Geplaatst op: 05-12-2018
Auteur: Marcel Baltus

Sorry wereld. Ik blijf gewoon vliegen.

Sorry wereld. Ik blijf gewoon vliegen.
Photo by Aman Bhargava on Unsplash
Het knaagde de laatste tijd een beetje. Gewetenswroeging. Schuldbesef. Duivels dilemma. Boetekleed…

Ruim 33 jaar ben ik met veel plezier werkzaam in een geweldige bedrijfstak: de reisindustrie. 33 jaar reizen, passie, hoogtepunten, dieptepunten, omwentelingen, gedrevenheid, creativiteit, frustratie, onbegrip, verwondering, bewondering, kansen, evalueren, leren en tientallen andere aspecten die bij het zelfstandig ondernemerschap horen. Drie bekoorlijke decennia die als een wervelwind langs geraasd zijn. Prachttijden.


Maar dit jaar slaat die blije stemming toch een beetje om naar een bedremmelde gemoedsrust. Komt door de klimaatdiscussie. Allemachtig, je kunt geen krant meer lezen, webpagina openen, tv kijken of naar de radio luisteren of je wordt er mee om je oren geslagen. De aarde gaat naar de Filistijnen als we geen maatregelen nemen. Ieder weldenkend mens – waaronder ik mijzelf reken – neemt die boodschap dan toch even ter harte. Vandaar dat knagend gevoel dat boven komt drijven. Want ons werk behelst het promoten van veel mooie bestemmingen op deze aarde die veelal alleen per vliegtuig, auto, bus of trein bereikt kunnen worden. Vervoersmiddelen die vervuilen dus.


Deze week was ik naar de presentatie in Amsterdam van het vernieuwde National Geographic Traveler reisblad. Gezellige bijeenkomst en gebabbeld met vakgenoten en veel journalisten over ons vak, de reisjournalistiek en hun reisplannen voor volgend jaar naar alle uithoeken van de wereld. Niemand had het over het klimaat. Heerlijk. In opperbeste stemming reed ik terug naar Den Haag, zette de radio aan… gaan we weer… transavia.com CEO Matthijs van den Brink werd geïnterviewd en uiteraard werd ook hem gevraagd wat zijn maatschappij aan het milieu doet en gaat doen. Bij thuiskomst op de bank geploft en een beetje zappen. Komt Midas Dekkers in beeld die doodleuk zegt dat de wereld vergaat als we niet MINDER MINDER MINDER gaan consumeren en op vakantie gaan. Als toetje werd ik daarna getrakteerd op het NOS programma Wat een weer! waarin de kwalijke gevolgen van de klimaatsverandering luid en duidelijk in woord en beeld naar voren kwamen.


Wil ik de rest van mijn werkzame en pensionado leven niet met dit dilemma opgescheept blijven zitten, moet ik toch een standpunt gaan innemen. Heb ik gedaan. Ik blijf vliegen.


3 procent van de Chinese bevolking reist nu, straks wordt dat 10 procent, dus wordt mijn niet-meer-in-het-vliegtuig-stappen genadeloos tenietgedaan door hun reisdrang. Die ik hen van harte gun. De vliegtuigindustrie zelf is verantwoordelijk voor schonere en stillere vliegtuigen, wordt het ticket dan 100 euro duurder betaal ik dat met alle liefde. Of neem ik de trein wanneer de prijs van een kaartje zoals nu vaak het geval is niet langer het dubbele of meer van een vliegticket kost. En zekers, mijn volgende auto wordt een elektrische. Geloof me, ik wil mijn steentje bijdragen.


Voor allen die mij nu meedogenloos wensen neer te sabelen met hun ‘Een schoner klimaat begint bij jezelf’ aanvalsretoriek omdat ik tot in lengte van dagen in het vliegtuig blijf stappen, wees gerust… ik doe er meer aan dan jij. Ik eet geen vlees én heb geen kinderen. Een zegen voor de aarde.


Ik wens u een mooi reisjaar.

Trefwoorden: reisbranche, duurzaam toerisme, vliegen

||| Nieuws |||

17/12/25
Meer ouderen dan jongeren in Nederland
Nederland maakt een bijzondere transitie mee. Vanaf dit jaar zijn er voor het eerst meer 65-plussers dan jongeren tot 20 jaar, blijkt uit CBS-data. Dat zal ook van invloed zijn op recreatie en vrijetijdsgedrag.
16/12/25
Amsterdam aantrekkelijk voor sportindustrie
Werelds grootste sport- en outdoorbeurs ISPO is in 2026 in Amsterdam. Van 3 tot en met 5 november 2026 verwelkomt RAI Amsterdam naar verwachting ongeveer 50.000 bezoekers uit de wereldwijde sportindustrie. Amsterdam is aantrekkelijk voor de sportindustrie.
16/12/25
Utrecht Marketing gaat over naar Utrecht & Partners
Utrecht Marketing presenteerde onlangs haar Meerjarenplan 2026–2029 en ondertekende samen met wethouder Susanne Schilderman de meerjarenopdracht van de gemeente Utrecht. Tijdens dezelfde bijeenkomst maakte de organisatie bekend dat zij per 1 januari 2026 verdergaat onder een nieuwe naam: Utrecht & Partners.
15/12/25
Efteling musical Joris en de draak naar 42 theaters
Het Rotterdam Ahoy Convention Centre (RACC) bestaat in december 2025 vijf jaar. Dat was geen makkelijke introductie. Nederland zat volop in de coronaperiode en bijeenkomsten waren vaak niet mogelijk.
12/12/25
Exclusief voor leden
Zuidwestoever Sloterplas bij Meervaart wordt culturele hotspot
De gemeente Amsterdam zet een grote stap in de vernieuwing van het gebied bij theater Meervaart. Het huidige theatergebouw maakt plaats voor een moderne versie aan de zuidwestoever van de Sloterplas. Het plan moet van het gebied een bruisende culturele ontmoetingsplek maken.
10/12/25
Exclusief voor leden
Tweederde Nederlanders zet AI in als hulplijn en voor inspiratie
Gisteren berichtte NRIT over het groeiend aantal vroege boekingen voor reizen in 2026. Een van de ondersteunende trends is het gebruik van AI voor inspiratie en reisplanning. marktonderzoeksbureau MSI-ACI Europe komt vandaag met een onderbouwing van de AI-trend.
09/12/25
Exclusief voor leden
Nederlands bureau transformeert vaste tentoonstelling Haus der Geschichte
Vandaag opent het Haus der Geschichte in het Duitse Bonn zijn volledig vernieuwde vaste tentoonstelling, ontworpen door het Amsterdamse ontwerpbureau Kossmanndejong. Aan de hand van meer dan 4500 objecten word je in deze tentoonstelling meegenomen door de recente geschiedenis van Duitsland.
05/12/25
Exclusief voor leden
Vaak problematische schuldenlast bij recreatie maar horeca heeft het zwaarder
Bijna 7 procent van de bedrijven beoordeelt in november 2025 de eigen schulden als problematisch, nagenoeg evenveel als een jaar eerder. Maar in sport, cultuur en recreatie ligt dat percentage op 11,6% blijkt uit data van CBS. Echt zwaar heeft de horeca, met 20%.