Geplaatst op: 30-06-2020
Auteur: Yvonne van den Nieuwenhuizen

De serieuze business achter prikbordjes

De serieuze business achter prikbordjes
Pinterest is populair: het platform wordt al door meer dan 3,5 miljoen Nederlanders gebruikt. Dikke kans dat je het ook wel kent. Toch weten nog maar weinig bedrijven de weg naar Pinterest te vinden. Laat staan om het professioneel in te zetten als marketingtool. De switch van ‘interessante dingen voor jezelf bewaren op een prikbord’ naar ‘hoe komt míjn merk op het prikbord van anderen te hangen?’ wordt nog erg weinig gemaakt. Bovendien heersen er enkele vooroordelen over Pinterest-gebruikers. Het zal je echter verbazen hoeveel potentie Pinterest heeft voor bedrijven. In dit artikel leg ik je uit waarom die prikbordjes van Pinterest een hele serieuze business zijn. 

Vooroordelen over Pinterest


‘Pinterest, dat is toch voor veertigers die op zoek zijn naar een nieuw knutselproject?’

Toegegeven. Voordat ik mezelf ging verdiepen in Pinterest, snapte ik ook niet zo goed hoe dit platform nu eigenlijk werkt en wat je ermee kunt. Ik had wel een prikbord voor de inrichting van onze nieuwe tuin, maar daar hield het wel mee op. Totdat ik als blogger ontdekte dat je zélf content kunt toevoegen aan Pinterest. En dat die content vervolgens leidt tot traffic naar jouw website. Véél traffic. 

Bovendien bleek dat websitebezoek helemaal niet alleen te bestaan uit veertigplussers. Ook millennials gebruiken Pinterest. Misschien gebruiken zij het zelfs nog wel in veel bredere mate als zoekmachine. Want dat is wat Pinterest immers is.

Visuele inspiratiezoekmachine

Pinterest is een digitaal prikbord. Alles wat je op internet vindt, kun je als afbeelding op dat prikbord bewaren (‘pinnen’). En je kan ook binnen Pinterest zoeken in al die afbeeldingen (‘pins’). Het idee achter Pinterest is om ideeën te bewaren. Inspiratie opdoen, dus. Dat vind ik de beste manier om Pinterest te omschrijven: als visuele inspiratiezoekmachine. 

Waar komt die content binnen Pinterest vandaan? Ik kan je verklappen: veel van deze content bestaat uit pins die speciaal gemaakt zijn om op Pinterest te delen. Maar waarom zou je zelf pins maken en bewaren? Zo’n prikbord maak je in principe voor jezelf, toch? Dat is nu precies het punt waar je even een denkswitch moet maken. Als bedrijf (of blogger, zoals ik zelf met Pinterest begon) draait het niet alleen om verzamelen van relevante pins op jouw account. Het draait er vooral om dat jouw pins gevonden worden. Want aan elke pin is namelijk een url gekoppeld. Waardoor je Pinterest-gebruikers dus rechtstreeks naar jouw website kunt leiden. Begin je al te zien hoe interessant dit is?



Pinterest-gebruikers zijn interessant voor marketeers

Pinterest-gebruikers zijn ergens naar op zoek. De koopintentie blijkt daardoor veel hoger dan op andere sociale media. En niet zo’n beetje: 55% (!) ten opzichte van slechts 12% op Facebook en Instagram. Inspiratie mag ook gerust van bedrijven komen. Ik las zelfs dat 75% van de ideeën die mensen op Pinterest opdoen, afkomstig is van merken. Pas sinds voorjaar 2019 is het mogelijk om te adverteren op het platform. De eerste bedrijven die hiermee hebben geëxpirimenteerd meldden dat advertenties veel langer worden bekeken tegen veel lagere kosten dan campagnes op Facebook en Instagram. Maar ook zonder adverteren kun je Pinterest inzetten als traffic booster. Gratis. Alles dat je moet doen is je account goed opzetten en zelf pins toevoegen. Geloof me, het is écht zo eenvoudig!

Waarom ik alleen nog maar op Pinterest focus

Dankzij Pinterest groeide mijn blog binnen een paar maanden van 2.000 naar 20.000 bezoekers in de maand. Ook als ik helemaal niet frequent blog, word ik gevonden op Pinterest. Sterker nog: mijn pins blijven weken, soms zelfs maandenlang gevonden worden. Mijn Facebookpagina heb ik de deur uit gedaan. Het verbaast me hoe weinig bedrijven Pinterest serieus nemen. Voor weinig tijd, geld en moeite zo’n goede resultaten behalen, waar vind je dat nog? Degenen die er wél op inzetten, bereiken een gigantisch en koopbereid publiek. Klaar voor hun volgende project of dagje uit. Hang jij al op het prikbord van jouw toekomstige klant?

Nieuwsgierig geworden naar Pinterest? Check dan de site van Yvonne: www.pinjeplek.nl

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • ||| Twitter |||

    ||| Nieuws |||

    19/02/25
    Exclusief voor leden
    Jaarbeurs en Centraal Museum versterken positie Utrecht voor bijeenkomsten
    Twee bekende iconen van de stad Utrecht, het Centraal Museum Utrecht en Koninklijke Jaarbeurs, slaan de handen ineen om Utrecht te positioneren voor congressen en tentoonstellingen.
    19/02/25
    Leiden Collection in jarig Amsterdam
    Ter gelegenheid van de verjaardag van Amsterdam - 750 jaar - laat H’ART Museum in een nieuwe tentoonstelling diverse facetten van het dagelijks stadsleven zien in de 17de eeuw.
    18/02/25
    Grote zorgen om stopzetten natuurherstel in Noord-Holland
    Natuurmonumenten, de Natuur-en Milieufederatie Noord-Holland en Landschap Noord-Holland maken zich grote zorgen over het stilvallen van natuurherstel door inperking van overheidsbudgetten.
    18/02/25
    Vakantieplannen Nederlanders zomer 2025: Buitenlandse vakanties in de plus maar eigen land in de min
    Het aantal vakantieplannen van Nederlanders voor komende zomer is vrijwel gelijk aan vorig jaar. Er bestaan voor komende zomer wel beduidend meer plannen voor een buitenlandse vakantie; terwijl het aantal plannen voor een binnenlandse vakantie terugloopt.
    17/02/25
    Een interactief avontuur vol chocolade en techniek: The Chocolate Factory
    Brabant krijgt er een innovatieve, interactieve attractie bij waar bezoekers zelf chocolade kunnen verwerken: The Chocolate Factory. Dat is een unieke attractie in Nederland, combineert de magie van chocolade met technologische innovaties.
    17/02/25
    Living Lab voor toekomstbestendig Brabant
    Zes grote onderwijsinstellingen, waaronder Avans, Yonder, Yuverta, De Rooi Pannen, Tilburg University en Breda University of Applied Sciences (BUas), hebben een samenwerkingsovereenkomst getekend met Van Gogh Homeland. Tegelijkertijd werd Bert Smit benoemd tot bijzonder lector Van Gogh Homeland.
    17/02/25
    Exclusief voor leden
    CNV int ruim 1,4 miljoen euro aan nabetalingen voor uitzendkrachten
    Vakbond CNV opent vandaag een meldpunt, waar uitzendkrachten met vragen terecht kunnen over nabetali...
    17/02/25
    Waarom steeds meer mensen kiezen voor een bromfiets in de stad
    Misschien is het je al eens een keer opgevallen. De bromfiets wint vandaag de dag steeds meer terrei...