de oprukkende recreatieve bebouwing en nieuwe accommodatievormen, zoals campings en bungalowparken, werden buiten de dorpskernen, liefst in een polder achter de duinen, gerealiseerd. Door deze strakke zonering zijn natuur, recreatie en bevolking met de rug naar elkaar toe komen te staan en in zekere zin van elkaar vervreemd. Hier en daar zijn ze elkaar zelfs vijandig gezind. Deze disbalans creëert negatieve emoties met als mogelijk resultaat dat de recreatieve ontwikkeling wordt gefrustreerd. Dat kan nooit bedoeling zijn, ook niet van Natuurmonumenten.


Wel kan de oproep van Natuurmonumenten worden gebruikt om het beleid te herzien en aan onze kust de balans te herstellen. We moeten plannen maken die bewoners, (nieuwe) natuur en toerisme weer met elkaar verbinden. Ik roep kustgemeenten, ondernemers en natuurbeheerders op vanuit die filosofie samen aan de slag te gaan en de mediadiscussie direct te beëindigen, want daar komt alleen maar schade van.

Trefwoorden: kust, kustgebieden, natuur, bebouwing, beleid

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

11/03/25
Privium lounge open in Eindhoven Airport
Deze week is op Eindhoven Airport door de Schiphol Group de Privium ExpressLounge officieel geopend. De lounge bevindt zich op de eerste verdieping, naast de Starbucks.
10/03/25
Exclusief voor leden
Rotterdam The Hague Airport sorteert voor op grotere vliegtuigen
Na de modernisering van de vertrekhal en de security, gaat Rotterdam The Hague Airport (RTHA) aan de slag met de volgende fase in het toekomstbestendig maken van de luchthaven. Dit betekent dat de werkplekken van de operationele afdelingen in de terminal worden verbeterd en er aanpassingen worden gedaan in het passagiersproces.
10/03/25
Sunny Cars sluit aan als nieuwe businesspartner van VvKR
Autoverhuurspecialist Sunny Cars,één van de grootste autoverhuurders ter wereld en een vertrouwde naam is nieuwe businesspartner van VvKR.
10/03/25
Madurodam opent deze zomer ‘De Windjager’: een nieuwe indoor attractie die draait om wind 
Madurodam, opent deze zomer een nieuwe attractie ‘De Windjager’. In de nieuwe overdekte dark ride stappen bezoekers voor het eerst in een rijdend voertuig en kunnen ze op een verrassende manier beleven hoe Nederland al eeuwen de kracht van de wind weet te benutten.
10/03/25
Exclusief voor leden
Waterschap werkt samen met Wandelnet netwerkoptimalisatie
Het Brabantse waterschap Aa en Maas gaat samen met Wandelnet kansrijke routeverbeteringen in kaart brengen. Daarmee moet het regionale wandelnetwerk completer worden en recreatiedruk worden verminderd.
07/03/25
KWbN en VVV Texel verlengen samenwerking: wandelen als duurzame investering in natuur en beleving
Sinds 2022 werken KWbN en VVV Texel samen om wandelen op het eiland te stimuleren. In drie jaar tijd is het aantal wandelaars op Texel toegenomen en zijn er nieuwe routes en initiatieven ontwikkeld.
07/03/25
Minder nieuwe fietsen verkocht
?In 2024 werden in Nederland 858.126 nieuwe fietsen verkocht, 7% minder dan een jaar eerder. De verkopen van nieuwe fietsen hebben een sterk decennium achter de rug maar na een piek tijdens de pandemie, met 1,1 miljoen verkochte fietsen, neemt de verkoop gestaag af.
06/03/25
Exclusief voor leden
Prestaties en ambities van NS en KLM
Twee Nederlandse mobiliteitsiconen kwamen deze week met jaarcijfers over 2024. Die vielen niet mee. NS maakt nog steeds verlies en de KLM rapporteert tegenvallende resultaten. Toch zijn de ambities groot.