Geplaatst op: 18-03-2019
Auteur: Hanita van der Schaaf

Een community voor marketingvraagstukken?

Een community voor marketingvraagstukken?
Photo by Alexis Brown on Unsplash

Sinds een aantal weken werk ik in het onderwijs. Een totaal andere wereld, in vergelijking met mijn vorige baan als campagneleider bij Culturele Hoofdstad. Natuurlijk is het fantastisch om alle praktijkervaring over te kunnen dragen op de jongere generaties.


Mijn eerste bevindingen zijn heel positief. Ik werk als Senior Lecturer Marketing bij de opleiding Creative Business (voorheen Media en Entertainment Management) van NHL/Stenden. Ik begeleid studenten in CBL-sessies (case based learning) en in het maken van moduulopdrachten. Ook ben ik betrokken in het ontwikkelen van nieuw lesmateriaal. Dat is erg leuk om te doen, want daarmee blijf ik zelf ook op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in het marketingvak.


In het moduul ‘Branding en Communication’ dat we nu ‘draaien’, werken 35 studenten in groepen aan een opdracht voor Dagblad van het Noorden. Een echte opdrachtgever, leuk! Samen met alle tweedejaars studenten ben ik op werkbezoek geweest en hebben we de brand manager geïnterviewd. Vervolgens hebben de studenten op basis van deskresearch en het enquêteren van inwoners in Groningen en Drenthe een brand analyse gemaakt. Op basis van de uitkomsten schrijven ze een marketing- en communicatieplan. Ik merk dat de studenten extra gemotiveerd zijn, omdat de opdracht over een echt bedrijf gaat. Het is dus niet fictief. Als extra stimulans mogen de beste drie teams hun rapport presenteren aan de opdrachtgever. En dan ineens komt het heel dicht bij hun toekomstige werkveld!


De koppeling van onderwijs met het werkveld is in mijn beleving enorm belangrijk, maar nog wel een uitdaging. Want, een student maakt een opdracht om zijn leerdoel te halen. En wat mag een opdrachtgever dan verwachten? Aan de andere kant: het bedrijf krijgt een stroom aan creatieve ideeën van studenten, die worden begeleid door professionals. Daarvoor hoeven ze alleen maar tijd te investeren. Het marketingvak is erg in beweging, onder meer door de komst van nieuwe media en technologie. Daarom lijkt mij de koppeling tussen onderwijs en praktijk in dit vakgebied mij zo vreselijk relevant.


Natuurlijk zijn er al diverse verbindingen tussen onderwijs en bedrijfsleven, zoals de stages en de leerbedrijven. Maar eigenlijk zou een soort ‘marktplaats’ met vraag en aanbod voor kortlopende opdrachten nog niet zo gek zijn. Iets snels, laagdrempeligs en 24/7 toegankelijk. Misschien is het een idee om een soort ‘community’ te starten, waar docenten en bedrijven elkaar vinden? Dat zou thematisch kunnen (per vakgebied), per sector of bijvoorbeeld per regio (opdrachten bij bedrijven in de buurt


Ik hoor graag welke geniale ideeën er zijn! Je mag ze delen op social media met #marketingidee en mailen mag natuurlijk ook! hanita.van.der.schaaf@stenden.com

Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, onderwijs, branding, merken

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optim...
22/11/24
Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.
21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).