Geplaatst op: 28-05-2018
Auteur: Menno Stokman

Naar een Excellerende Gastvrijheidssector

Naar een Excellerende Gastvrijheidssector
Bron: Pixabay

CELTH is het Centre of Expertise voor de gastvrijheidssector, met als doel het aanjagen van samenwerking tussen de markt en het onderwijs. Zoals in mijn vorige column geschetst is dat nodig! De gastvrijheidssector werkt nog maar beperkt samen met kennisinstellingen en de academische wereld, waardoor de sector achterloopt met data, fresh ideas en innovatie. In zijn optreden bij College Tour gaf Bill Gates een aantal jaren geleden al aan dat de belangrijkste les voor Microsoft is geweest om sterker met jongeren en studenten samen te werken. Zij waren het die Gates 20 jaar geleden wakker schudden en overtuigden dat internet weleens big zou kunnen worden. "De meest baanbrekende ideeën komen van twintigers, maar ook een aantal van dertigers”, gaf Gates toe.


De gastvrijheidssector groeit in rap tempo en zorgt anno nu voor zo’n 650.000 banen, ofwel 6,5% van de werkgelegenheid. De gastvrijheidssector fungeert meer en meer als katalysator voor de ontwikkeling van steden en gebieden en raakt sterker verweven met sport, gezondheid en retail. De potenties voor de sector zijn enorm, maar ook de complexiteit neemt toe. Belangrijk dat ook werknemers die al in de sector werkzaam zijn, ‘bijblijven’ met kennis en competenties. En dat de sector – de werkgevers – daarin ook hun verantwoordelijkheid nemen.


Werknemers halen het beste uit zichzelf wanneer ze regie hebben over hun ontwikkeling. Het is dan ook goed dat het regeerakkoord inzet op een doorbraak. Zo geeft het nieuwe kabinetsbeleid aan dat het de primaire verantwoordelijkheid van zowel werkgevers als werknemers is dat werknemers inzetbaar blijven. De overheid zorgt voor de noodzakelijke randvoorwaarden. Een belangrijke succesfactor daarbij is een doorbraak op Leven Lang Leren. Het regeerakkoord is daarover klip en klaar. Het kabinet wil met sociale partners en onderwijsinstellingen afspraken maken over hun bijdrage aan een Leven Lang Leren. Hierbij wordt ook de positie van de O&O-fondsen betrokken. Ter stimulering heeft het kabinet de mogelijkheden voor werkgevers worden verruimd om investeringskosten in mindering te brengen op de transitievergoeding.


De Nederlandse Gastvrijheidsindustrie heeft enkele jaren geleden de ambitie uitgesproken een topsector te worden. Om topsectorwaardig te worden zijn door CELTH en haar Hogescholen in nauwe samenwerking met een aantal brancheorganisaties en marktpartijen de scholingsbehoeften van de sector onderzocht. Deze behoeften zijn vervolgens vertaald in gecertificeerde scholingsprogramma’s op verschillende niveaus. Dat is de basis voor Leven Lang Leren. Verder bleef het stil.


CELTH pakt de handschoenen nu weer op en treedt met de sector in gesprek om naar een Leven Lang Excelleren in de Gastvrijheidssector door te stuwen. Het is hoog tijd dat de gastvrijheidssector als topsector de inzetbaarheid van haar werknemers serieus neemt en scholing faciliteert. Vaak kunnen deze scholingsprogramma’s gefinancierd worden vanuit de in de cao’s opgenomen opleidingsgelden. De door het kabinet verruimde financiële mogelijkheden – de verrekening met een transitievergoeding – neemt de resterende drempel weg. Met excellerende werknemers is het immers een stuk makkelijker om als bedrijf en als branche echt te profiteren van de kansen voor groei en ontwikkeling die er zijn!

Topics:CELTH
Trefwoorden: onderzoek, onderwijs, celth, leren, leven lang leren, werknemers, arbeidsmarkt

||| Nieuws |||

23/12/25
Horeca in 2026: Gematigde groei, bij stijgende prijzen
De vooruitzichten voor de Nederlandse horeca in 2026 zijn voorzichtig positief. Consumenten geven naar verwachting iets meer uit dankzij een verbeterde koopkracht, maar uitbundige groei blijft uit. ING Research voorspelt een volumegroei van circa 1% voor de sector bij een gemiddelde prijsstijging van 4%. Het lage consumentenvertrouwen en zorgen over hoge prijzen temperen de bestedingen.
22/12/25
Tien reistrends voor 2026
De wereld van toerisme verandert razendsnel. Reizigers zoeken niet alleen bestemmingen, maar ook vrijheid, comfort, betekenis, rust en authenticiteit. NBTC presenteert in de Trendpublicatie 2026 tien trends die de komende jaren richting geven aan de Nederlandse toeristische sector. Ontdek de 10 trends.
22/12/25
Mauritshuis introduceert €4-ticket en verbreekt bezoekersrecord
Het Mauritshuis in Den Haag sluit 2025 af met een historisch hoog aantal bezoekers én kondigt een opvallende nieuwe maatregel aan. Vanaf 1 januari 2026 kunnen bezoekers het museum dagelijks na 16.00 uur binnen voor slechts €4. Met deze stap wil het Mauritshuis kunst toegankelijker maken voor iedereen.
19/12/25
Van plan een roadtrip te maken? Denk ook aan deze praktische zaken
Een roadtrip voelt altijd als een klein avontuur dat je zelf vormgeeft. De vrijheid om te stoppen waar je maar wilt geeft een gevoel dat geen andere reis kan evenaren. Toch begint die ontspannen vibe al bij de voorbereiding. Een kaart vol leuke plekken, een globale route, een playlist die mee kan tot aan de horizon.
18/12/25
Toerisme en recreatie spelen structurele rol in de leefbaarheid
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
18/12/25
Musea trokken 32 miljoen bezoeken in 2024
Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
18/12/25
Alumni get-together opleidingen tourism management op vakdag
Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.