Geplaatst op: 10-10-2019
Auteur: Marcel Baltus

Thomas Cook Failliet. Wie volgt?

Thomas Cook Failliet. Wie volgt?

Wat kan de Nederlandse taal toch gortdroog zijn. Kil en koel. Terwijl de aankondiging van de ondergang van Thomas Cook toch met een enorme mokerslag de grondvesten van de reisindustrie dagen op haar grondvesten deed trillen.Thomas Cook failliet.

Nee, dan het Engels. Thomas Cook has collapsed…. Thomas Cook bust!Thomas Cook has ceased trading! In dit soort titels voel je tenminste de enorme dreun en impact van de neergang van de moeder alle reisorganisaties. Als communicatietool wint het Engels het vrijwel altijd van het Nederlands.


Helaas heeft Thomas Cook de oorlog die in de reisindustrie woedt niet gewonnen. Want toerisme is vandaag de dag een soort oorlogje voeren geworden. En zet je de verkeerde wapens in – of in het geval van Thomas Cook te láát inzetten – dan volgt automatisch overgave.


Het is nauwelijks te verkroppen. Thomas Cook – de naamgever die het concept vakantie bedacht – is niet meer. Honderdduizenden dromen weggevaagd, frustratie, woede, afknapper, ontgoocheling, onrust, onbegrip en 21.000 banen naar Filistijnen. De geïnterviewde vakantieganger op Schiphol had het niet beter kunnen verwoorden: "Het is klote!”

Dank u wel mismanagement. Want hoewel het bestuur van Thomas Cook zijn best deed om vooral te wijzen naar oorzaken als Brexit en een warme zomer waardoor veel toeristen in eigen land op vakantie gingen, kun je nuchter beschouwd maar een echte oorzaak aanwijzen – slecht beleid. Knappe jongen die een schuldenlast van 1,7 miljard euro kan opbouwen, en maar volharden in het eigenaar willen zijn van 100 toestellen, talrijke hotels en ruim 600 reisbureaus. Terwijl het credo van iedere onderneming wereldwijd vandaag de dag kostenreductie is. Maar echt dodelijk is natuurlijk het onvermogen van de Thomas Cook leiding geweest om niet tijdig de overstap naar het online tijdperk te maken. Daar verdien je dan als CEO 2 miljoen euro per jaar voor. Van harte gegund als je een bedrijf weet op te stuwen in de vaart de volkeren maar rampzalig als je een bedrijf naar de ondergang helpt.


En nog een andere bizarre constatering: juist het instandhouden van al die dure stenen reisbureaus heeft Thomas Cook in de VK mede de kop gekost, maar het zijn juist nu al die honderden reisbureaumedewerkers in Nederland die de bende die Thomas Cook CEO Fankhauser heeft achtergelaten mogen opknappen. Hulde, waardering en een groot standbeeld voor al die meiden en jongens die deze weken de kastanjes uit het vuur moeten halen om de sores van tienduizenden vakantiegangers in goede banen te leiden. Want wint het Engels het als taal van het Nederlands, Nederland wint het van Engeland in meerdere opzichten: een relatief gezonder Thomas Cook Nederland, wij hebben SGR, overuren makende TravelPro en Travmagazine redacties, voorlichters die 24 uur per dag paraat staan en betrokken reisagenten.

Een groot geluk bij een groot ongeluk. Maar u bent gewaarschuwd. De veldslag in de mondiale reisindustrie is nog lang niet ten einde. Het is wachten op het volgende debacle.

Trefwoorden: reisbranche, reisbedrijven, touroperators, reisbureaus

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).
19/11/24
Eindhoven Airport start met uitbreiding terminal
Bouwbedrijf Heijmans en Eindhoven Airport hebben een aannemingsovereenkomst getekend voor de uitbreiding van de terminal. Deze uitbreiding zal passagiers van de Brabantse luchthaven extra ruimte, comfort en beleving bieden, wat een belangrijke kwaliteitsimpuls voor de luchthaven betekent
15/11/24
Exclusief voor leden
Verantwoord reizen blijft groeien: Riksja Travel boekt succes
Verantwoord reizen wint aan populariteit, zoals blijkt uit de aanhoudende groei van reisorganisatie Riksja Travel. De organisatie, die nu tot de top 10 grootste touroperators in Nederland behoort en marktleider is op het gebied van verantwoorde rondreizen wereldwijd, zag in 2024 een omzetgroei van 25 procent.
15/11/24
Better Places: Positieve impact maken met reizen
Reisorganisatie Better Places heeft haar Impactrapport over 2023 gepubliceerd en meldt trots de resultaten. De reisorganisatie is een voorbeeld voor anderen en loopt mijlenver voorop in de transitie. Ze minimaliseren de negatieve impact en vergroten de positieve.
15/11/24
Exclusief voor leden
Noorden boos over uitstel ontwikkeling Lelylijn en Nedersaksenlijn
Noordelijk Nederland is zeer ontstemd over de uitkomsten van het Bestuurlijk Overleg over mobiliteit tussen Rijk en regio van afgelopen woensdag 6 november. Twee belangrijke spoorlijnen voor het noorden gaan niet van start.
08/11/24
Exclusief voor leden
Grote uitstoot door ver-vliegers: Milieu Centraal en Natuur & Milieu lanceren bewustwordingscampagne
Uit een nieuw onderzoek van Motivaction, uitgevoerd in opdracht van Milieu Centraal en Natuur & Milieu, blijkt dat 4 op de 10 reizigers de klimaatimpact van verre vliegreizen onderschatten. Om reizigers bewust te maken van deze impact en gedragsverandering te stimuleren, lanceren Milieu Centraal en Natuur & Milieu vandaag de online campagne ‘Op vakantie? Denk dichtbij’.
08/11/24
Druk derde kwartaal voor Nederlandse luchthavens
In het derde kwartaal van 2024 reisden 21,6 miljoen passagiers van en naar de vijf belangrijkste Nederlandse luchthavens. Dit is bijna 4% meer dan in hetzelfde kwartaal van 2023. Waar reisden al die passagiers naar toe?
07/11/24
Opmars Nederlandse tweewielermarkt zet zich voort
Het aantal fietsen, brom/snorfietsen en motoren in ons land blijft gestaag groeien. Nu al tot een park van inmiddels 26,2 miljoen tweewielers