Geplaatst op: 14-01-2019
Auteur: Hans van Leeuwen

Oude strijder

Oude strijder
Photo by Andrew Yardley on Unsplash

Er waren mij de laatste jaren al heel wat kwalificaties opgespeld en toch heb ik er weer een nieuwe trofee bij! Namelijk die van ‘Oude strijder’. Persoonlijk zie ik dat zelfs als een erkenning. Was het in het begin van mijn carrière een doorn in het oog voor velen die niet precies wisten wat ze nou met mij aan moesten, nu is het een kwalificatie van autoriteit en kennis van zaken. Veel toekomstige ontwikkelingen ontluiken door een reflectie vanuit een historisch perspectief. Vandaar dat wij in de afgelopen jaren bij meerdere topbedrijven een rol mogen vervullen in de RVC – Raad van Commissarissen.


Na veertig jaar ploeteren in deze nieuwe tijden van het massatoerisme is een oververhitting van de recreatieve-toeristische markt juist belangrijk dat er iemand zich geroepen voelt de boel eens af en toe lekker weet op te schudden. Vreemd dat men in Amsterdam eerst jarenlang heel veel geld en energie steekt via Metropool Regio Amsterdam om 100 hotels binnen te halen en nu de boel op slot gooit. Airbnb betaalt het gelag en het lokale beleid is er op gericht het de toerist nu zo onaangenaam mogelijk te maken. Hoe gek mag dit klinken? Nog gekker is als je geslaagd bent in de opdracht voor een provinciaal vraagstuk buitenlandse investeerders over de brug te halen en er vervolgens een langdurige stilte ontstaat. Terwijl elders in den lande wordt bewezen om binnen enkele maanden een compleet pretpark uit de grond te stampen als het gaat om de bestemmingsplannen en procedures. Hoe krijgen wij toch in onze sector het lokale en provinciale ambtenarenapparaat aan het verstand dat zij veel meer zouden kunnen bereiken als meer in teamverband met een gelijkgestemde motivatie wordt geopereerd. Beleidsmakers zijn er toch voor de ‘ondernemer’!


Vandaar mijn complimenten aan de gemeente Molenwaard, Aa en Hunze die beide een puike prestatie hebben geleverd! Daarmee konden Avonturenboerderij Molenwaard en DX Adventurepark starten. Ook goed dat de Efteling onze nationale trost, kan uitbreiden waarmee de totale sector in ons land mee gediend zal zijn. Immers de Efteling bepaalt het kwaliteitsniveau van onze hospitality.


Verbreding is een ontwikkeling waar iedereen in onze sector mee aan het stoeien is. Horeca, Retail, Dag- en Verblijfsrecreatie schuren steeds dichter tegen elkaar aan. Alles onder een dak, moet kunnen. De eerste pretparkplannen met een dergelijk concept dienen zich al aan. Maar moet een brancheorganisatie Horeca Nederland (KHN) wel van start gaan met eigen adviesbureau? De organisatie heeft zich ook al opgeworpen als bierbrouwer en werd daarmee een breekijzer tussen de gevestigde orde. In beide gevallen denk ik dat hier het principe geldt van ‘schoenmaker blijf bij je leest’. Laat dergelijk zaken over aan de markt en begeef je juist op het vlak de horecaondernemers te voorzien van de nodige kennis. Deze verbreding biedt geen soelaas en is naar mijn idee nieuwe wijn in oude zakken. Overigens is het kostenplaatje voor kennisdeling soms té hoog.


Het succes van de EAS Trade Show van de Amerikaanse organisatie IAAPA schijnt een groot succes te zijn. Je mag je afvragen op basis van welke criteria deze resultaten geclaimd kunnen worden. Het is werkelijk indrukwekkend hoe die Amerikanen dat voor elkaar krijgen. De pool van volunteers (vrijwilligers) die voor nop maar alleen voor de glorie en een vet leren medaille wilt acteren is zo groot dat er zelfs een wachtlijst voor is. Men is in staat een soort urgentie te creëren waar heel veel geld betaald moet worden voor een smakeloos ontbijt van maar liefst € 125.- om de nieuwe commercieel directeur van de Efteling te horen spreken over de nieuwe uitbreidingplannen.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
24/12/24
Zorgen over toekomst evenementen
Zowel gemeenten als evenementenorganisatoren maken zich grote zorgen over de toekomst van evenementen in Nederland. Uit recent onderzoek van bureau Respons blijkt dat de druk op de sector toeneemt.
23/12/24
Pride Amsterdam kiest voor Love in 2025
Voor Pride 2025 in Amsterdam staat het thema LOVE centraal, niet alleen als symbool van romantiek, maar ook als fundament voor verbinding, begrip en solidariteit. Liefde boeit, bindt, steunt en overwint.
20/12/24
De Brabantse Winter keert terug met meer glitter en glamour
De Brabanthallen transformeren zich opnieuw tot een winterse wonderland. De tweede editie van De Brabantse Winter belooft nóg groter en spectaculairder te worden dan voorheen. Ruim 80.000 bezoekers worden er verwacht.
16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
13/12/24
Minder diversiteit ondanks meer optredens op festivals
Het Nederlandse festivalseizoen van 2024 liet een opvallende verschuiving zien in de muziekprogrammering. Dancemuziek domineerde de podia, terwijl rockmuziek terrein verloor. Dit blijkt uit het rapport 'Festivalprogrammering in Nederland 2024', samengesteld door Martijn Mulder.
06/12/24
Kerststad Valkenburg viert internationale erkenning
Kerststad Valkenburg is uitgeroepen tot de 7e beste kerstmarkt van Europa door European Best Christmas Markets. Bovendien is Valkenburg wederom bekroond als Beste Kerstmarkt van Nederland en heeft het voor het tweede jaar op rij de award voor Beste Kerstparade van Europa gewonnen. Als kers op de taart staat Valkenburg weer in de prestigieuze CNN-lijst van 'European towns and cities that look like Christmas'.