Geplaatst op: 20-02-2013

Dierenzoeker wint Natuurprijs 2012

Dierenzoeker wint Natuurprijs 2012
De Nationaal Groenfonds Natuurprijs 2012 van €10.000,- is gewonnen door de Dierenzoeker van Naturalis Biodiversity Center en Het Klokhuis. Met de Dierenzoeker kunnen kinderen eenvoudig via internet uitvinden hoe een dier heet. De tweede en Aanmoedigingsprijs van €2.500,- ging naar het WaddenWerkWeekend van de Waddenvereniging. De Bloemenplukbon van de Agrarische Natuurvereniging Natuurlijk Walcheren kreeg de derde prijs. Het thema van de Natuurprijs 2012 was ‘Welkom in de Natuur’.

De Dierenzoeker
Naturalis Biodiversity Center en Het Klokhuis werken samen aan de Dierenzoeker. De Dierenzoeker is beschikbaar via internet (www.dierenzoeker.nl), ook op smartphones. Door vragen te beantwoorden over het gedrag en uiterlijk van een dier kunnen de 400 meest voorkomende dieren in de directe leefomgeving op naam worden gebracht. Bij alle dieren op de website staat een uitleg en een tekening. Het Klokhuis heeft in 2012 voor elke maand een tv-uitzending gemaakt over een dier dat op dat moment te zien is.

De jury van de Nationaal Groenfonds Natuurprijs 2012 was onder de indruk van de opzet van de site, waarbij de manier van zoeken van kinderen gecombineerd is met de mogelijkheden en ruime beschikbaarheid van internet. Hierdoor kan gemakkelijk en laagdrempelig overal en altijd informatie over de dieren gevonden worden. Ook voor recreatieondernemers is de Dierenzoeker een mooi instrument om jonge bezoekers extra activiteiten aan te bieden.

WaddenWerkWeekend
Het WaddenWerkWeekend is in vijf jaar uitgegroeid tot een evenement waar jaarlijks ruim 200 mensen van 8 tot 80 zich inzetten voor een mooiere en schonere kustlijn van Terschelling. De jury heeft de Aanmoedigingsprijs toegekend om meer aandacht te vestigen op het afvalprobleem en om de uitrol van het WaddenWerkWeekend naar andere Waddeneilanden te ondersteunen.

BloemenPlukbon
Om de burgers meer te betrekken bij de natuur en het platteland is de BloemenPlukbon geïntroduceerd. Veel bewoners en toeristen op Walcheren genieten van de bloemranden, die de Agrarische Natuurvereniging Natuurlijk Walcheren aanlegt, en plukken daar graag een boeket bloemen. Hiervoor worden de BloemenPlukbonnen verkocht. Op die manier levert een mooi landschap ook geld op.

Recreatie & Toerisme december 2012 nummer 6.
Topics:Cultuur, Natuur

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
04/12/24
Hart van Brabant gaat regio een boost geven
De regio Hart van Brabant heeft veel te bieden op het gebied van toerisme en recreatie, maar buiten de regio is dit aanbod nog niet voldoende bekend. Met het RegioBoost programma van VisitBrabant en ondersteuning vanuit de nieuwe stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant krijgt de regio een flinke impuls.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?