Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 04-10-2018
Auteur: Han Verheijden

Segregatie of integratie?

Segregatie of integratie?
Photo by Perry Grone on Unsplash

Eind juni vond bij mij in de buurt de Champions Trophy voor nationale hockeyteams plaats. Een mooi en prestigieus evenement met deelnemende teams uit de hele wereld. Ik heb zelf ook een aantal wedstrijden bijgewoond en ervoer een ontspannen en gezellige sfeer. Ondanks de WK voetbal in Rusland kwamen er veel toeschouwers, die allen beschaafd juichten voor Oranje, maar ook andere teams sportief aanmoedigden. De logistiek was perfect geregeld met uitgebreide fietsstallingen, comfortabele transfers met kleine bussen en door dit alles was de overlast in onze buurt verwaarloosbaar.


Ik liep een gemeentelijke projectleider tegen het lijf en zij was zichtbaar trots op dit succes. Ze wees me wel op de publieke inspanningen die zo’n event vraagt. Denk aan de verkeersmaatregelen, de bewaking, de informatieverstrekking en nog veel meer. Natuurlijk staan daar baten tegenover in de vorm van citymarketing en bestedingen door de vele (inter)nationale bezoekers. Toch rees bij mij de vraag of er wel zoveel publiek geld in zo’n event moet worden gestoken?


Want als je goed om je heen keek, zag je dat het publiek behoorlijk eenzijdig was. De meeste bezoekers zijn zichtbaar afkomstig uit de hogere welstandsklassen en, afgezien van bezoekende fans uit Pakistan of India, is bijna iedereen blank. Ook de aanwezige sponsors bevestigden dit beeld, vaak dealers van de duurdere automerken en fiscalisten.


De vraag of dit wenselijk is kwam bij mij extra op, omdat ik in diezelfde week – met prachtig en zonnig weer – vaak in de namiddag ging zwemmen in een nabijgelegen zwemplas: De Galderse Meren. Is het bezoek aan de Champions Trophy een voorbeeld van segregatie, de gasten in de Galderse Meren vormen een bemoedigend bewijs dat er in ons land ook sprake is van integratie. Hier zie je namelijk alle minderheidsgroepen tezamen: arbeidsmigranten met of zonder gezinnen, moslimfamilies met en zonder hoofddoek, zwarte, blanke en Aziatische mensen, rijk en arm, jong en oud, allochtoon en autochtoon. Ondanks het heterogene gezelschap functioneert het recreatieterrein, vanuit mijn persoonlijke waarneming, heel redelijk. De sfeer is er ontspannen en de meeste bezoekers gaan –ondanks alle verschillen – veelal hoffelijk met elkaar om. Er is opvallend weinig muziek of andere lawaaioverlast, honden zijn er weinig en/of blijven bijna alle aan de lijn en de parkeerplaatsen zien er ordelijk uit. De blikjes en andere picknickresten worden meestal opgeruimd (alleen jongeren laten het nogal eens afweten), maar soms is er duidelijk sprake van overmacht, want regelmatig zijn de vuilnisemmers overvol. Die situatie illustreert het schrale beheer.


Daarmee kom ik op de kern van mijn betoog: ondanks dat hier sprake is van integratiesucces en een ontspannen vrijetijdsbesteding voor duizenden mensen, krijgt deze vorm van recreatie veel minder geld en aandacht dan topsportevenementen als de Champions Trophy. Vanuit economisch of politiek perspectief is er wellicht veel voor de sponsoring van grote sportevents te zeggen: je krijgt veel publiciteit en de status van je stad of streek wint duidelijk aan waarde. Vanuit sociologisch perspectief wil ik echter sterk pleiten voor ondersteuning van recreatieve locaties en projecten waar we echt blijken te integreren. De maatschappelijke winst van integratie is immers op lange termijn vele malen groter dan de weliswaar heftige en positieve maar ook zeer kortdurende impuls van een exclusief topsportevenement. We zullen in de toekomst immers – meer dan nu – samen moeten leven met een veel heterogener gezelschap dan we gewend waren en samen recreëren kan veel bijdragen aan meer onderling contact en begrip. We zouden als recreatiesector en als overheid méér in plaats van minder publieke middelen voor openbare recreatieterreinen zoals zwemplassen moeten inzetten… Wie helpt mee de tegengestelde trend te keren?

Trefwoorden: beleid, subsidies, evenementen, noord brabant, dagrecreatie

||| Nieuws |||

10/04/25
Exclusief voor leden
Routedata efficiënter beheren
Fietsplatform en Wandelnet hebben een belangrijke stap gezet in het efficiënter beheren van fietsroutedata in Nederland. Sinds begin april zijn de regionale fietsroutedata van de provincies Groningen, Friesland, Drenthe en Utrecht gekoppeld aan de landelijke routedatabank.
08/04/25
Klimbos Nederland breidt uit: Nieuwe locatie opent in april 2026
Klimliefhebbers uit het noorden van Nederland kunnen zich verheugen op een gloednieuwe klimervaring! Klimbos Nederland kondigt de komst aan van Klimbos Assen.
08/04/25
Vijftig jaar Deutsche Märchenstraße
In 2025 viert de Deutsche Märchenstraße zijn 50-jarig bestaan en nodigt bezoekers uit om zich onder te dompelen in de wereld van sprookjes en sagen.
07/04/25
Lancering nieuwe fietsbeleving in Vlaanderen: de iCONS Challenge
Een nieuwe fietsbeleving die vakantiefietsers uitdaagt om de 56 iconen langs de icoonfietsroutes in Vlaanderen te ontdekken.
07/04/25
Libéma ontwikkelt Kasteel Steenenburg tot complete horeca
Het roze kasteel van voormalig attractiepark ‘Land van ooit’ wordt door Libéma verbouwd tot horecagelegenheid. Er wordt ook een hotel bijgebouwd. Libéma richt zich op zowel de zakelijke als de toeristische gast. In september gaat het kasteel open voor de gasten.
04/04/25
ANWB geeft fietsroute cadeau aan jarig Amsterdam
Ter gelegenheid van het 750-jarig bestaan van Amsterdam geeft de ANWB een speciale fietsroute cadeau aan de hoofdstad.
03/04/25
Ruim 72.000 downloads voor Bloesemalert-app
De gratis Bloesemalert-app, een initiatief van Stichting Bureau Toerisme is een populaire app in de categorie reizen in Nederland.
03/04/25
Exclusief voor leden
Keukenhof rondvaartboot in Amsterdamse grachten
Amsterdam is een nieuwe toeristische attractie rijker: de Keukenhof-rondvaartboot. Deze unieke, volledig elektrische boot, versierd met de kleurrijke bloemenpracht van de Keukenhof, is het resultaat van een samenwerking tussen Keukenhof en Lovers Canal Cruises.