Geplaatst op: 06-03-2013
Auteur: Margaret Ann Ann McDonald

Bent u klaar voor toeristische beleidsontwikkeling 3.0?

Bent u klaar voor toeristische beleidsontwikkeling 3.0?

Bent u klaar voor toeristische beleidsontwikkeling 3.0?

 

Het is tijd voor een andere aanpak in de toeristische beleidsontwikkeling. Regio’s zijn op zoek naar een andere beleidsaanpak om toeristen te trekken, langer te laten blijven en zodoende het economisch rendement te verhogen. Citymarketing, internetmarketing, doelgroepensegmentatie en beeldverhalen leken een tijdlang de oplossing te bieden. De eerste fase van toeristische beleidsontwikkeling bestond uit een visie van de overheid op de noodzakelijke (infrastructurele) ontwikkelingen. Een zak met geld maakte deze ontwikkelingen mogelijk. In een tweede fase legden overheden (provincie, regio, gemeenten) hun oor te luister bij anderen, om te horen waaraan behoefte was in het veld. Ook doelgroepen werden verder geanalyseerd en ingekleurd.

 

Door een aantal structurele wijzigingen in onze samenleving (denk aan bezuinigingen, toenemend internetgebruik en de kritische consument die een unieke beleving zoekt) verandert het karakter van het toerisme in Nederland. ZKA stelt dat binnen vijf tot tien jaar in sommige regio’s 30 tot 40 procent van alle toeristische ondernemingen gestaakt is, door faillissement of gebrek aan opvolging. Stelt u zich uw regio eens voor met de helft van alle horecagelegenheden. Heeft de consument dan nog voldoende keuze en kunt u het gewenste economische rendement uit toerisme nog realiseren?

 

Het is tijd voor een andere aanpak: toerisme 3.0. Wat houdt dit voor beleidsmakers en bestuurders in? Het bijzondere van de toeristische sector is dat de overheid iets wil (meer toeristen, meer werkgelegenheid), maar dat het de toeristische ondernemers zijn die dit moeten zien te realiseren. Deze ondernemers spelen dus een sleutelpositie in het hele proces. Daarom is het jammer dat we nog veel overheden zien die weinig of geen contact hebben met deze belangrijke groep en dus ook geen idee hebben van wat er werkelijk in het bedrijfsleven speelt. Welke frustraties belemmeren het functioneren van het toeristisch bedrijfsleven? Op welke manier kan een verbinding ontstaan tussen de overheid en de ondernemers en tussen ondernemers onderling? Dat zijn vragen die voor een succesvol toerisme 3.0 essentieel zijn.

 

Deze aanpak vraagt van beleidsmakers een houding van nieuwsgierigheid naar de ander, zonder vooringenomen standpunten en het idee dat we het allemaal al weten. Het vergt ook een vermogen om werkelijk contact te maken met de ander, om van daaruit samen te kijken naar toekomstige ontwikkelingen die relevant zijn voor consument, bedrijfsleven en regio. Want daarin onderscheidt beleidsontwikkeling 3.0 zich van eerdere beleidsontwikkeling: door vanuit de verbinding met de ander een relatie te leggen tussen de essentie van het gebied en het grotere belang voor de regio.

 

Wat levert het op? Het werken vanuit de horizontale dimensie (verbinding tussen partijen) in combinatie met de verticale dimensie (relatie tussen essentie en het grotere belang) levert een solide basis voor een werkelijk duurzame toeristische ontwikkeling van gebieden, omdat het start vanuit de essentie van het gebied en de mensen die het dragen. Pas daarna komen doelgroepenkeuze, marketing en productontwikkeling aan de orde.

Topics:Beleid
Trefwoorden: beleid, marketing

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

08/11/24
Exclusief voor leden
Duitsland themaland Fiets en Wandelbeurs 2025
Duitsland is het themaland van de 20e editie van de Fiets en Wandelbeurs in Jaarbeurs Utrecht (14, 15 en 16 februari 2025).
08/11/24
Exclusief voor leden
Postillion Hotels wint it-award
Postillion Hotels heeft op woensdag 6 november de Cvent Excellence Award Europe gewonnen in de categorie Portfolio Powerhouse.
08/11/24
Inzicht in toeristisch-recreatief bezoek en draagkracht voor natuurgebieden
Het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme heeft onderzoek gedaan naar ecologische draagkracht van natuurgebieden in relatie tot bezoek.
08/11/24
Pompoenen Halloween Slagharen naar Wildlands
Attractie- en Vakantiepark Slagharen schonk honderden overgebleven pompoenen na Halloween aan Wildlands Adventure Zoo in Emmen.
08/11/24
Vakantieparken van grote economische betekenis voor de Veluwe
Het programma Vitale Vakantieparken heeft onderzoek laten doen naar de bijdrage van de vakantieparken aan de lokale en regionale economie op de Veluwe.
08/11/24
Kerststad Valkenburg opent weer haar deuren
Van 15 november 2024 tot 5 januari 2025 keert Kerstad Valkenburg terug voor een magische winterbeleving.
08/11/24
ENCI bij Maastricht wordt monument
In het zuiden van de stad Maastricht is een uniek stukje natuur met industrieel erfgoed te vinden: het ENCI-gebied. De Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed en de gemeente starten met procedures om deze industriële geschiedenis te beschermen.
08/11/24
Pilot met Biesboschvaantje om recreatieve voorzieningen te financieren
In 2025 start de gemeente Drimmelen een pilot met het Biesboschvaantje, een initiatief van Stichting Recreatief Drimmelen en lokale ondernemers. Het Biesboschvaantje is bedoeld voor gebruikers van de Biesbosch, die hiermee kunnen bijdragen aan het onderhoud en beheer van recreatieve voorzieningen.