Geplaatst op: 10-07-2018
Auteur: Menno Stokman

Gastvrijheidssector: katalysator voor ontwikkeling

Gastvrijheidssector: katalysator voor ontwikkeling

"Kamer denkt over glas wijn bij de kapper”, zo luidde de kop bij het NOS deze week. Een slijter die bij zijn dranken passende kaas en noten verkoopt, een restaurant waar je de schilderijen aan de muur kunt kopen en een kapper die een glas wijn schenkt bij het knippen. Als het aan de VVD ligt wordt de wet zo veranderd dat dat mogelijk wordt. "Winkelen wordt voor veel mensen steeds meer een beleving”, zegt Tweede Kamerlid Erik Ziengs in een toelichting. Hij wil ondernemers de kans geven in te spelen op de veranderende wensen van de consument, door verschillende bedrijfsformules te combineren en daarmee winkelstraten een nieuw leven in te blazen, ook wel blurring genoemd. "Zo blijft de vitaliteit in steden en dorpen behouden”, aldus Ziengs.


Blurring, ofwel functiemenging, is niet nieuw. Zo zie je in de sportbranche dat de commerciële exploitanten al vele jaren zoeken naar mogelijkheden om functies toe te voegen aan de core business. Immers, een aantrekkelijk leisurecentrum biedt zo veel meer dan sport: het biedt een totale beleving, bestaande uit diverse leisure-, horeca-, maatschappelijke en sportfuncties. Als verantwoordelijke voor de business development van vernieuwende sportconcepten in België zag ik duidelijk dat de toevoeging van gastvrijheidsfuncties leidde tot meer beleving, een langere verblijfsduur, meer inkomsten (zeker bij Vlaamse horeca!) en lagere exploitatiekosten (door flexibel inzetten van personeel). Met als resultaat lagere kosten voor aanbestedende overheden. De uitdaging hier was vooral om overheden en hun adviseurs ook breder dan de eigen sector te laten kijken.


Blurring en de integratie van gastvrijheidsconcepten speelt tegenwoordig een belangrijke rol bij retailpartijen, winkelgebieden en vastgoedeigenaars om zich vernieuwend te positioneren, meer beleving te bieden en meer bezoekers aan te trekken. Vanuit de wetenschap dat een langere verblijfstijd leidt tot hogere bestedingen, is het vervolgens de kunst gasten te verleiden om zo lang mogelijk te verblijven. De retail- en binnenstadsmanagers zien de toevoeging van gastvrijheidsconcepten en (mede daarmee) de toevoeging van beleving, grotendeels als oplossing om het doorgaans dalende bezoek aan de fysieke winkelgebieden weer te laten toenemen. De gastvrijheidssector fungeert zo als katalysator op de (her)ontwikkeling van winkelstraten, gebieden en binnensteden. Ook hier zien we dat het belang van de gastvrijheidssector toeneemt.


Probleem tot op heden is dat het toelaten van nieuwe, gemengde bedrijfsmodellen niet binnen de bestaande regels past. De Drank- en Horecawet kent nog steeds een strikte scheiding tussen wat in levensmiddelenwinkels, slijterijen, horeca en nietlevensmiddelenwinkels verkocht mag worden. Afgelopen jaren hebben daarom onder regie van de VNG diverse pilots plaatsgevonden om blurringconcepten te testen, waarbij ondernemers op individuele basis niet gehouden waren aan de Drank- en Horecawet. De resultaten waren nog bescheiden. De initiatiefwet van Ziengs komt daarom als geroepen om ondernemers – zowel retail als horeca – echt met vernieuwende concepten aan de gang te laten gaan. Nieuwe concepten, waarbij niet de regelgeving maar de consument centraal staat!


De gastvrijheidssector als katalysator voor ontwikkeling, het is goed te zien dat hier ruimte aan gegeven wordt. Als Centre of Expertise voor de gastvrijheidssector zijn we inmiddels in gesprek met partijen uit de retail, het binnenstadsmanagement en vastgoed over de verweving van ‘hun’ domein met het gastvrijheidsdomein. We verkennen graag hoe we grensoverschrijdend mee invulling kunnen geven aan optimale gastvrijheid!

Topics:Horeca, Retail
Trefwoorden: blurring, functievermenging, beleid, wetgeving, regelgeving, horeca, retail

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

02/12/24
Amsterdamse hotels mogen niet meer uitbreiden
De gemeente Amsterdam heeft aangekondigd dat er per direct geen extra bedden meer mogen worden toegevoegd aan bestaande hotels. Dit besluit is onderdeel van een reeks nieuwe maatregelen om de groei van het aantal bezoekers te beperken en de overlast van massatoerisme tegen te gaan.
29/11/24
Inspiratie- en netwerkreis voor vrijetijdssector naar Wereld Expo in Japan
Van 13 april tot 13 oktober 2025 vindt de wereldtentoonstelling Expo 2025 plaats in Osaka. Daarom organiseert Richard de Bruin voor Nederlandse vrijetijdsondernemers een 6-daagse inspiratie- en netwerkreis naar Japan.
29/11/24
Onderzoek naar gevolgen ravijnjaar voor toerisme en recreatie van start
Wat betekent het zogenaamde ravijnjaar 2026 voor Nederlandse gemeenten op beleidsterrein toerisme en recreatie? Dat gaat Leisurebrains samen met Markteffect onderzoeken. Zij doen daartoe een oproep aan wethouders en beleidsmedewerker bij gemeenten.
29/11/24
Kennisinstellingen samen aan de slag met duurzame gastvrije transities
Het Regieorgaan SIA heeft het SPRONG-programma Gastvrije Transities goedgekeurd en een subsidie van twee miljoen euro toegekend. De nieuwe SPRONG-groep werkt in vier regionale transitiearena’s aan de thema’s klimaatneutraal, brede welvaart, healthy region en regeneratieve gebiedsontwikkeling.
29/11/24
Zeeland presenteert de gast van de toekomst
Tijdens de Toeristische Ontmoetingsdag 2024 in Zeeland stond het thema ‘De Gast van de Toekomst’ centraal. Diana Korteweg Maris van het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme presenteerde het onderzoek ‘De gast van de toekomst in Zeeland in 20240’.
28/11/24
Exclusief voor leden
Certificaat SDG doelen voor Center Parcs
Center Parcs Europe heeft het SDG Pioneer-certificaat van de Verenigde Naties ontvangen voor de 29 Europese parken. Een belangrijke stap voor de duurzame ontwikkeling van deze keten.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.