Geplaatst op: 31-01-2020
Auteur: Marcel Baltus

Reisvirus

Reisvirus
Afbeelding van Gerd Altmann via Pixabay

Nuchter beschouwd – het is tenslotte nog net Dry January – is het zowel bizar als komisch tegelijk. Op politiek, economisch, technologisch en diplomatiek vlak vreest de hele wereld grootmacht China. Wij mogen van Amerika geen chipmachine leveren aan China, en in het verre verleden geen duikboten, fabrikanten van A-merken zijn zeer beducht op de namaakartikelen die het land produceert, de wereld is doodsbenauwd dat Huawei ons als een Big Brother in de gaten gaat houden, handelsoorlogen worden er gevoerd, China koopt half Afrika op, dagelijks wordt er op ieder nivo een hard strijd gevoerd om deze nieuwe geopolitieke machtsblok in te dammen.


Blijkt het grootste gevaar van een markt te komen. EEN MARKT MET KRAAMPJES! Je verzint het niet. Als je leest wat er allemaal in Wuhan te koop is, sla je steil achterover van verbazing. Honden, vossen, vleermuizen, ratten, slangen, krokodillen, salamanders, civetkatten and the list goes on. Tja, culinaire tradities en bijgeloof – er worden nogal wat gezondheidsclaims toegedicht aan het eten van dit soort delicatessen – ten spijt, ieder weldenkend mens zou zich toch moeten realiseren dat dit soort markten een broeinest van ziektekiemen is. De wereld en de Wereldgezondheidorganisatie als eerste zou zich wat minder druk moeten maken over eerder genoemde probleemgebieden, maar hygiëne bovenaan de agenda moeten zetten.


Het slachten en verkopen van wilde dieren en de laksheid van het niet handen wassen in Wuhan heeft ondertussen de wereld behoorlijk op zijn kop gezet en niet in de laatste plaats de reissector. Luchtverbindingen tussen Europa en China zijn geschrapt, toerisme naar en vanuit China keldert, cruiseschepen mijden Chinese havens en zoals het menselijk gedraag betaamt, leidt het ook tot excessen: ik vernam dat een groep toeristen geen trek meer had in een bezoek aan Chinatown in Bangkok! Het coronavirus tast ook het reisvirus aan.


Zou ik op de marketingafdeling van Dettol werken, had ik al lang een mail naar Xi Ping gestuurd met een leuke kwantumkorting aanbieding voor schoonmaakdoekjes en handzeep. Want na Sars kan dit land qua hygiëne zijn handen niet langer in onschuld wassen.

Trefwoorden: reisbranche, reizen, china, vakanties

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).
19/11/24
Eindhoven Airport start met uitbreiding terminal
Bouwbedrijf Heijmans en Eindhoven Airport hebben een aannemingsovereenkomst getekend voor de uitbreiding van de terminal. Deze uitbreiding zal passagiers van de Brabantse luchthaven extra ruimte, comfort en beleving bieden, wat een belangrijke kwaliteitsimpuls voor de luchthaven betekent
15/11/24
Exclusief voor leden
Verantwoord reizen blijft groeien: Riksja Travel boekt succes
Verantwoord reizen wint aan populariteit, zoals blijkt uit de aanhoudende groei van reisorganisatie Riksja Travel. De organisatie, die nu tot de top 10 grootste touroperators in Nederland behoort en marktleider is op het gebied van verantwoorde rondreizen wereldwijd, zag in 2024 een omzetgroei van 25 procent.
15/11/24
Better Places: Positieve impact maken met reizen
Reisorganisatie Better Places heeft haar Impactrapport over 2023 gepubliceerd en meldt trots de resultaten. De reisorganisatie is een voorbeeld voor anderen en loopt mijlenver voorop in de transitie. Ze minimaliseren de negatieve impact en vergroten de positieve.
15/11/24
Exclusief voor leden
Noorden boos over uitstel ontwikkeling Lelylijn en Nedersaksenlijn
Noordelijk Nederland is zeer ontstemd over de uitkomsten van het Bestuurlijk Overleg over mobiliteit tussen Rijk en regio van afgelopen woensdag 6 november. Twee belangrijke spoorlijnen voor het noorden gaan niet van start.
08/11/24
Exclusief voor leden
Grote uitstoot door ver-vliegers: Milieu Centraal en Natuur & Milieu lanceren bewustwordingscampagne
Uit een nieuw onderzoek van Motivaction, uitgevoerd in opdracht van Milieu Centraal en Natuur & Milieu, blijkt dat 4 op de 10 reizigers de klimaatimpact van verre vliegreizen onderschatten. Om reizigers bewust te maken van deze impact en gedragsverandering te stimuleren, lanceren Milieu Centraal en Natuur & Milieu vandaag de online campagne ‘Op vakantie? Denk dichtbij’.
08/11/24
Druk derde kwartaal voor Nederlandse luchthavens
In het derde kwartaal van 2024 reisden 21,6 miljoen passagiers van en naar de vijf belangrijkste Nederlandse luchthavens. Dit is bijna 4% meer dan in hetzelfde kwartaal van 2023. Waar reisden al die passagiers naar toe?
07/11/24
Opmars Nederlandse tweewielermarkt zet zich voort
Het aantal fietsen, brom/snorfietsen en motoren in ons land blijft gestaag groeien. Nu al tot een park van inmiddels 26,2 miljoen tweewielers