Geplaatst op: 19-06-2017
Auteur: Marcel Baltus

De roamingkosten zijn afgeschat – een drama voor vakantiegangers!

De roamingkosten zijn afgeschat – een drama voor vakantiegangers!
Bron: Shutterstock
Het sierde deze week menig krantenkolom en blog. Roamingkosten binnen Europa zijn verleden tijd. Fantastisch nieuws voor ons consumenten. Uiteraard. Iedere kostenbesparing is welkom. Toch. Maar louter financieel redeneren is wellicht wat kort door de bocht.


Ik was afgelopen week in het buitenland en ben daar mijn telefoon verloren. De eerste dagen waren een nachtmerrie. Kon mijn zijn, wezen en bestaan niet meer doorseinen naar mijn volgers. Geen uploads op Facebook, geen foto’s op Instagram en geen wetenswaardigheden twitteren. Voor de buitenwacht bestond ik even niet meer. Slik. Paniek en onrust in mijn hersenpan. Verhoogde hartslag. Stress. Afkickverschijnselen.


Maar tijd heelt niet alleen wonden. Ook frustraties. Na enkele dagen begon ik er toch wel aan te wennen. Het dwangmatige ebt weg. Mobielloos bleek niet doelloos. Méér tijd om te kijken, te praten, te genieten, te luisteren. Méér aandacht voor je omgeving. Mwah na dag drie viel er best wel mee te leven. Een paar dagen offline – het kan! Ik moest aan deze ervaring denken toen ik vandaag 15 juni alle berichtgeving las over het verdwijnen van de roamingkosten.

Werpt zich de vraag op: Is het wel een positieve maatregel voor de reisindustrie? Of wat preciezer geformuleerd – misschien is het desastreus voor de vakantiebeleving! Was je in het pre-15 juni-tijdperk al veel tijd en moeite kwijt aan het vinden van een spot waar je gratis wifi kon oppikken, nu kun je waar je ook bent 24 uur per dag zeven dagen per week je ziel en zaligheid aan de wereld melden. We staan er mee op en gaan er mee naar bed. Damn - dat lijkt mij geen goede ontwikkeling. Primair is een vakantie toch bedoeld om even te chillen, rust in je hoofd, afkicken van dat jachtige tempo en tijd voor elkaar te nemen.


Grote kans dat nu op vakantie je je mobiele nu 100 keer zo vaak in je hand hebt dan de hand van je geliefde, dat je 100 keer zo vaak naar je schermpje tuurt dan naar je omgeving, dat je het 100 keer zo vaak aan je oor zet in plaats van te luisteren naar de ruisende zee…


Best wel komisch. We lijken een gevangene te worden van een roaming device. Mocht je vergeten zijn wat roaming betekent, het is zwerven. Dat is op vakantie gaan toch wel een beetje. Niet lullig bedoeld maar misschien goed wanneer je jouw telefoon ook een keer kwijtraakt. Het is een overweldigende en leerzame belevenis.


Ik wens je een fijne zomervakantie toe.

Marcel Baltus

Baltus Communications

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

01/11/24
Hutten overname door Albron goedgekeurd
Albron B.V. mag Hutten Groep B.V. overnemen. Dat heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) op 29 oktober 2024 besloten. Er blijft na de overname voldoende concurrentie over.
30/10/24
Menno Stokman verlaat CELTH na zeven jaar
Menno Stokman, directeur van het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH), neemt na ruim zeven jaar afscheid. Per 1 januari 2025 treedt hij in dienst bij de gemeente Wageningen als strategisch adviseur voor het Netwerk Kennissteden Nederland.
25/10/24
Lonen horeca stijgen met 2,5%
Vakbonden FNV Horecabond, CNV en werkgeversorganisatie Koninklijke Horeca Nederland (KHN) bereikten een onderhandelingsresultaat over een nieuwe Horeca-cao die ingaat op 1 januari 2025. Het resultaat moet nog voorgelegd worden aan de leden.
23/10/24
Nederlanders besteden meer aan vrijetijdsdiensten
Na een periode van terughoudendheid lijken consumenten weer meer te besteden. Vooral aan vrijetijdsbestedingen als vakanties, uitjes en restaurantbezoek wordt meer uitgegeven.
18/10/24
Database logiesaccommodaties NL online
De Landelijke Data Alliantie heeft de Database Logiesaccommodaties NL gelanceerd. In deze database het aanbod van logiesaccommodaties in Nederland: van hotels, appartementen, bed&breakfast, huisjes- en kampeerterreinen tot groepsaccommodaties. Het aanbod is geïnventariseerd, verrijkt met relevante indicatoren en op een online platform beschikbaar gesteld door NRIT en Bureau Nijdam.
16/10/24
Exclusief voor leden
Organisatie anders inrichten voor oplossen personeelstekort
De inzet van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, kunstmatige intelligentie (AI), robotisering en digitalisering kunnen een uitweg bieden. Volgens het HR-Trendonderzoek van adviesbureau Berenschot worden deze mogelijkheden onvoldoende benut.
15/10/24
Gematigder groei van Nederlands toerisme
Het Nederlands verblijfstoerisme groeit in 2024 naar verwachting gematigder dan een jaar eerder. Het inkomend toerisme iets harder dan het binnenlands toerisme. Dat weer terug een groeipad te pakken heeft.
15/10/24
Exclusief voor leden
Hoe kun je als hotel succesvol technologie inzetten?
De nieuwe sectorupdate Leisure van ING staat in het teken van technologie in de hotelsector. Volgens experts van de bank onkomt de hotelsector er niet aan om te innoveren in technologie met bijvoorbeeld digitale chech-in systeme, robots en AI in de klantenservice en marketing. Ondanks de uitdagingen van de implementatie, wegen de voordelen op tegen de inspanningen.