Geplaatst op: 29-05-2020
Auteur: Frank Verkoijen

Wie breekt de macht van de Online Travel Agency’s?

Wie breekt de macht van de Online Travel Agency’s?
Afbeelding van Paolo Chieselli via Pixabay
Eigenlijk begrijpen wij bij Leisure Brains er geen (J)OTA van dat er nog een OTA bestaat…

Ondernemers in de hotellerie en verblijfsrecreatie klagen al jaren steen en been dat ze afhankelijk zijn (geworden) van Online Travel Agency’s (OTA). Onder het motto: slikken of stikken doet bijna iedereen er aan mee. Het lijkt er wel op dat het verplicht is deel te nemen.

De afgelopen maanden ontstaat er zelfs een ware hetze tegen booking.com dat al jaren profiteert van coulante Nederlandse belastingregels en nu zorgt voor ophef door zijn hand op te houden bij de overheid voor financiële steun vanwege de coronacrisis. Maar eigenlijk is er meer sprake van de langdurige frustratie bij ondernemers om "verplicht” nering te moeten doen bij een OTA. Is dat wel nodig en kan het niet anders? Is er wat tegen te doen? Wij denken van wel.

Denk eens met ons mee... 
We nemen een rekenvoorbeeld met een overnachtingsprijs van € 100,00 voor een hotelkamer. Een hotelier biedt deze aan via een OTA. Laten we eens gemakshalve uitgaan van een commissiepercentage van 20%.

Stel je boekt als consument deze kamer, dan ben je dus € 100,00 kwijt en ontvangt de hotelier € 80,00 en de OTA € 20,00.
Een gouden business model, maar niet voor de hotellier en helaas ook niet voor de consument.

Als we dit model nu eens omdraaien?
Als je als hotelier nu eens tegen je gast zegt: als je bij mij rechtstreeks boekt betaal je € 100,00 euro , maar na afloop krijg je 10% (€ 10,00) terug gestort op je rekening

…OF…..

je ontvangt een voucher van € 15,00 die je bij een volgende bezoek kunt besteden of die je aan iemand anders cadeau kunt geven.

Wil de klant het tientje terug, dan heeft de hotelier nog altijd € 90,00 in plaats van € 80,00 ontvangen en de gast heeft € 90,00 betaald in plaats van € 100,00.

Wil de klant de voucher van € 15,00, dan heeft de hotelier een NIEUWE boeking binnen voor € 85,00. De hotelier heeft dan twee boekingen met een totale waarde van € 100,00 plus € 85,00 = € 185,00.

Deze twee boekingen zouden de hotelier via de OTA maar € 160,00 hebben opgeleverd. Dat is dus € 25,00 ‘winst’ voor de hotelier..

Statiegeld
Dit systeem werkt alleen als hoteliers en andere ‘gebruikers’ van OTA’s massaal dit ‘statiegeldsysteem’ gaan introduceren. En het werkt zolang het statiegeldpercentage lager is dan de commissies die OTA’s vragen, met als gevolg dat de OTA’s een deel van hun marktaandeel verliezen en wellicht heel snel de commissie laten zakken...
De hotelsector pakt zo een deel van de markt terug.

En we hebben het dan nog niet eens over het hersteld gastencontact in deze belangrijke fase van de customer journey, waarin je via een tevreden looping weer vooraan bij de klantreis terecht komt.

Eigenlijk is het idee een soort statiegeldsysteem op vakanties en overnachtingen dus. En net zoals bij het inleveren van je leeg goed altijd weer een nieuwe artikel wordt gekocht, kan ook hier de gast het statiegeld verzilveren of weer gebruiken bij een volgende boeking of door te geven aan iemand anders.

Eigenlijk begrijpen wij bij Leisure Brains er geen (J)OTA van dat er nog een OTA bestaat….Wij vragen ons af of ons omdenken kans van slagen heeft.

Wil je mee discussiëren over dit onderwerp ga dan naar: www.opdoeking.com en vul de online vragenlijst in.

Des te meer mensen zich mengen in de discussie, des te scherper kan het idee gefinetuned worden…

Delen van deze blog is daarom zeer wenselijk!

Heb je ook een probleem of casus waar je niet uit komt en wil je ook eens omdenken?

Neem eens contact met ons op. 

Wij denken sterk vanuit de markt en de consument en weten met onze kennis, ons netwerk en onze creativiteit tot verrassende en vernieuwende oplossingen te komen.
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels, boekingen, platforms

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

04/10/24
Rabobank: Ketens dominanter in horeca en recreatie
Ketens worden tot 2040 steeds dominanter in de sectoren horeca en recreatie. Ondernemers doen er goed aan zich te richten op een flexibel en betaalbaar concept. En bedrijven moeten zelf de regie nemen op verduurzamen, anders dicteren ketenpartners die voor je. Dat zijn enkele opmerkelijke conclusies van Rabobank in haar nieuwe Sectorvisie Horeca & Recreatie.
04/10/24
Nederlanders willen eerlijke vliegbelasting, ook zorgen om betaalbaarheid vliegen
Ruim een derde (34%) van de Nederlanders vreest dat vliegen te duur voor hen wordt als de kosten van vliegen verder stijgen. Veel Nederlanders zien in een eerlijkere opzet van de vliegbelasting een oplossing. Dat betekent dat er een meerderheid is voor afstandsafhankelijke vliegbelasting, hogere belasting voor businessclass en een heffing voor transferpassagiers.
04/10/24
Waterstate Wellness Hotel geopend
Onder grote belangstelling opende Waterstate Wellness Hotel woensdagmiddag 25 september officieel zijn deuren. De exclusieve opening begon met een warm welkomstwoord van zowel de directie als de wethouder Joost De Goffau van Goes.
04/10/24
Exclusief voor leden
Toverland vernieuwt parade Halloween
Dit jaar beginnen de Halloween Nights extra goed met een vernieuwde parade.
04/10/24
Week van de Veiligheid met nieuwe campagne
Ondernemers en hun personeel worden helaas in toenemende mate geconfronteerd met agressie en geweld....
03/10/24
Exclusief voor leden
Strategische samenwerking MECC en EMG
Event Management Group (EMG) en MECC Maastricht gaan samenwerking. Daarmee willen de twee hun marktpositie versterken en de klantervaring verder te optimaliseren.
03/10/24
ZigZag campagne in Breda voor cultuur
Om aandacht te vestigen op het rijke cultuuraanbod in de stad is Breda Marketing in opdracht van Gemeente Breda gestart met de campagne ‘ZigZag door cultureel Breda’. De campagne etaleert de mix in aanbod, van groot tot ‘klein dat groots is’.
03/10/24
Exclusief voor leden
Hertzinger Green Connect,eVentje en De Lemeler Esch winnen duurzame kampeerawards
Op het Duurzaamheidscongres Kampeerbranche zijn de duurzame kampeerawards uitgereikt. Hertzinger Green Connect,eVentje en De Lemeler Esch gingen er met de Awards vandoor.