Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 11-06-2019
Auteur: Hanita van der Schaaf

Ik google, jij googlet en wij googlen

Ik google, jij googlet en wij googlen
Bron: Pixabay

Afgelopen week bracht ik een bezoek aan Google in Amsterdam. Ik was altijd al nieuwsgierig naar de mensen en het gebouw achter dit zeer bekende merk. Ik maak in mijn zoekopdrachten dagelijks gebruik van Google en vind het wonderlijk dat Google mij meestal de juiste suggesties geeft. Overigens blijkt dat 98% van de Nederlanders er lustig op los Googled. Wist je dat Googelen inmiddels een plek heeft in de Dikke van Dale?


Googelen, ook wel geschreven als googlen, betekent volgens de Dikke van Dale: ‘het zoeken naar informatie op internet’. Google is het niet eens met deze uitleg. Googelen kan volgens het Amerikaanse bedrijf alleen met gebruik van Google. Maar dit terzijde.


Doordat ik sinds vorig jaar docent marketing bij NHL/Stenden ben en lesmateriaal ontwikkel, kreeg ik de kans om de Masterclass Online Marketing bij te wonen. Google heeft een digitale werkplaats, waar je de titel ‘Certified Teacher’ kunt krijgen. Voor de opleiding Creative Business van NHL Stenden zeer nuttig, aangezien we studenten hiermee van de laatste ‘ins en outs’ op het gebied van online marketing kunnen voorzien.


In razend tempo liepen we in een dag zeven powerpoints van gemiddeld 60 slides door. De rest van de opleiding is online, hoe kan het ook anders! Ook Google zet in online marketing de Customer Journey (ook wel de klantreis, lees vooral mijn vorige column over dit onderwerp) centraal. Maar al vóórdat de klant denkt aan je bedrijf, kun je hem of haar spotten en aan de haak slaan. Er zijn diverse tools waarmee je een scherp beeld krijgt van je doelgroep (de persona) en hun online gedrag. Het schijnt dat we gemiddeld 150 keer per dag op onze telefoon kijken (echt!). We leven online. En we laten een soort van broodkruimelspoor achter (of een cookiespoor). Met de tools die Google biedt kun je niet alleen achteraf kijken wat een klant op je website heeft gedaan, maar ook al eerder onderzoeken welke zoekwoorden jouw doelgroep gebruikt.


Door de komst van internet en mobiele telefoons zijn er stappen bijgekomen in de klantreis. Bijvoorbeeld het ‘Zero moment of Truth’. Een klant die op eigen initiatief (zonder een prikkelende advertentie) gaat zoeken en vergelijken, nog voor hij/zij in contact komt met jouw bedrijf. In die fase is het belangrijk om gevonden te worden. En dat kan door de juiste zoekwoorden te integreren op je website, met de juiste paginatitels en de juiste tags. Het draait om relevantie (zoekwoorden moeten aansluiten bij wat je aanbiedt), volume/frequentie (het gebruiken van zoekwaarden waar je doelgroep het vaakst naar zoekt) en concurrentie. Voor kleinere bedrijven liggen kansen bij de zogenaamde ‘long tail’ zoekwoorden. Bijvoorbeeld de term ‘camping’ is een generiek zoekwoord met een hoog zoekvolume en veel concurrentie. Maar de term ‘gezinscamping aan het water’ is een voorbeeld van een longtail zoekterm die meer kansen biedt om gevonden te worden. Als je dan vervolgens gevonden bent, dan speelt de structuur, snelheid en gebruiksvriendelijkheid van je website een belangrijke rol. En de mobielvriendelijkheid van je site, want de groei van mensen die vanaf hun mobiele telefoon zoeken, kopen of boeken is enorm. Wanneer mensen een negatieve mobiele ervaring hebben, dan is de kans 62% kleiner dat ze een aankoop zullen doen, zo blijkt uit onderzoek.


In ieder geval is wel duidelijk dat je in alles fases van de klantreis (zien, denken, doen en houden van volgens Google) online aanwezig moet zijn. Oók als je je richt op de senior. Mijn oma werd vorige week 97 en ze kreeg voor haar verjaardag een iPad. Ook zij googlet er inmiddels lustig op los.

Topics:Marketing
Trefwoorden: online marketing

||| Nieuws |||

16/04/25
Exclusief voor leden
Kröller-Müller Museum krijgt drie toeristische Michelin sterren
Het Kröller-Müller Museum is heel blij met de toegekende maximale drie toeristische sterren van Michelin voor 2025. Het museum is de reis waard om er naartoe te gaan.
16/04/25
Exclusief voor leden
Madurodam opent avontuurlijk Rivierenland voor jonge ontdekkers
Madurodam heeft zijn nieuwste themagebied geopend: Rivierenland. Dit avontuurlijke speelparadijs, geïnspireerd door het typisch Nederlandse rivierenlandschap, biedt kinderen volop mogelijkheden om te klauteren, klimmen, spetteren en ontdekken. Later dit jaar volgt nog een dark-ride.
16/04/25
Jaarbeurs blikt terug op succesvol 2024 en zet koers naar duurzame toekomst
Koninklijke Jaarbeurs heeft haar geïntegreerd jaarverslag 'Samen duurzaam verder' gepubliceerd, waarin de resultaten van 2024 en de strategie voor de toekomst centraal staan.
16/04/25
Mijlpaal: 800 Green Key’s in Nederland
Restaurant De Dikke van Dale in Leeuwarden heeft als 800e bedrijf in Nederland het prestigieuze Green Key certificaat behaald. De feestelijke uitreiking vond maandag plaats in aanwezigheid van wethouder Abel Reitsma van de gemeente Leeuwarden en Erik van Dijk, National Operator van Green Key Nederland.
16/04/25
Exclusief voor leden
Sterke groei vakantieboekingen via online platforms in Nederland
Het boeken van vakanties via online platforms is in Nederland sterk in opkomst. Afgelopen jaar steeg het aantal Nederlanders dat een vakantie via zo'n platform boekte met maar liefst 18%. Dit blijkt uit de recente Nationale Benchmark Vakantieplatformen van Multiscope, waarbij ruim 5.200 Nederlanders werden ondervraagd.
16/04/25
Exclusief voor leden
TopParken realiseert tien appartementen in centrumgebouw Lage Vuursche
TopParken biedt op haar Utrechtse vakantiepark Résidence Lage Vuursche vanaf het aanstaande Paasweekend 10 luxe vakantieappartementen aan. De appartementen zijn geschikt voor maximaal vier personen en bevinden zich in het nieuwe centrumgebouw, waar ook het nieuwe restaurant en wellnesscentrum te vinden zijn.
16/04/25
Exclusief voor leden
Succesvol 2024 voor de Efteling: Omzet boven de 300 miljoen en tevreden gasten
Attractiepark de Efteling in Kaatsheuvel heeft opnieuw een succesvol jaar achter de rug. In 2024 bezochten 5,6 miljoen mensen het park, wat resulteerde in een netto omzet van meer dan 300 miljoen euro en een netto bedrijfsresultaat van 36,8 miljoen euro.
15/04/25
Peter Gillis veroordeeld tot celstraf voor omvangrijke belastingfraude
De rechtbank Oost-Brabant heeft vandaag een Peter Gillis veroordeeld tot een gevangenisstraf. Ook zijn ex-vrouw en dochter zijn veroordeeld en moeten een taakstraf uitvoeren. Hij is schuldig bevonden aan belastingfraude die onder zijn leiding gedurende ten minste vijf jaar plaatsvond.