Geplaatst op: 25-09-2018
Auteur: Hans van Leeuwen

En Footzy is (W)elke Plek

En Footzy is (W)elke Plek
Photo by Kelli Tungay on Unsplash

Het aantal kwalificaties in bijna 40 jaar noeste arbeid dat mij is opgespeld groeit nog steeds met de dag. Het jaar 2019 zal mijn jubileum jaar zijn. Dat betekent voor mij dat ik voorlopig de boel nog op scherp kan zetten. Het mooie hiervan is dat al die wijsheid is ontstaan door de vele miskleunen die ik als ondernemer zelf heb ervaren. Misschien is dat het geheim van de smid om toch heel veel ondernemers en organisaties de spiegel voor te houden. Zijn dat de juiste kwalificaties voor een goede adviseur? Mijn ongeremde nieuwsgierigheid brengt mij op de meest bijzondere locaties om geheimen te ontdekken van talrijke succesvolle "innovaties” in binnen en buitenland. Dit keer viel ik over een bericht waarbij het wel lijkt of de branche, provincies en wat adviesbureaus de vrijetijdsmarkt iets wil opleggen! Diezelfde partijen hebben toch ooit ook de basis gelegd van de "rommel” die er dan nu volgens hen zou zijn!


Je zult maar recreatieondernemer zijn binnen een van de grootste brancheorganisaties in ons land. Heb je net de tent verbouwd in de afgelopen jaren en de hele boel opgefleurd in de kleuren Uitbundig geel, Gezellig Lime, Rustig Groen of Ingetogen Aqua komen ze nu eventjes met wel negen van die regenboogkleuren aanwaaien. De bedoeling hiervan is recreatiebedrijven te helpen toekomst proof te maken. En wie geholpen wil worden kan via een soort zwangerschaptestje van wel vijf minuten te weten komen of hij ook een patiënt is? Vervolgens staat er op de website een aantal adviesbureaus, die denk ik heel goed kunnen schilderen. Google maar eens! Jammer genoeg woon ik in een van die provincies die ook een soort sekte hebben gecreëerd om hun toeristisch beleid op te hangen aan diezelfde kleurenfabriek. Zijn het de kleuren die bepalen waar het met onze sector naar toe gaat of moeten wij dit allemaal maar voor lief nemen en zien als een poging voor de bühne de totale toeristische markt te inspireren? Nog veel erger is dat men, de provincies zelf hun toeristisch beleid laten vormen door dergelijke schildersbedrijven die feitelijk niet de inspirerende ondernemers of voorbeelden zijn uit de praktijk. Wordt het een grote eenheidsworst hier in Nederland? Willen wij progressie maken en toekomst proof zijn, dan is het toch zaak onze ogen en oren open te houden bij bijvoorbeeld ondernemers die dagelijks bewijzen wat innovatie betekent. Zij hebben die potten verf echt niet nodig gehad.


Het hele probleem van Vitale Vakantieparken komt toch ook door diezelfde recreatieondernemer die veel te lang op zijn lauweren heeft gerust en lui is geweest, met de lokale overheid die niet heeft gehandhaafd. Maar ook de brancheorganisatie die tientallen jaren het allemaal heeft laten gebeuren omwille van de verenigingsgedachte en contributiebijdragen. Wie te laat zijn bakens verzet weet dat het een keer over en sluiten is. Uiteraard kan iedereen wel eens wat hulp gebruiken. Door te gluren bij de buren, gebruik maken van gezond verstand, spiegelen met de juiste adviseur met kennis van de praktijk en voortdurend bezig zijn met innovatie, zijn naar mijn idee betere ingrediënten. Oh ja, is het consumentenplatform, Elke Plek mede op initiatief van diezelfde brancheorganisatie niet onlangs failliet verklaard? Het verschil zit hem niet in praten over de recreatieondernemer of maar meer in luisteren naar die recreatieondernemer. Veel ellende zou bespaard zijn als men niet zo "lui” was geweest.


Hans van Leeuwen, Trendwatcher en Adviseur.


PS: ik meld mij ook maar aan als adviesbureau op het platform www.leefstijlvinder.nl

Trefwoorden: verbijfsrecreatie, dagrecreatie, leefstijlen, segmentatie

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Meer Nederlanders boeken vroeg voor Oud en Nieuw, Breda en Rotterdam dit jaar populairder
HotelSpecials , een van de grootste Nederlandse aanbieders van hotelovernachtingen, ziet dit jaar een stijging van 32% in het aantal boekingen in Nederland vergeleken met dezelfde periode in 2023.
03/12/24
Exclusief voor leden
235.000 toeristische banen in Vlaanderen
In 2023 was de toeristische sector in het Vlaamse Gewest goed voor 235.481 arbeidsplaatsen. Dat komt...
29/11/24
Inspiratie- en netwerkreis voor vrijetijdssector naar Wereld Expo in Japan
Van 13 april tot 13 oktober 2025 vindt de wereldtentoonstelling Expo 2025 plaats in Osaka. Daarom organiseert Richard de Bruin voor Nederlandse vrijetijdsondernemers een 6-daagse inspiratie- en netwerkreis naar Japan.
28/11/24
Kinepolis biedt Cosy Loungers voor business class-ervaring
Bij Kinepolis Leidschendam krijg je vanaf 4 december niet alleen een film in perfecte projectie en ultiem geluid, maar lig je zelfs goed.
21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.