Oude strijder
Er waren mij de laatste jaren al heel wat kwalificaties opgespeld en toch heb ik er weer een nieuwe trofee bij! Namelijk die van ‘Oude strijder’. Persoonlijk zie ik dat zelfs als een erkenning. Was het in het begin van mijn carrière een doorn in het oog voor velen die niet precies wisten wat ze nou met mij aan moesten, nu is het een kwalificatie van autoriteit en kennis van zaken. Veel toekomstige ontwikkelingen ontluiken door een reflectie vanuit een historisch perspectief. Vandaar dat wij in de afgelopen jaren bij meerdere topbedrijven een rol mogen vervullen in de RVC – Raad van Commissarissen.
Na veertig jaar ploeteren in deze nieuwe
tijden van het massatoerisme is een oververhitting van de recreatieve-toeristische markt juist belangrijk dat er iemand zich geroepen voelt de
boel eens af en toe lekker weet op te schudden. Vreemd dat men in
Amsterdam eerst jarenlang heel veel geld en energie steekt via Metropool
Regio Amsterdam om 100 hotels binnen te halen en nu de boel op slot
gooit. Airbnb betaalt het gelag en het lokale beleid is er op gericht
het de toerist nu zo onaangenaam mogelijk te maken. Hoe gek mag dit
klinken? Nog gekker is als je geslaagd bent in de opdracht voor een
provinciaal vraagstuk buitenlandse investeerders over de brug te halen
en er vervolgens een langdurige stilte ontstaat. Terwijl elders in den
lande wordt bewezen om binnen enkele maanden een compleet pretpark uit
de grond te stampen als het gaat om de bestemmingsplannen en procedures.
Hoe krijgen wij toch in onze sector het lokale en provinciale
ambtenarenapparaat aan het verstand dat zij veel meer zouden kunnen
bereiken als meer in teamverband met een gelijkgestemde motivatie wordt
geopereerd. Beleidsmakers zijn er toch voor de ‘ondernemer’!
Vandaar mijn complimenten aan de gemeente Molenwaard, Aa en Hunze die beide een puike prestatie hebben geleverd! Daarmee konden Avonturenboerderij Molenwaard en DX Adventurepark starten. Ook goed dat de Efteling onze nationale trost, kan uitbreiden waarmee de totale sector in ons land mee gediend zal zijn. Immers de Efteling bepaalt het kwaliteitsniveau van onze hospitality.
Verbreding is een ontwikkeling waar
iedereen in onze sector mee aan het stoeien is. Horeca, Retail, Dag- en
Verblijfsrecreatie schuren steeds dichter tegen elkaar aan. Alles onder
een dak, moet kunnen. De eerste pretparkplannen met een dergelijk
concept dienen zich al aan. Maar moet een brancheorganisatie Horeca
Nederland (KHN) wel van start gaan met eigen adviesbureau? De
organisatie heeft zich ook al opgeworpen als bierbrouwer en werd daarmee
een breekijzer tussen de gevestigde orde. In beide gevallen denk ik dat
hier het principe geldt van ‘schoenmaker blijf bij je leest’. Laat
dergelijk zaken over aan de markt en begeef je juist op het vlak de
horecaondernemers te voorzien van de nodige kennis. Deze verbreding
biedt geen soelaas en is naar mijn idee nieuwe wijn in oude zakken.
Overigens is het kostenplaatje voor kennisdeling soms té hoog.
Het succes van de EAS Trade Show van de Amerikaanse organisatie IAAPA schijnt een groot succes te zijn. Je mag je afvragen op basis van welke criteria deze resultaten geclaimd kunnen worden. Het is werkelijk indrukwekkend hoe die Amerikanen dat voor elkaar krijgen. De pool van volunteers (vrijwilligers) die voor nop maar alleen voor de glorie en een vet leren medaille wilt acteren is zo groot dat er zelfs een wachtlijst voor is. Men is in staat een soort urgentie te creëren waar heel veel geld betaald moet worden voor een smakeloos ontbijt van maar liefst € 125.- om de nieuwe commercieel directeur van de Efteling te horen spreken over de nieuwe uitbreidingplannen.