Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
Afbeelding van congerdesign via Pixabay
Als ik ‘normaal’ als ‘zoekterm’ invul bij de Google Search Engine dan stuit ik als eerste op de officiële website van de Nederlandse rockgroep Normaal. Direct word ik vervolgens op de landingspagina geconfronteerd met de mededeling dat een optreden van de band is geannuleerd. Het optreden zou plaatsvinden op donderdag 21 mei jl. op het Tractor pulling terrein Brinkerinkweg in Lochem, maar door het verbod op evenementen en concerten tot en met 1 september aanstaande is dit niet mogelijk. Nu moet ik eerlijk toegeven dat ik eerder waarschijnlijk niet zo maar zou zijn afgereisd naar Lochem, maar misschien zou dit dan juist nu wel het moment zijn om dit stadje, verscholen in het voor de Achterhoek zo kenmerkende coulisselandschap, alsnog te gaan ontdekken. Zo zou ik en passant ook nog eens een bijdrage leveren aan de wens voor het spreiden van toerisme. Want ja, in het pré-coronatijdperk zou ik mijn vrijetijd wellicht niet zo maar in Lochem hebben doorgebracht maar vooral oog hebben gehad voor de meer bekende ‘hotspots’, waar we nu nog met regelmaat het advies voor krijgen om die nu juist niet te bezoeken.
Is dat dan ‘het nieuwe normaal’? Dat ik door de omstandigheden, door de regelgeving rondom ‘de 1,5 meter samenleving’, andere, wellicht minder voor de hand liggende keuzes maak? Als ik er zo over nadenk, lijkt dit niet echt straf. Met mijn werk als programmamanager van CELTH en verbinder en toegepast onderzoeker van HZ Kenniscentrum Kusttoerisme en mijn dagelijkse beslommeringen wil ik u nu niet te veel vermoeien, maar ook daar heeft het nieuwe normaal zijn intrede gedaan. Ook daar ben ik, samen met mijn collega’s, nieuwe wegen ingeslagen. Andere kanalen gaan gebruiken, een ander ritme gaan hanteren, ingegeven door de omstandigheden. Omdat het MOET en vooral ook KAN en omdat we die mogelijkheden eerder niet wilden zien of wilden erkennen. We zijn weer nieuwsgierig geworden.
Creativiteit was nodig om vorm te geven aan nieuwe manieren van samenwerken. U bent waarschijnlijk net als ik, voor zover mogelijk uiteraard gezien uw werk en andere verplichtingen meer thuis gaan werken en meer online vergaderingen gaan beleggen. U heeft uw koffievoorraad thuis vaker moeten aanvullen en u bent mede daardoor ook meer en op andere momenten dan vroeger met een schone winkelwagen de supermarkt ingereden. Wie had overigens überhaupt een aantal maanden geleden kunnen bedenken dat het gangbaar zou worden dat u uw eigen winkelwagen eerst schoonmaakt, alvorens u uw boodschappen gaat doen. Maar aan de andere kant, een schone winkelwagen lijkt mij eigenlijk heel normaal. Net zoals een ruime en schone tafel in een restaurant. Daar kun je niet tegen zijn.
Sterker nog, waarom was dat eerder niet de standaard? Het wordt nu bestempeld als ‘het nieuwe normaal’, maar ik hoop dat we dit heel snel als gewoon gaan zien. Als dit betekent dat mijn drankje en eten daardoor wat duurder wordt, dan is dat iets wat we met z’n allen gewoon moeten accepteren. Doe mij maar ‘het nieuwe normaal’, want dat is best gewoon!
Topics:Toerisme
Trefwoorden: corona, crisis