Geplaatst op: 14-02-2019
Auteur: Jorrit Bijl

Het belang van een organisatorisch eco-systeem

Het belang van een organisatorisch eco-systeem
Bron: Pixabay
Terugkijkend op 2018 hebben de meeste toeristische bedrijven uitstekende zaken gedaan. Niet voor niks kopten de media over de hoge bezettingsgraden deze zomer. De verwachting is dat deze groei, met name bij buitenlandse toeristen, de komende jaren zal doorzetten. Tegelijkertijd hebben bedrijven de grootste moeite met het vinden van voldoende en gekwalificeerd personeel. Bovendien verandert de maatschappelijke opinie over toerisme, van het omarmen van economische voordelen naar klachten over bedreiging van de natuur en overlast.

Al deze uitdagingen vergen nogal wat van ons als sector op zowel nationaal, regionaal als lokaal niveau; niet van alleen de overheid, of alleen de ondernemer of Destinatiemarketing organisatie (DMO), maar van de sector als geheel. En het gezamenlijk aanpakken van deze uitdagingen is al een uitdaging an sich, omdat wij als sector vaak versnipperd opereren.

Toch zijn er tal van ontwikkelingen die onze organisatorische structuur kunnen versterken. Het Perspectief 2030. De brancheorganisaties HISWA en RECRON die gezamenlijk gaan optrekken. De DMO’s die hun rol opnieuw uitvinden. En tot slot de nationale data alliantie die moet leiden tot betere kennis over de toerist. Nu is het zaak dat deze partijen met soms nieuwe rollen ook de samenwerking met elkaar aangaan en elkaar aanvullen.

Een toeristische organisatiestructuur die al enkele jaren volop in ontwikkeling is, is de Toeristische Uitvoerings Alliantie (TUA) in Zeeland. In de TUA werken VVV Zeeland, Economisch Impuls Zeeland en Kenniscentrum Kusttoerisme (als onderdeel van HZ University of Applied Sciences) samen, in nauw overleg met regionale en lokale overheden, brancheorganisaties en Toeristisch Ondernemend Zeeland.

Ieder vervult een eigen rol, rollen die elkaar aanvullen in de productlevenscyclus van de bestemming Zeeland. Onderzoek en kennisontwikkeling vindt plaats bij Kenniscentrum Kusttoerisme, als startpunt voor innovatie. Een belangrijk voordeel is dat het kenniscentrum onderdeel uitmaakt van HZ University of Applied Sciences, waardoor zij enerzijds kan putten uit verschillende expertises van de hogeschool, anderzijds vloeit de opgedane kennis weer terug in het onderwijs. Stimulering van innovatie is de taak van ontwikkelingsbedrijf Economische Impuls Zeeland, zij hebben een uitgebreid instrumentarium waarmee zij ondernemers ondersteunen in hun innovatieproces. De daadwerkelijke productontwikkeling vindt plaats bij ondernemers zelf, zij ontvangen de gast. Marketing van de bestemming Zeeland en alle producten in Zeeland wordt uitgevoerd door VVV Zeeland. De ontwikkeling van het toerisme wordt vervolgens weer gemonitord door Kenniscentrum Kusttoerisme, waarna de cyclus weer opnieuw doorlopen wordt. Provincie, maar ook de (gezamenlijke) Zeeuwse gemeenten ontwikkelt het beleid waarin de cyclus plaatsvindt. Daarnaast treden zij op als facilitator of aanjager van de productlevenscyclus van de bestemming Zeeland.

Ondanks de nauwe samenwerking, betekent het niet dat alle activiteiten altijd door de partijen gezamenlijk worden opgepakt. Afhankelijk van het onderwerp spelen de drie organisaties al dan niet een rol. Vraagt de kwestie om andere expertise, dan wordt deze kennis extern ingevlogen. Regelmatig worden onderzoeken uitgevoerd door partijen met specifieke kennis op een bepaald thema, waarna de opgedane kennis wordt ingebracht en vooral ook ingebed in deze netwerkorganisatie.

