Geplaatst op: 31-10-2017
Auteur: Simon de Wijs

Escape room ultieme vorm van vrijetijdsbesteding

Escape room ultieme vorm van vrijetijdsbesteding
Bron: Shutterstock

Eerder gepubliceerd als gastopiniestuk in BN/DeStem op woensdag 18 oktober 2017

Geen activiteit voldoet zo perfect aan onze vrijetijdswensen als een escape room. Sociaal, uitdagend, motiverend en ontspannend: geen wonder dat we niets liever meer willen.


Escape rooms schieten als paddenstoelen uit de grond. In 2013 opende de eerste zijn deuren in Nederland en tegenwoordig zijn er volgens escaperoomsnederland.nl al meer dan 600 kamers te vinden. Brabant kan met 72 locaties, die veelal meerdere losse escape rooms hebben, met recht dé escape provincie van Nederland genoemd worden. Maar waar komt die groei en bijbehorende populariteit eigenlijk vandaan?

Waarom spelen we zo graag escape rooms?

Een verklaring voor het succes van escape rooms is te vinden wanneer je nader kijkt naar wat mensen motiveert in hun vrijetijdsgedrag. De wetenschappers Ragheb & Beard (1983) ontwikkelden een leisure motivatieschaal die verklaart waarom we doen wat we doen in onze vrijetijd. Het unieke van escape rooms is dat alle genoemde motieven eenvoudig te koppelen zijn aan redenen waarom mensen ze spelen. Het eerste motief voor vrijetijdsgedrag is sociaal en gericht op contact met anderen. Escape rooms zijn de ideale activiteit om met mensen samen (vrienden, familie, collega’s, teamgenoten) te ondernemen.


"Escape rooms zijn de ideale activiteit om met mensen samen (vrienden, familie, collega’s, teamgenoten) te ondernemen.”


Simon de Wijs


Het tweede motief heet stimulusvermijding en is gericht op ontspanning en plezier. Zaken die ook in escape rooms volop aan bod komen bijvoorbeeld via thematisering, verrassingsaspecten, storytelling en spelelementen. De derde reden waarom mensen vrijetijdsgedrag vertonen kent een prestatiemotivatie. Het feit dat je binnen bepaalde tijd moet ontsnappen uit de escape rooms past goed bij deze motivatie. Of denk aan het neerzetten van de prestatie van de snelste tijd. Het laatste motief is intellectueel van aard en gericht op persoonlijke ontwikkeling. Escape room spelers ontdekken graag nieuwe spellen en leggen de lat bij elke volgende kamer hoger. Men speelt om behendiger te worden in het spel.


"Escape room spelers ontdekken graag nieuwe spellen en leggen de lat bij elke volgende kamer hoger. Men speelt om behendiger te worden in het spel.”


Simon de Wijs


De ultieme vrijetijdsbelevenis

Escape rooms nemen met de beantwoording aan zoveel motieven voor vrijetijdsgedrag een unieke positie in als activiteit. Het klinkt bijna als de optimale vrijetijdsbesteding. Iets wat ook wel te verklaren is als we de psycholoog Csikszentmihalyi (1990) volgen. Als hij doelt op de optimale vrijetijdsbeleving dan gebruikt hij de term flow. Een flow-ervaring kent een juiste balans tussen vaardigheden van en uitdagingen voor deelnemers. Het mag niet te gemakkelijk zijn want dan is het saai, maar kan zeker ook niet onmogelijk zijn want dat levert stress en frustratie. De perfecte spanningsboog lijkt voor velen aanwezig bij het spelen van escape rooms. Mensen hebben niet alleen vaardigheden nodig, maar staan tevens voor een uitdaging. De tijdslimiet van rond de 60 minuten sluit daar goed bij aan. De kenmerken die aan een flow-ervaring worden toegekend zijn te herkennen bij het spelen van escape rooms. Men gaat volledig op in de activiteit en vergeet (ook al is het tijdsaspect zo belangrijk) de tijd volledig. Er is sprake van een sterke focus en betrokkenheid bij de activiteit. Escape rooms spelen daarnaast in op prikkeling van liefst meerdere zintuigen. En spelers hebben, zeker bij succesjes, het gevoel de hele wereld aan te kunnen.


"Escape rooms spelen daarnaast in op prikkeling van liefst meerdere zintuigen. En spelers hebben, zeker bij succesjes, het gevoel de hele wereld aan te kunnen.”


Simon de Wijs


Ook wanneer het te lastig wordt kunnen escape rooms gedurende het spel hints geven. Als hints tot een succesje leiden dan zorgt een stofje in de hersenen voor het zo gewenste geluksgevoel.


De beste escape rooms kunnen de spanningsboog tussen vaardigheden en uitdagingen bespelen en zijn meesters in het creëren van de situatie van flow.

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • ||| Twitter |||

    ||| Nieuws |||

    25/12/24
    Op weg naar 2025
    Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
    16/12/24
    HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
    Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
    16/12/24
    Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
    De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
    16/12/24
    Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
    Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
    11/12/24
    Weer award voor Dark Sky Terschelling
    De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
    06/12/24
    Exclusief voor leden
    Great Stay App neemt The Digital Concierge over
    Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
    06/12/24
    Exclusief voor leden
    Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
    Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
    04/12/24
    Hart van Brabant gaat regio een boost geven
    De regio Hart van Brabant heeft veel te bieden op het gebied van toerisme en recreatie, maar buiten de regio is dit aanbod nog niet voldoende bekend. Met het RegioBoost programma van VisitBrabant en ondersteuning vanuit de nieuwe stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant krijgt de regio een flinke impuls.