En Footzy is (W)elke Plek
Het aantal kwalificaties in
bijna 40 jaar noeste arbeid dat mij is opgespeld groeit nog steeds met
de dag. Het jaar 2019 zal mijn jubileum jaar zijn. Dat betekent voor mij
dat ik voorlopig de boel nog op scherp kan zetten. Het mooie hiervan is
dat al die wijsheid is ontstaan door de vele miskleunen die ik als
ondernemer zelf heb ervaren. Misschien is dat het geheim van de smid om
toch heel veel ondernemers en organisaties de spiegel voor te houden.
Zijn dat de juiste kwalificaties voor een goede adviseur? Mijn ongeremde
nieuwsgierigheid brengt mij op de meest bijzondere locaties om geheimen
te ontdekken van talrijke succesvolle "innovaties” in binnen en
buitenland. Dit keer viel ik over een bericht waarbij het wel lijkt of
de branche, provincies en wat adviesbureaus de vrijetijdsmarkt iets wil
opleggen! Diezelfde partijen hebben toch ooit ook de basis gelegd van de
"rommel” die er dan nu volgens hen zou zijn!
Je zult
maar recreatieondernemer zijn binnen een van de grootste
brancheorganisaties in ons land. Heb je net de tent verbouwd in de
afgelopen jaren en de hele boel opgefleurd in de kleuren Uitbundig geel,
Gezellig Lime, Rustig Groen of Ingetogen Aqua komen ze nu eventjes met
wel negen van die regenboogkleuren aanwaaien. De bedoeling hiervan is
recreatiebedrijven te helpen toekomst proof te maken. En wie geholpen
wil worden kan via een soort zwangerschaptestje van wel vijf minuten te
weten komen of hij ook een patiënt is? Vervolgens staat er op de website
een aantal adviesbureaus, die denk ik heel goed kunnen schilderen.
Google maar eens! Jammer genoeg woon ik in een van die provincies die
ook een soort sekte hebben gecreëerd om hun toeristisch beleid op te
hangen aan diezelfde kleurenfabriek. Zijn het de kleuren die bepalen
waar het met onze sector naar toe gaat of moeten wij dit allemaal maar
voor lief nemen en zien als een poging voor de bühne de totale
toeristische markt te inspireren? Nog veel erger is dat men, de
provincies zelf hun toeristisch beleid laten vormen door dergelijke
schildersbedrijven die feitelijk niet de inspirerende ondernemers of
voorbeelden zijn uit de praktijk. Wordt het een grote eenheidsworst hier
in Nederland? Willen wij progressie maken en toekomst proof zijn, dan
is het toch zaak onze ogen en oren open te houden bij bijvoorbeeld
ondernemers die dagelijks bewijzen wat innovatie betekent. Zij hebben
die potten verf echt niet nodig gehad.
Het hele probleem van Vitale
Vakantieparken komt toch ook door diezelfde recreatieondernemer die veel
te lang op zijn lauweren heeft gerust en lui is geweest, met de lokale
overheid die niet heeft gehandhaafd. Maar ook de brancheorganisatie die
tientallen jaren het allemaal heeft laten gebeuren omwille van de
verenigingsgedachte en contributiebijdragen. Wie te laat zijn bakens
verzet weet dat het een keer over en sluiten is. Uiteraard kan iedereen
wel eens wat hulp gebruiken. Door te gluren bij de buren, gebruik maken
van gezond verstand, spiegelen met de juiste adviseur met kennis van de
praktijk en voortdurend bezig zijn met innovatie, zijn naar mijn idee
betere ingrediënten. Oh ja, is het consumentenplatform, Elke Plek mede
op initiatief van diezelfde brancheorganisatie niet onlangs failliet
verklaard? Het verschil zit hem niet in praten over de
recreatieondernemer of maar meer in luisteren naar die
recreatieondernemer. Veel ellende zou bespaard zijn als men niet zo
"lui” was geweest.
Hans van Leeuwen, Trendwatcher en Adviseur.
PS: ik meld mij ook maar aan als adviesbureau op het platform www.leefstijlvinder.nl