Geplaatst op: 20-02-2013

Dierenzoeker wint Natuurprijs 2012

Dierenzoeker wint Natuurprijs 2012
De Nationaal Groenfonds Natuurprijs 2012 van €10.000,- is gewonnen door de Dierenzoeker van Naturalis Biodiversity Center en Het Klokhuis. Met de Dierenzoeker kunnen kinderen eenvoudig via internet uitvinden hoe een dier heet. De tweede en Aanmoedigingsprijs van €2.500,- ging naar het WaddenWerkWeekend van de Waddenvereniging. De Bloemenplukbon van de Agrarische Natuurvereniging Natuurlijk Walcheren kreeg de derde prijs. Het thema van de Natuurprijs 2012 was ‘Welkom in de Natuur’.

De Dierenzoeker
Naturalis Biodiversity Center en Het Klokhuis werken samen aan de Dierenzoeker. De Dierenzoeker is beschikbaar via internet (www.dierenzoeker.nl), ook op smartphones. Door vragen te beantwoorden over het gedrag en uiterlijk van een dier kunnen de 400 meest voorkomende dieren in de directe leefomgeving op naam worden gebracht. Bij alle dieren op de website staat een uitleg en een tekening. Het Klokhuis heeft in 2012 voor elke maand een tv-uitzending gemaakt over een dier dat op dat moment te zien is.

De jury van de Nationaal Groenfonds Natuurprijs 2012 was onder de indruk van de opzet van de site, waarbij de manier van zoeken van kinderen gecombineerd is met de mogelijkheden en ruime beschikbaarheid van internet. Hierdoor kan gemakkelijk en laagdrempelig overal en altijd informatie over de dieren gevonden worden. Ook voor recreatieondernemers is de Dierenzoeker een mooi instrument om jonge bezoekers extra activiteiten aan te bieden.

WaddenWerkWeekend
Het WaddenWerkWeekend is in vijf jaar uitgegroeid tot een evenement waar jaarlijks ruim 200 mensen van 8 tot 80 zich inzetten voor een mooiere en schonere kustlijn van Terschelling. De jury heeft de Aanmoedigingsprijs toegekend om meer aandacht te vestigen op het afvalprobleem en om de uitrol van het WaddenWerkWeekend naar andere Waddeneilanden te ondersteunen.

BloemenPlukbon
Om de burgers meer te betrekken bij de natuur en het platteland is de BloemenPlukbon geïntroduceerd. Veel bewoners en toeristen op Walcheren genieten van de bloemranden, die de Agrarische Natuurvereniging Natuurlijk Walcheren aanlegt, en plukken daar graag een boeket bloemen. Hiervoor worden de BloemenPlukbonnen verkocht. Op die manier levert een mooi landschap ook geld op.

Recreatie & Toerisme december 2012 nummer 6.
Topics:Cultuur, Natuur

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optim...
22/11/24
Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.
21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).