Geplaatst op: 17-05-2017
Auteur: Marcel Baltus

Over uitstelgedrag, laksheid en besluiteloosheid in de reisindustrie

Over uitstelgedrag, laksheid en besluiteloosheid in de reisindustrie
Bron: Shutterstock
Dé oplossing voor lastige klussen: uitstellen. Komt wel. Doe ik morgen. Bijna iedereen heeft er last van. Zeker als individu. Ja, u dus ook. Je hebt er even geen zin in. Geen tijd voor vandaag. Of je hoofd staat er niet na. Te veel afleidingen. Plus honderd andere uitvluchten.


Is het op persoonlijk niveau al vervelend, op bedrijfsniveau kan het uit de weg gaan van precaire en ongewenste situaties uitermate frustrerend worden voor afnemer/eindgebruiker: wij consumenten dus. Een paar voorbeelden uit de reisindustrie.


Schiphol

Onze luchthavengigant wordt in de media toch behoorlijk afgeslacht voor de immense wachtrijen. Eigen schuld dikke bult. Sinds mensenheugenis toetert Schiphol ieder jaar trots groeicijfers en weet al lang – heel lang - dat het drukker en drukker wordt. Nu bagatelliseer ik niet de enorme complexiteit van crowd control en grote mensenmassa’s die in een kort tijdsbestek door een trechter gesluisd moeten worden. Dat is lastig maar niet onmogelijk. Zeker niet wanneer Schiphol daar 10 of 20 jaar geleden al serieus naar had gekeken. Maar nu komt het over alsof ze plotsklaps voor een dilemma staan. Het Engels – de internationale taal van de luchtvaartsector - heeft er een prachtig woord voor: procrastination. Talmen, een neiging tot uitstellen. Hoe is het mogelijk dat zo’n organisatie dit zo lang op zijn beloop laat? Maar niet alleen Schiphol maakt zich schuldig aan lethargisch gedrag.


Hotels

Nog een voorbeeld van een sector die in bepaald opzicht uitermate laks is: hotels. Na 2000 jaar – want al voor onze jaartelling werd er gelogeerd – is deze industrie nog steeds niet bij machte om enkele fundamentele irritaties tijdens een overnachting weg te nemen. Ik noem maar frustratie nummer 1: smijten met deuren. Laat terugkomen in je hotelkamer moet kunnen, maar de halve gang uit zijn diepe slaap halen vanwege het gedreun van een deur die dichtgeklapt wordt, zou inmiddels toch tot de prehistorie moeten behoren. Of de gaatjes in de douchekop die al in geen 2 jaar kennisgemaakt hebben met de kracht van een goede ontkalker of schoonmaakazijn, waardoor wel de wanden van de douche nat zijn maar jouw lijf niet. Het is verbijsterend dat de hotelsector hier nog steeds geen beproefde oplossing voor heeft. (Voor meer ergernissen over hotels lees een eerdere blog hier Goed geslapen?)


Rolkoffers

En nu we het toch over herrie hebben, is de link naar voorbeeld drie snel gemaakt: trolleys. Ik was onlangs in Amsterdam voor een bijeenkomst en op weg naar de afspraak was het één aanhoudend geratel – legde spontaan de associatie met één lange mitrailleursalvo - van die honderden toeristen die met hun rolkoffers over de weg liepen. En dit was nog maar asfalt, laat staan wanneer ze in contact komen met klinkers, kinderkopjes, keien of andere oneffen soorten bestrating. Ja Amsterdammers, ik kan mij goed voorstellen dat deze overlast één grote ergernis is. Is het niet onvoorstelbaar dat kofferfabrikanten nog steeds koffers met die afgrijselijke wieltjes produceren in plaats van die enorme frustratie weg te nemen door met een nieuw commercieel product op de markt te komen: de geluidsarme rolkoffer. Kijk eens buiten de eigen branche; inline skates hebben al jaren zachte wieltjes. Rolt nog lekkerder ook. Wake up please.


Maar nu de meest interessante vraagstelling rondom deze problematiek: dat u en ik iets wel eens op zijn beloop laten, ach ja moet kunnen, maar wanneer een hele bedrijfstak of grote speler een situatie laat voorbestaan zonder tijdig in te grijpen, is dat toch vrij bedenkelijk. Hoe kan het dat een miljardenindustrie niet tijdig een probleem signaleert. Of wel (bijtijds) erkent maar geen actie onderneemt. Dat kan geen laksheid of desinteresse zijn toch? Snap u het? Ik niet.

Trefwoorden: luchtvaart, luchthavens, hotels, negatieve aspecten, irritatie

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

17/10/24
Exclusief voor leden
De vakantietrends voor 2025
Expedia, Hotels.com en Vrbo hebben hun krachten gebundeld en onthullen de nieuwste reistrends voor 2025 in hun jaarlijkse rapport, Unpack ’25. . De reistrends voor 2025 laten zien dat reizigers op zoek zijn naar authentieke, gemakkelijke en unieke ervaringen. Duurzaamheid, technologie en persoonlijke voorkeuren spelen een belangrijke rol in de toekomst van reizen.
17/10/24
Exclusief voor leden
Hoe genereer je meer boekingen?
Airbnb lanceert maar liefst 50 nieuwe functionaliteiten op haar platform. Wat kunnen we van deze reisreus leren voor onze eigen boekingswebsite?
17/10/24
ANVR: Fundamentele veranderingen nodig om treinreizen in Europe te verbeteren
De ANVR is bang dat de internationale trein nooit van de grond zal komen als er geen fundamentele veranderingen in het beleid worden doorgevoerd. Het kabinet en Europa moeten snel actie ondernemen. Dat zegt de brancheorganisatie bij de publicatie van een uitgebreide studie naar de geschiktheid van de railsector voor vakanties en zakenreizen.
17/10/24
Eindelijk inrichting recreatiegebied Uitwaayer
Dit jaar zijn twee grote bosuitbreidingsprojecten op de Zuid-Hollandse eilanden gesubsidieerd door de provincie. De Uitwaayer krijgt paden voor wandelaars, fietsers en ruiters.
16/10/24
De reden dat de meeste jongeren kiezen voor een kampeervakantie
Wat maakt kamperen zo populair onder jongeren.
16/10/24
Groot deel van Noord-Brabant wordt Nationaal Park: Van Gogh NP officieel erkend
Noord-Brabant heeft er een nieuw nationaal park bij. Staatssecretaris Rummenie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur (LVVN) heeft het Van Gogh Nationaal Park officieel de status van nationaal park verleend. Met deze erkenning wordt het gebied extra op de kaart gezet als een belangrijke plek voor natuurontwikkeling, en biedt het kansen voor economische groei en een gezonde leefomgeving voor mens, plant en dier.
16/10/24
HISWA-RECRON biedt Kamerleden petitie aan tegen btw-verhoging op logies
HISWA-RECRON heeft de petitie 'Houd vakantie vieren in Nederland betaalbaar' aangeboden aan Jeanet Nijhof-Leeuw, voorzitter van de Vaste Kamercommissie van Financiën. De brancheorganisatie maakt zich ernstig zorgen over de btw-verhoging voor de verblijfsrecreatie.
16/10/24
Exclusief voor leden
Organisatie anders inrichten voor oplossen personeelstekort
De inzet van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, kunstmatige intelligentie (AI), robotisering en digitalisering kunnen een uitweg bieden. Volgens het HR-Trendonderzoek van adviesbureau Berenschot worden deze mogelijkheden onvoldoende benut.