Geplaatst op: 08-09-2020
Auteur: Harm IJben

Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief

Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
Afbeelding van congerdesign via Pixabay
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik mijzelf de laatste weken regelmatig gesteld. U wellicht ook? Want wat is er dan nieuw of was er normaal en nu niet meer in ‘de 1,5 meter samenleving’? Waar gaat het dan over en op welke manier word ik dan ‘geraakt’ door ‘het nieuwe normaal’ in mijn werk, mijn dagelijkse verplichtingen, mijn vrijetijdsbesteding, kortom mijn leven? Ik vraag me namelijk af hoe normaal ‘het nieuwe normaal’ is. En wanneer wordt iets eigenlijk normaal? 

Als ik ‘normaal’ als ‘zoekterm’ invul bij de Google Search Engine dan stuit ik als eerste op de officiële website van de Nederlandse rockgroep Normaal. Direct word ik vervolgens op de landingspagina geconfronteerd met de mededeling dat een optreden van de band is geannuleerd. Het optreden zou plaatsvinden op donderdag 21 mei jl. op het Tractor pulling terrein Brinkerinkweg in Lochem, maar door het verbod op evenementen en concerten tot en met 1 september aanstaande is dit niet mogelijk. Nu moet ik eerlijk toegeven dat ik eerder waarschijnlijk niet zo maar zou zijn afgereisd naar Lochem, maar misschien zou dit dan juist nu wel het moment zijn om dit stadje, verscholen in het voor de Achterhoek zo kenmerkende coulisselandschap, alsnog te gaan ontdekken. Zo zou ik en passant ook nog eens een bijdrage leveren aan de wens voor het spreiden van toerisme. Want ja, in het pré-coronatijdperk zou ik mijn vrijetijd wellicht niet zo maar in Lochem hebben doorgebracht maar vooral oog hebben gehad voor de meer bekende ‘hotspots’, waar we nu nog met regelmaat het advies voor krijgen om die nu juist niet te bezoeken. 

Is dat dan ‘het nieuwe normaal’? Dat ik door de omstandigheden, door de regelgeving rondom ‘de 1,5 meter samenleving’, andere, wellicht minder voor de hand liggende keuzes maak? Als ik er zo over nadenk, lijkt dit niet echt straf. Met mijn werk als programmamanager van CELTH en verbinder en toegepast onderzoeker van HZ Kenniscentrum Kusttoerisme en mijn dagelijkse beslommeringen wil ik u nu niet te veel vermoeien, maar ook daar heeft het nieuwe normaal zijn intrede gedaan. Ook daar ben ik, samen met mijn collega’s, nieuwe wegen ingeslagen. Andere kanalen gaan gebruiken, een ander ritme gaan hanteren, ingegeven door de omstandigheden. Omdat het MOET en vooral ook KAN en omdat we die mogelijkheden eerder niet wilden zien of wilden erkennen. We zijn weer nieuwsgierig geworden. 

Creativiteit was nodig om vorm te geven aan nieuwe manieren van samenwerken. U bent waarschijnlijk net als ik, voor zover mogelijk uiteraard gezien uw werk en andere verplichtingen meer thuis gaan werken en meer online vergaderingen gaan beleggen. U heeft uw koffievoorraad thuis vaker moeten aanvullen en u bent mede daardoor ook meer en op andere momenten dan vroeger met een schone winkelwagen de supermarkt ingereden. Wie had overigens überhaupt een aantal maanden geleden kunnen bedenken dat het gangbaar zou worden dat u uw eigen winkelwagen eerst schoonmaakt, alvorens u uw boodschappen gaat doen. Maar aan de andere kant, een schone winkelwagen lijkt mij eigenlijk heel normaal. Net zoals een ruime en schone tafel in een restaurant. Daar kun je niet tegen zijn. 

Sterker nog, waarom was dat eerder niet de standaard? Het wordt nu bestempeld als ‘het nieuwe normaal’, maar ik hoop dat we dit heel snel als gewoon gaan zien. Als dit betekent dat mijn drankje en eten daardoor wat duurder wordt, dan is dat iets wat we met z’n allen gewoon moeten accepteren. Doe mij maar ‘het nieuwe normaal’, want dat is best gewoon!
Topics:Toerisme
Trefwoorden: corona, crisis

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

21/02/25
Exclusief voor leden
Plaatsing duiker herstelt wandelroute Groene Hart
De wandelroute langs de Dubbele Wiericke bij de plaats Nieuwerbrug is hersteld. ProRail heeft een oude duiker voor de sloot onder het spoor van Leiden naar Utrecht vervangen. Met extra geld van Provincie Zuid-Holland, ProRail en gemeente Bodegraven-Reeuwijk is een wandelduiker gemaakt waardoor wandelaars weer de route kunnen gebruiken.
21/02/25
 Overijssel helpt recreatieondernemers met meer groen en toegankelijkheid
De provincie Overijssel helpt ondernemers met een subsidie van ruim twee miljoen euro voor het verbeteren van het groen op hun locatie én de toegankelijkheid.
20/02/25
Exclusief voor leden
Romeins verleden zichtbaar maken voor toeristen en recreanten
Gemeente Nijmegen, provincie Gelderland en de Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen ondertekenden op 14 februari 2025 de samenwerkingsovereenkomst ‘Romeinen in Gelderland’. Daarmee willen de beleidsmakers het Romeinse erfgoed in Gelderland meer zichtbaar en beleefbaar maken voor toeristen en recreanten.
20/02/25
Aanscherping EU-regels tegen voedselverspilling
Dinsdagavond bereikten het Europees Parlement en de Raad een voorlopig akkoord over nieuwe maatregel...
20/02/25
Exclusief voor leden
TUI, Corendon en Sunweb populairste Nederlandse touroperators
De afgelopen drie jaar boekte 34% van de Nederlanders een reis bij een touroperator. TUI Nederland is favoriet, gevolgd door Corendon en Sunweb.
20/02/25
VVV Noordwijk en Noordwijkerhout verwelkomen recordaantal bezoekers, meer vrijwilligers nodig
In 2024 hebben de VVV’s in Noordwijk en Noordwijkerhout 38.500 bezoekers mogen verwelkomen, een heel mooi record.
20/02/25
Visit Zuid-Limburg viert 140-jarig bestaan en neemt afscheid van Anya Niewierra
Visit Zuid-Limburg heeft gisteren op een druk bezochte bijeenkomst haar 140 jarig jubileum gevierd en afscheid genomen van algemeen directeur Anya Niewierra. Bestuursvoorzitter Wim Heuts reflecteerde op de transformatie van Visit Zuid-Limburg in de afgelopen decennia en de kansen en uitdagingen voor de toekomst.
20/02/25
Exclusief voor leden
Nederlandse caravanverkoop stijgt als enige in Europa
Uit de jaarcijfers van de European Caravan Federation (ECF) blijkt dat de verkoop van nieuwe caravans en campers in Europa in 2024 met ruim 5 procent is gegroeid. Deze groei is volledig toe te schrijven aan kampeerauto’s, terwijl alleen in Nederland het aantal nieuwe caravans steeg.