Geplaatst op: 06-09-2018
Auteur: Hanita van der Schaaf

Van marketing naar mattering

Van marketing naar mattering

Het Culturele Hoofdstadjaar is inmiddels halverwege. De marketingmachine draait op volle toeren. De website ontvangt gemiddeld 145.000 unieke bezoekers per maand. Het aantal Facebookvolgers is de 80.000 gepasseerd. Het eerste halfjaar van 2018 is een mediabereik van 411 miljoen gerealiseerd. Uitverkochte voorstellingen en vervolgens weer extra voorstellingen. Een groei van +30% in het aantal toeristen. En, als kroon op ons werk: een plek in de top 3 van Lonely Planet.


Ik heb mijn eigen theorie om het succes te verklaren. De events van Culturele Hoofdstad zijn méér dan een feest. Er is een diepere laag. Het gaat om zaken die ‘er toe doen’. Niet alleen voor Friesland, maar voor heel Europa. En dat sluit aan bij de behoefte van de huidige generatie en zeker bij de millennials.


Afgelopen week was ik bij Conference of the Birds. Een dans-, theater- en muziekvoorstelling in de open lucht. De voorstelling was werkelijk prachtig. Mijn hart ging open voor de boodschap die werd gebracht: ‘als we zo blijven omgaan met ons landschap, dan kan er geen vogel meer leven’. Het moet anders. Mooi vond ik het dat ook de journalisten die erbij waren de boodschap begrepen. ‘Biodiversiteit belangrijk vraagstuk voor LF2018’ (LC) en ‘Conference of the Birds symbool voor de crisis op het platteland’ (NPO, radio 1).


Een maand eerder bezocht ik ‘Lost in the Greenhouse’. Een theatervoorstelling die zich in de kassen van Hartman, tussen de paprika’s en tomaten, afspeelde. Het verhaal was niet fictief, maar gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Het ging over de Poolse werkers, die huis en haard achterlaten, op zoeken naar een beter leven en werken in de kassen in Friesland. Over cultuurverschillen tussen immigranten en de locals. Maar ook over de persoonlijke verhalen en verdriet, waarvoor geen ruimte is. Het verhaal kwam wel binnen. ‘Lost in the Greenhouse is veel meer dan een eenvoudige lovestory tussen een Pool en een Friezin’ kopte de Volkskrant.


En op het moment dat ik deze column schrijf is het ‘Welcome to the Village’ festival begonnen. Wetenschappers, cultuurmensen, vrijwilligers, bedrijven werken samen aan duurzame ideeën. Ze beschouwen het festival als een mini-maatschappij, een dorp. Als iets in ‘het dorp’ een succes is, dan is het ook toepasbaar in de echte wereld. En onder het genot van mooie muziek, vrolijke mensen, eerlijk voedsel en een mooie omgeving wordt je gewoon creatiever in het bedenken van goede ideeën.


Cultuur is voor de producers van de Culturele Hoofdstad events slecht een middel. Het creëren van een betere wereld is het doel. De producers hebben een missie en worden gedreven door hun hart. Ik denk dat we daarmee de stap naar de ‘betekeniseconomie’ hebben gezet. Van marketing maken we de stap naar ‘mattering’. Het gaat om zaken die ertoe doen. Voor ons allemaal.


Voor het marketingteam betekent dit dat we de meest geweldige content kunnen produceren. Voor ons geen advertenties of commercials met acteurs. Nee, echte verhalen, van gepassioneerde mensen met een missie. Contentmarketing. Ook betekent het dat we samen een enorm netwerk hebben. Al die producers, vrijwilligers, initiatiefnemers, muzikanten, bedrijven die betrokken zijn helpen ons in de marketing. We hoeven ze alleen maar te faciliteren. Netwerkcommunicatie en een influentialstrategie. En vooral zoveel mogelijk user generated content, door bijvoorbeeld journalisten uit te nodigen, om ze het zelf te laten voelen.


Eigenlijk past ‘marketing’ ook niet zo goed bij de Friezen. We zijn bescheiden en klappen met onze handen in de zakken. Maar ‘mattering’ past wel bij ons. ‘Net sizze mar dwaan’. Niet lullen, maar poetsen, zoiets.


Topics:Cultuur
Trefwoorden: cultuur, culturele hoofdstad, friesland

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
25/12/24
Apollo breidt aanbod op Gran Canaria en Fuerteventura uit
Deze winter is een delegatie van Apollo Reizen afgereisd naar Gran Canaria en Fuerteventura, waarbij een nieuw aanbod werd gelanceerd dat is afgestemd op de wensen en behoeften van de Nederlandse markt.
24/12/24
Vakantieparken in Nederland razend populair tijdens kerstvakantie
De Nederlandse bungalowparken zijn deze kerstvakantie goed gevuld. Met name in de eerste week van de vakantie is het erg druk. Op veel parken ligt de bezetting nu al boven de 85%. Dat blijkt uit gegevens van recreatieplatform Parkvakanties.
23/12/24
Daglichtoplossingen voor hotels en conferentiecentra
Het benutten van daglicht in hotels en conferentiecentra biedt veel voordelen. Het maakt gemeenschappelijke ruimtes aantrekkelijker en zorgt ervoor dat gasten zich prettiger voelen.
23/12/24
Hoe kom je aan het geld om te investeren in je bedrijf
Ondernemen doe je om geld te verdienen, maar om goed te kunnen ondernemen, heb je ook geld nodig. De...
23/12/24
Terugblik op de grootste editie van Recreatie Vakbeurs 2024
De afgelopen editie van Recreatie Vakbeurs was onvergetelijk: meer dan 8.000 bezoekers, ruim 340 exposanten en een overvloed aan inspiratie, innovaties en waardevolle ontmoetingen. Een maand later blikken we terug op wat deze editie zo bijzonder maakte.
20/12/24
Landal bouw Landal Olde Kottink (66 accommodaties)
Landal bouwt aan de 66 accommodaties van het park Landal Olde Kottink. Dit vakantiepark gaat open in...
18/12/24
Laag vpb-tarief niet effectief voor mkb-bedrijven
Het lage tarief in de vennootschapsbelasting (vpb) is niet geschikt om het midden- en kleinbedrijf (mkb) te ondersteunen. De voordelen komen bij niet-mkb bedrijven terecht, meldt CPB. Het grootste deel van de bedrijven in toerisme en recreatie zijn mkb-bedrijven.