Geplaatst op: 17-05-2017
Auteur: Marcel Baltus

Over uitstelgedrag, laksheid en besluiteloosheid in de reisindustrie

Over uitstelgedrag, laksheid en besluiteloosheid in de reisindustrie
Bron: Shutterstock
Dé oplossing voor lastige klussen: uitstellen. Komt wel. Doe ik morgen. Bijna iedereen heeft er last van. Zeker als individu. Ja, u dus ook. Je hebt er even geen zin in. Geen tijd voor vandaag. Of je hoofd staat er niet na. Te veel afleidingen. Plus honderd andere uitvluchten.


Is het op persoonlijk niveau al vervelend, op bedrijfsniveau kan het uit de weg gaan van precaire en ongewenste situaties uitermate frustrerend worden voor afnemer/eindgebruiker: wij consumenten dus. Een paar voorbeelden uit de reisindustrie.


Schiphol

Onze luchthavengigant wordt in de media toch behoorlijk afgeslacht voor de immense wachtrijen. Eigen schuld dikke bult. Sinds mensenheugenis toetert Schiphol ieder jaar trots groeicijfers en weet al lang – heel lang - dat het drukker en drukker wordt. Nu bagatelliseer ik niet de enorme complexiteit van crowd control en grote mensenmassa’s die in een kort tijdsbestek door een trechter gesluisd moeten worden. Dat is lastig maar niet onmogelijk. Zeker niet wanneer Schiphol daar 10 of 20 jaar geleden al serieus naar had gekeken. Maar nu komt het over alsof ze plotsklaps voor een dilemma staan. Het Engels – de internationale taal van de luchtvaartsector - heeft er een prachtig woord voor: procrastination. Talmen, een neiging tot uitstellen. Hoe is het mogelijk dat zo’n organisatie dit zo lang op zijn beloop laat? Maar niet alleen Schiphol maakt zich schuldig aan lethargisch gedrag.


Hotels

Nog een voorbeeld van een sector die in bepaald opzicht uitermate laks is: hotels. Na 2000 jaar – want al voor onze jaartelling werd er gelogeerd – is deze industrie nog steeds niet bij machte om enkele fundamentele irritaties tijdens een overnachting weg te nemen. Ik noem maar frustratie nummer 1: smijten met deuren. Laat terugkomen in je hotelkamer moet kunnen, maar de halve gang uit zijn diepe slaap halen vanwege het gedreun van een deur die dichtgeklapt wordt, zou inmiddels toch tot de prehistorie moeten behoren. Of de gaatjes in de douchekop die al in geen 2 jaar kennisgemaakt hebben met de kracht van een goede ontkalker of schoonmaakazijn, waardoor wel de wanden van de douche nat zijn maar jouw lijf niet. Het is verbijsterend dat de hotelsector hier nog steeds geen beproefde oplossing voor heeft. (Voor meer ergernissen over hotels lees een eerdere blog hier Goed geslapen?)


Rolkoffers

En nu we het toch over herrie hebben, is de link naar voorbeeld drie snel gemaakt: trolleys. Ik was onlangs in Amsterdam voor een bijeenkomst en op weg naar de afspraak was het één aanhoudend geratel – legde spontaan de associatie met één lange mitrailleursalvo - van die honderden toeristen die met hun rolkoffers over de weg liepen. En dit was nog maar asfalt, laat staan wanneer ze in contact komen met klinkers, kinderkopjes, keien of andere oneffen soorten bestrating. Ja Amsterdammers, ik kan mij goed voorstellen dat deze overlast één grote ergernis is. Is het niet onvoorstelbaar dat kofferfabrikanten nog steeds koffers met die afgrijselijke wieltjes produceren in plaats van die enorme frustratie weg te nemen door met een nieuw commercieel product op de markt te komen: de geluidsarme rolkoffer. Kijk eens buiten de eigen branche; inline skates hebben al jaren zachte wieltjes. Rolt nog lekkerder ook. Wake up please.


Maar nu de meest interessante vraagstelling rondom deze problematiek: dat u en ik iets wel eens op zijn beloop laten, ach ja moet kunnen, maar wanneer een hele bedrijfstak of grote speler een situatie laat voorbestaan zonder tijdig in te grijpen, is dat toch vrij bedenkelijk. Hoe kan het dat een miljardenindustrie niet tijdig een probleem signaleert. Of wel (bijtijds) erkent maar geen actie onderneemt. Dat kan geen laksheid of desinteresse zijn toch? Snap u het? Ik niet.

Trefwoorden: luchtvaart, luchthavens, hotels, negatieve aspecten, irritatie

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
25/12/24
Apollo breidt aanbod op Gran Canaria en Fuerteventura uit
Deze winter is een delegatie van Apollo Reizen afgereisd naar Gran Canaria en Fuerteventura, waarbij een nieuw aanbod werd gelanceerd dat is afgestemd op de wensen en behoeften van de Nederlandse markt.
24/12/24
Vakantieparken in Nederland razend populair tijdens kerstvakantie
De Nederlandse bungalowparken zijn deze kerstvakantie goed gevuld. Met name in de eerste week van de vakantie is het erg druk. Op veel parken ligt de bezetting nu al boven de 85%. Dat blijkt uit gegevens van recreatieplatform Parkvakanties.
23/12/24
Daglichtoplossingen voor hotels en conferentiecentra
Het benutten van daglicht in hotels en conferentiecentra biedt veel voordelen. Het maakt gemeenschappelijke ruimtes aantrekkelijker en zorgt ervoor dat gasten zich prettiger voelen.
23/12/24
Hoe kom je aan het geld om te investeren in je bedrijf
Ondernemen doe je om geld te verdienen, maar om goed te kunnen ondernemen, heb je ook geld nodig. De...
23/12/24
Terugblik op de grootste editie van Recreatie Vakbeurs 2024
De afgelopen editie van Recreatie Vakbeurs was onvergetelijk: meer dan 8.000 bezoekers, ruim 340 exposanten en een overvloed aan inspiratie, innovaties en waardevolle ontmoetingen. Een maand later blikken we terug op wat deze editie zo bijzonder maakte.
20/12/24
Landal bouw Landal Olde Kottink (66 accommodaties)
Landal bouwt aan de 66 accommodaties van het park Landal Olde Kottink. Dit vakantiepark gaat open in...
18/12/24
Laag vpb-tarief niet effectief voor mkb-bedrijven
Het lage tarief in de vennootschapsbelasting (vpb) is niet geschikt om het midden- en kleinbedrijf (mkb) te ondersteunen. De voordelen komen bij niet-mkb bedrijven terecht, meldt CPB. Het grootste deel van de bedrijven in toerisme en recreatie zijn mkb-bedrijven.