Bent u klaar voor toeristische beleidsontwikkeling 3.0?
Bent u klaar voor toeristische beleidsontwikkeling 3.0?
Het is tijd voor een andere aanpak in de toeristische beleidsontwikkeling. Regio’s zijn op zoek naar een andere beleidsaanpak om toeristen te trekken, langer te laten blijven en zodoende het economisch rendement te verhogen. Citymarketing, internetmarketing, doelgroepensegmentatie en beeldverhalen leken een tijdlang de oplossing te bieden. De eerste fase van toeristische beleidsontwikkeling bestond uit een visie van de overheid op de noodzakelijke (infrastructurele) ontwikkelingen. Een zak met geld maakte deze ontwikkelingen mogelijk. In een tweede fase legden overheden (provincie, regio, gemeenten) hun oor te luister bij anderen, om te horen waaraan behoefte was in het veld. Ook doelgroepen werden verder geanalyseerd en ingekleurd.
Door een aantal structurele wijzigingen in onze samenleving (denk aan bezuinigingen, toenemend internetgebruik en de kritische consument die een unieke beleving zoekt) verandert het karakter van het toerisme in Nederland. ZKA stelt dat binnen vijf tot tien jaar in sommige regio’s 30 tot 40 procent van alle toeristische ondernemingen gestaakt is, door faillissement of gebrek aan opvolging. Stelt u zich uw regio eens voor met de helft van alle horecagelegenheden. Heeft de consument dan nog voldoende keuze en kunt u het gewenste economische rendement uit toerisme nog realiseren?
Het is tijd voor een andere aanpak: toerisme 3.0. Wat houdt dit voor beleidsmakers en bestuurders in? Het bijzondere van de toeristische sector is dat de overheid iets wil (meer toeristen, meer werkgelegenheid), maar dat het de toeristische ondernemers zijn die dit moeten zien te realiseren. Deze ondernemers spelen dus een sleutelpositie in het hele proces. Daarom is het jammer dat we nog veel overheden zien die weinig of geen contact hebben met deze belangrijke groep en dus ook geen idee hebben van wat er werkelijk in het bedrijfsleven speelt. Welke frustraties belemmeren het functioneren van het toeristisch bedrijfsleven? Op welke manier kan een verbinding ontstaan tussen de overheid en de ondernemers en tussen ondernemers onderling? Dat zijn vragen die voor een succesvol toerisme 3.0 essentieel zijn.
Deze aanpak vraagt van beleidsmakers een houding van nieuwsgierigheid naar de ander, zonder vooringenomen standpunten en het idee dat we het allemaal al weten. Het vergt ook een vermogen om werkelijk contact te maken met de ander, om van daaruit samen te kijken naar toekomstige ontwikkelingen die relevant zijn voor consument, bedrijfsleven en regio. Want daarin onderscheidt beleidsontwikkeling 3.0 zich van eerdere beleidsontwikkeling: door vanuit de verbinding met de ander een relatie te leggen tussen de essentie van het gebied en het grotere belang voor de regio.
Wat levert het op? Het werken vanuit de horizontale dimensie (verbinding tussen partijen) in combinatie met de verticale dimensie (relatie tussen essentie en het grotere belang) levert een solide basis voor een werkelijk duurzame toeristische ontwikkeling van gebieden, omdat het start vanuit de essentie van het gebied en de mensen die het dragen. Pas daarna komen doelgroepenkeuze, marketing en productontwikkeling aan de orde.