Geplaatst op: 19-12-2018
Auteur: Menno Stokman

Transitie in toerisme

Transitie in toerisme
Bron: Pixabay

De gastvrijheidssector groeit wereldwijd en dat levert veel op. Met deze lusten komen ook de lasten, met als resultaat dat de toerist in veel steden ter discussie staat. Naast de verandering van sociale verhoudingen, is een verdere ongeremde groei van het wereldwijde toerisme ook ecologisch niet meer haalbaar en verantwoord. "De toeristenindustrie draagt inmiddels voor 8 procent bij aan de opwarming van de aarde. Het toerisme groeit veel sneller dan andere economische sectoren”, zo kopte Trouw eerder dit jaar. Het is daarom tijd voor een paradigmaverandering; van toerisme als doel naar toerisme als middel voor het vergroten van leefbaarheid, duurzaamheid en kwaliteit.


De gastvrijheidssector zit in een transitiefase. Transitie is een omslag waar een veelvoud van stakeholders bij betrokken is en een proces dat tijd kost. Een nieuwe situatie moet immers opgebouwd worden, terwijl de oude dient te worden afgebroken. Een fundamentele verandering met een omslag in termen van functies, structuur en cultuur. Deze tijdsgeest illustreert zich onder andere in de recente inauguratie van Bas Hillebrand als bijzonder hoogleraar op de leerstoel ‘Innovations in Tourism’ aan Nyenrode Business Universiteit. ANVR is initiator en sponsor van deze leerstoel, als middel om via een ecosysteembenadering innovatie in de (uitgaande) sector aan te jagen. Het is te hopen dat deze innovaties leiden tot een transitie naar een duurzame sector.


Deze verandering is ook zichtbaar bij Schiphol, waar men de toekomst van Schiphol in kwaliteit wil gaan uitdrukken. "Er is absoluut een nieuwe start nodig”, zo gaf de top van Schiphol in september al aan. Men wil opnieuw in gesprek met de omgeving van het vliegveld, de politiek en de luchtvaartmaatschappijen.


De tijdsgeest illustreert zich ook in het ontstaan van een nieuw ecosysteem binnen de Bestemming Nederland. Op 10 oktober vond in Deventer de eerste ToerismeTop plaats, waar NBTC een wenkend perspectief presenteerde om toerisme in Nederland ten dienste te laten zijn voor alle Nederlanders. Een nieuwe aanpak om te zorgen dat bewoners, bezoekers en bedrijven gaan profiteren van toerisme en de lusten en lasten evenrediger over Nederland verdeeld worden. Deze groei biedt kansen en nog zo veel meer uitdagingen. Het vraagt immers om ontwikkeling, management en het verleiden van bezoekers. En daarmee nieuwe stakeholders, nieuwe functies, nieuwe businessmodellen, nieuwe stimuleringsmaatregelen, wetten en regels, nieuwe rollen en verantwoordelijkheden, die passen bij de tijdgeest van duurzaam toerisme en bewuste bestemmingen. Dit vereist ook een actieve rol van de overheid – zowel op nationaal, regionaal als lokaal niveau.


CELTH ontwikkelt daarom een position paper met de werknaam ‘Bouwen aan bewuste bestemmingen’. In dit position paper plaatsen we de huidige situatie van gastvrijheidsbestemmingen in het juiste perspectief en schetsen we de rollen en functies die invulling vragen om de ontwikkeling duurzaam te laten plaatsvinden. We beogen hiermee bij te dragen aan een nieuw ecosysteem in de Bestemming Nederland. Een nieuw ecosysteem, waarin we als CELTH en de betrokken instituten een belangrijke onderzoeks- en kennisrol kunnen invullen.

Trefwoorden: duurzaam toerisme, transitie, celth

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

27/12/24
Eerste wandelchallenge 30 minuten iedere dag
Koninklijke Wandelbond Nederland (KWbN) organiseert samen met Lana Witte-de Wit, Wandelaar des Vaderlands, de allereerste Nieuwjaars Wandelchallenge. De challenge, iedere dag 30 minuten wandelen.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
23/12/24
Hoe kom je aan het geld om te investeren in je bedrijf
Ondernemen doe je om geld te verdienen, maar om goed te kunnen ondernemen, heb je ook geld nodig. De...
23/12/24
Terugblik op de grootste editie van Recreatie Vakbeurs 2024
De afgelopen editie van Recreatie Vakbeurs was onvergetelijk: meer dan 8.000 bezoekers, ruim 340 exposanten en een overvloed aan inspiratie, innovaties en waardevolle ontmoetingen. Een maand later blikken we terug op wat deze editie zo bijzonder maakte.
20/12/24
Zeeuwse vrijetijdseconomie goed voor 3,4 miljard euro
Het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme heeft de totale economische waarde van de vrijetijdseconomie in Zeeland in kaart gebracht. In 2023 genereerde deze sector een omzet van maar liefst €3,4 miljard euro.
18/12/24
Laag vpb-tarief niet effectief voor mkb-bedrijven
Het lage tarief in de vennootschapsbelasting (vpb) is niet geschikt om het midden- en kleinbedrijf (mkb) te ondersteunen. De voordelen komen bij niet-mkb bedrijven terecht, meldt CPB. Het grootste deel van de bedrijven in toerisme en recreatie zijn mkb-bedrijven.
11/12/24
Exclusief voor leden
RMO vaste zaal Oude Midden-Oosten vernieuwd
De permanente tentoonstelling ‘Het oude Midden-Oosten’ in het Rijksmuseum van Oudheden (Leiden) is vernieuwd en opent op 20 december de deuren voor publiek.
11/12/24
Meer dag- en verblijfsbezoek voor Gelderland
Gelderland blijft een populaire vakantiebestemming. Het afgelopen derde kwartaal, met daarin de zomervakantie, trok de provincie ruim 1,6 miljoen overnachtende gasten. Dat is een stijging van 5,5% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.