Geplaatst op: 28-01-2019
Auteur: Hans van Leeuwen

Overtoerisme dankzij of ondanks DMO’s?

Overtoerisme dankzij of ondanks DMO’s?

Het was weer lachen in het vuistje in het najaar met pijn in de portemonnee! Wie op Black Friday nog niet had toegeslagen kreeg nog een tweede kans op Cyber Monday! Met Single Days en het inmiddels ingeburgerde Halloween zal het niet zo lang meer duren of wij moeten er met Thankgivings ook aan geloven. We zullen moeten wennen aan die Amerikaanse toestanden. Dat geldt ook voor de opmars van de VET FOOD, sorry Fast Food. Alarmfase 1 waar binnensteden en winkelstraten transformeren tot Food Court voor de snelle vette hap. In Eindhoven schijnt het volgens het journaal uit de hand te lopen. Het vult mooi de lege winkelpanden die het af hebben moeten leggen tegen het internet. Toch is het funshoppen, het fietsen in populariteit voorbij gegaan en zullen de komende jaren de FEC (Family Entertainment Centers) een prominente rol vervullen in het uitgaansgedrag van de consument. Uiteraard heeft ook alles weer een keerzijde en zal ook het preventieakkoord van staatssecretaris Paul Blokhuis (VWS) gevolgen hebben voor diverse branches. Het akkoord richt zich op het terugdringen van roken, overgewicht en problematisch alcoholgebruik. Het akkoord heeft onder meer gevolgen voor de rookruimtes in de horeca. Die worden met ingang van 1 juli 2022 verboden. Maar wat gaan we doen tegen die VETTE HAP?


Een andere opvallende gebeurtenis rondom de discussie van het overtoerisme zijn de geluiden van de DMO’s die zelf constateren dat zij de VVV-rol op een wel heel andere manier invulling moeten geven. Je kunt je afvragen of er überhaupt nog wel een bestaansrecht is voor dergelijke gesubsidieerde instanties. Geldt ook hiervoor niet dat men de boot letterlijk heeft gemist zoals KHN en haar leden in het geval van de hotel boekingsites zoals Booking.com, Tripadvisor, Airbnb en nog vele andere die een betere toeristische dienstverlening aan de dag leggen waar de consument echt mee geholpen wordt. Immers men kan op een platform de hele customer journey doorlopen. Waarom men dan als VVV nog een rondje langs de velden maakt om betaalde kennispartners aan zich te binnen is het paard achter de wagen spannen. De kennis ligt al op straat en hoeft niet nog eens opgerakeld te worden. Het is toch van de gekke dat er provincies zijn met honderdduizenden euro’s subsidie voor een VVV waarbij men op de website niet een ticket voor een dagje uit kan boeken of een vakantie, laat staan dat je überhaupt het complete aanbod krijgt voorgeschoteld. Want wij hebben het binnen het werkveld over samenwerking maar ik kom er steeds meer achter dat dit in de meeste gevallen een praatoverleg voor de bühne is. Je moest eens weten hoeveel geld en energie verspeeld worden, als sneeuw door de zon. Leg de bal wat vaker bij het bedrijfsleven en werk op projectbasis met een resultaatverplichting in plaats van een samenwerkingsconvenant, wat meestal alleen maar praten is en geen poetsen.


Hans van Leeuwen; Trendwatcher, Adviseur & Conceptontwikkelaar Recreatie & Toerisme.

Trefwoorden: horeca, fast food, fec, toerisme, overtoerisme, VVV, provincie

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

18/12/24
Laag vpb-tarief niet effectief voor mkb-bedrijven
Het lage tarief in de vennootschapsbelasting (vpb) is niet geschikt om het midden- en kleinbedrijf (mkb) te ondersteunen. De voordelen komen bij niet-mkb bedrijven terecht, meldt CPB. Het grootste deel van de bedrijven in toerisme en recreatie zijn mkb-bedrijven.
12/12/24
Exclusief voor leden
Beste leerbedrijf recreatie in 2024 Hof van Saksen
Woensdag 11 december zijn tijdens De Dag van de Recreatie op Circuit Zandvoort de winnaars van de recreatieverkiezingen feestelijk bekendgemaakt. Het beste leerbedrijf is Hof van Saksen.
10/12/24
Lancering broodje Utrechtse Heuvelrug: Een smakelijke stap naar duurzaamheid
De Utrechtse Heuvelrug heeft er een smakelijk nieuw product bij: het broodje Utrechtse Heuvelrug. Het broodje is eerlijk geprijsd bestaat volledig uit lokale producten van natuurlijke landbouw op de Utrechtse Heuvelrug.
09/12/24
Exclusief voor leden
Horecabeurs Goes scherpt regels voor bezoek aan
In maart 2025 viert de Horecabeurs Goes haar 61e editie. Onder leiding van eventmanager Mathias Koeman zet de beurs dit jaar in op een ambitieuze kwaliteitsverbetering. Vooral het beleid voor de tickets wordt verscherpt naar vakpubliek.
05/12/24
Relatief veel problematische schulden in vrijetijdssector
Zes procent van de Nederlandse bedrijven ervaart de schuldenlast als problematisch. Daarbij staat de horeca aan top en ook cultuur, sport en recreatie scoren hoog.
04/12/24
Laatste maand om subsidie voor cyberweerbaarheid aan te vragen: vrijetijdssector loopt achter
Meer dan de helft van het budget voor de subsidieregeling ‘Mijn Cyberweerbare Zaak’ is inmiddels aangevraagd. Maar weinig aanvragen komen uit horeca, cultuur en recreatie. Nog tot en met 31 december 2024 kunnen bedrijven een aanvraag doen.
03/12/24
Exclusief voor leden
Hotel en ontmoetingsplaats voor design Kazerne krijgt twee nieuwe eigenaren
Hotel, horeca en ontmoetingsplaats voor design Kazerne BV in Eindhoven is officieel overgenomen door Bram Bijnen en Dick Spierenburg. Samen brengen zij een frisse visie en jarenlange ervaring mee om deze unieke plek verder te ontwikkelen als dé ontmoetingsplek, melden de oprichters.
03/12/24
Exclusief voor leden
235.000 toeristische banen in Vlaanderen
In 2023 was de toeristische sector in het Vlaamse Gewest goed voor 235.481 arbeidsplaatsen. Dat komt...