Doordat TUA-partners ook onderdeel zijn van nationale netwerken, denk aan CELTH (Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality), de nationale data alliantie en Destinatienetwerk Nederland, en door deel te nemen aan internationale projecten, wordt kennis en ervaring van buiten Zeeland ingebracht en toegepast voor de bestemming Zeeland. Op deze manier ontstaat een ecosysteem waarin partijen elkaars kennis en ervaring optimaal benutten en versterken, maar waarbij vooral de bestemmingsregio zich optimaal kan ontwikkelen.
Topics:Toerisme
Trefwoorden: toerisme, arbeidsmarkt, innovatie, zeeland

||| Nieuws |||

17/12/25
Vier doorfietsroutes in provincie Utrecht
De provincie Utrecht, de gemeenten Amersfoort, De Bilt, De Ronde Venen, Houten, Soest, Uithoorn, Utrecht, Zeist, de Universiteit Utrecht, Schiphol en de Vervoerregio Amsterdam hebben met het ondertekenen van een overeenkomst hun intenties bekrachtigd om vier nieuwe doorfietsroutes aan te leggen.
17/12/25
Meer ouderen dan jongeren in Nederland
Nederland maakt een bijzondere transitie mee. Vanaf dit jaar zijn er voor het eerst meer 65-plussers dan jongeren tot 20 jaar, blijkt uit CBS-data. Dat zal ook van invloed zijn op recreatie en vrijetijdsgedrag.
15/12/25
Verdubbeling doorfietsroutes tot 2030
De Nederlandse doorfietsroutes zijn het afgelopen jaar opnieuw flink uitgebreid. In 2025 is het netwerk gegroeid naar 1.118 kilometer gerealiseerde doorfietsroutes, een toename van 137 kilometer ten opzichte van vorig jaar. De komende vijf jaar verdubbelt dat waarschijnlijk met 1.198 kilometer naar een totaal van 2.316 kilometer. Dat blijkt uit een inventarisatie van samenwerkingsorganisatie Tour de Force.
12/12/25
Exclusief voor leden
Zuidwestoever Sloterplas bij Meervaart wordt culturele hotspot
De gemeente Amsterdam zet een grote stap in de vernieuwing van het gebied bij theater Meervaart. Het huidige theatergebouw maakt plaats voor een moderne versie aan de zuidwestoever van de Sloterplas. Het plan moet van het gebied een bruisende culturele ontmoetingsplek maken.
11/12/25
Recreatie Verkiezingen 2025 voor Eugénie Touwen, Nienke Knuppe en Beerze Bulten
De winnaars van de Recreatie Verkiezingen 2025 zijn bekend. Tijdens de Dag van de Recreatie werden op 10 december de prijzen uitgereikt aan Eugénie Touwen (Medewerker van het Jaar), Nienke Knuppe (Beste Praktijkopleider) en Beerze Bulten (Beste Leerbedrijf).
11/12/25
Exclusief voor leden
Startsein beplanting recreatiegebied Bonnenpolder
Met een feestelijke starthandeling is op 5 december officieel het startsein gegeven voor de realisatie van het nieuwe natuurgebied in de Bonnenpolder in Hoek van Holland. Een mooi project voor het vakgebied omdat het ook de recreatiedruk verlicht.
09/12/25
Exclusief voor leden
Nederlands bureau transformeert vaste tentoonstelling Haus der Geschichte
Vandaag opent het Haus der Geschichte in het Duitse Bonn zijn volledig vernieuwde vaste tentoonstelling, ontworpen door het Amsterdamse ontwerpbureau Kossmanndejong. Aan de hand van meer dan 4500 objecten word je in deze tentoonstelling meegenomen door de recente geschiedenis van Duitsland.
05/12/25
Exclusief voor leden
Vaak problematische schuldenlast bij recreatie maar horeca heeft het zwaarder
Bijna 7 procent van de bedrijven beoordeelt in november 2025 de eigen schulden als problematisch, nagenoeg evenveel als een jaar eerder. Maar in sport, cultuur en recreatie ligt dat percentage op 11,6% blijkt uit data van CBS. Echt zwaar heeft de horeca, met 20%.