Geplaatst op: 10-07-2018
Auteur: Marcel Baltus

Oh jee; ik moet (sorry mag) Lekkeâh weg in èguhn land

Oh jee; ik moet (sorry mag) Lekkeâh weg in èguhn land
Bron: Pixabay
Ik deed even een rondje beroepsdeformatie op mijn sportschool. Spanje, Turkije, Amerika, Noorwegen, Griekenland, etc. Als antwoord op mijn vraag ‘Hee jongens waar gaat de zomervakantie naar toe?’ (Is dat eigenlijk wel correct Nederlands…). Ik werk in de reisindustrie dus die opeenstapeling van louter buitenlandse bestemmingen klonk mij vertrouwd in de oren. Totdat ik de ‘slight decline dumbell press’ oefening uitvoerde.


Wacht eens. Ik hoor niemand reppen over Nederland. Wint het buitenland het qua aantallen eigenlijk altijd van binnenland als vakantiebestemming? Bij mijn weten de laatste decennia absoluut. Zo bedroeg het aantal buitenlandse vakanties afgelopen jaar 19,1 miljoen tegenover 17,6 vakantie in eigen land. Waarmee we Nederland natuurlijk niet als ‘verliezer’ moeten classificeren. Was het vroeger bepaald niet stoer om tegen je buren of collega naast het koffieapparaat te moeten opbiechten dat je een staycation had gedaan, die flauwekul is gelukkig vandaag de dag voorbij. Vakantie in eigen land is een volwassen industrie geworden.


Laat onverlet dat een vakantie naar een buitenlands oord voor veel landgenoten nog steeds de voorkeur heeft boven eigen bodem. Het vakantiegevoel is blijkbaar intenser als we een vreemde taal horen, een onbekende omgeving zien, andere gebruiken en gewoonten ervaren, en gerechten proeven die onze smaakpapillen niet eerder gekieteld hebben. Best wel intrigerend dat een biertje drinken op een terrasje in eigen land op een zonnige dag minder als vakantie wordt ervaren dan datzelfde biertje op een zonnig terras ergens anders in Europa. Voer voor psychologen.


Zelf ontdek ik ook graag de buitenlanden. Veel stedentripjes, veel wandelvakanties, immer over onze landsgrenzen. Maar deze zomer wordt het Lekker weg in eigen land. Noodgedwongen, dat dan wel weer. Mijn partner heeft haar middenvoetsbeentje gebroken dus wandelen zit er even niet in. Dus wordt het wat rondtoeren met de auto, en hier en daar fietsen. Ieder nadeel heb zijn voordeel om de gevleugelde uitspraak van onze voetbalicoon maar eens aan te halen. Want Nederland is een machtig mooi vakantieland. ‘Noodgedwongen’ ben ik daar ook ooit achter gekomen. Ik heb in het verleden 7 jaar in Engeland gewerkt als PR medewerker van het Nederlands Bureau voor Toerisme. Niet alleen een fijne periode maar man, wat een geweldige kans om toeristisch Nederland te ontdekken. Destijds vrijwel iedere uithoek tussen Fiemel, Texel, Cadzand en Vaals tijdens persreizen, fam trips en MICE workshops mogen proeven en mijn verdict: 3-sterren Michelin.


Die vraag over cijfers binnenland versus buitenland bleef knagen dus maar even de autoriteit op toeristisch onderzoek geraadpleegd. Marieke Politiek van NBTC-NIPO antwoordt met de snelheid van het licht. Warempel, er is een lange periode geweest dat er méér Nederlanders in eigen land op vakantie gingen dan naar den vreemde. Tussen 1990 en 2007 ‘won’ eigen land het van het buitenland. Het kantelpunt begon in 2008 toen het aantal vakanties van Nederlanders naar het buitenland (18.458.000) voor het eerst het aantal binnenlandse vakanties overtroef (17.499.000). En dat is tot op de dag van vandaag zo gebleven.


Ook een redelijk vast patroon in vakantiecijfers. Ieder jaar dat Nederland een zonovergoten zomer had, steeg het jaar daarop het aantal binnenlandse vakanties. In ieder geval kan NBTC-NIPO voor de 2018 Lekker weg in eigen land jaarcijfers 2 extra pax toevoegen.


Een fijne vakantie gewenst!

Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, nederland, buitenland

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).
19/11/24
Sunweb voor de achtste keer uitgeroepen tot beste ski touroperator ter wereld
Sunweb is wederom tot de beste ski touroperator ter wereld uitgeroepen bij de World Ski Awards.
19/11/24
Leiden Convention Bureau lanceert Leiden Booking Service
Congresdeelnemers kunnen via Leiden Booking Service eenvoudig en zonder verborgen kosten hotelkamers reserveren.
19/11/24
Exclusief voor leden
Tien keer Warme Winteravonden in DierenPark Amersfoort
DierenPark Amersfoort brengt voor het eerst 10 winterse avonden tot leven tijdens de Warme Winteravonden. Deze zijn geprogrammeerd van 21 tot en met 30 december 2024 en in het nieuwe jaar van 2 tot en met 4 januari 2025.
19/11/24
Urban Leisure & Tourism Lab Rotterdam krijgt na buurtparticipatie nieuwe gevel
Het voormalige ABN AMRO-pand in de grootschalige gebiedsontwikkeling Hart van Zuid wordt omgetoverd tot een groot street art-kunstwerk. Het idee voor de kleurrijke beschildering ontstond in dit Lab en na een participatietraject gaat de Rotterdamse streetart-kunstenaar Naomi King samen met buurtbewoners aan de slag.