Geplaatst op: 30-10-2020
Auteur: Marcel Baltus

Open brandbrief

Open brandbrief
Kim Hansen (Wikimedia Commons)
Beste reisindustrie collega,

Je kent hem vast wel  – Atlas, de krachtpatser op de achtergevel van het Koninklijk Paleis in Amsterdam – die met voorovergebogen hoofd een ronde wereldbol op zijn schouders torst. 

Ik zie dat beeld voortdurend voor me als metafoor voor hoe onze reissector momenteel kreunt, zucht, peigert en gebukt gaat onder zoveel geselingen, onrecht en lasten. Net zoals de draagkracht van Atlas scheurtjes begint te vertonen, zo brokkelt door Covid-19 langzaam maar zeker het economisch fundament onder de mondiale toeristensector af.

Atlas moet om de zoveel jaren gerestaureerd worden, anders takelt hij af. Wordt onze sector ook niet snel ondersteund met een serieuze financiële injectie, dan gaan honderden reisbedrijven omvallen en mogen straks duizenden branchegenoten zich omscholen of hun handje ophouden.

Mocht het kabinet zo dadelijk besluiten tot een negatief reisadvies voor de komende winter, is dat de nekslag voor het toeristisch bedrijfsleven hier. De reisindustrie staat bekend om haar vechtlust. We gaan concurrentie niet uit de weg, innoveren ons een slag in de rondte, proberen rond te komen met flinterdunne winstmarges, staan met beide benen op de grond en leveren een prachtdienst en product waar het overgrote deel van de wereldbevolking naar smacht: vakantie. In weerwil van ons enorme incasseringsvermogen, het houdt gewoon een keer op. Dat moment nadert. Het uur U komt nu in zicht. Het water staat ons toch bijna aan de lippen… in gewone moerstaal, laat ons niet verzuipen!

De tijd van pissige tweetjes en lamenteren in nieuwsuitzendingen is voorbij. Reisbroeders aller Nederlanden, verenigt u! Er rest ons nog een laatste strohalm. En masse naar het Malieveld waar we met zijn tienduizenden zo’n luide noodkreet slaken dat die zelfs door de geluidsisolerende ramen van het Torentje doordringt.

Zo gaat het niet langer kabinet. Help ons voordat onze bedrijfstak ten ondergaat. Gaven de vakbladen Travmagazine en TravelPro afgelopen maand een aanzetje tot voorbeeldige opstandigheid in het centrum van Den Haag, nu dient ieder grassprietje op het Malieveld platgelopen te worden door de voltallige Nederlandse reissector.

ANVR, ANWB, NBTC, Schiphol en overige toeristische en recreatiekoepel- organisaties, als er ooit een tijd was voor lotsverbondenheid dan is het wel nu. Neem het voortouw en roep uw achterban op! Het is bijna vijf voor twaalf, maar wij maken voor een massale schreeuw om hulp graag tijd vrij om een #savetourism spandoek te schilderen en dat pontificaal op het Malieveld te plaatsen.Marcel BaltusBaltus Communications
Trefwoorden: reizen, toerisme, reisbranche, reisbedrijven

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

25/03/25
Exclusief voor leden
Opleiding ‘Medewerker recreatieve attracties’ van start
Attractiepark Bobbejaanland en de Vlaamse dienst voor opleidingen VDAB slaan de handen in elkaar om werkzoekenden een kans te bieden door middel van de opleiding ‘Medewerker recreatieve attracties’.
24/03/25
Portlantis: Nieuw opvallend bezoekerscentrum Rotterdamse haven
Dit weekend is een interactief ervaringscentrum op Maasvlakte 2 geopend. Portlantis, zoals het centrum heet, belooft een unieke kijkervaring te bieden op de Rotterdamse haven. Het opvallende gebouw, ontworpen door architectenbureau MVRDV, zal dienen als een plek waar bezoekers de betekenis en toekomst van de haven kunnen ontdekken.
24/03/25
Exclusief voor leden
Voor 7,5 tot 9% huishoudens is de auto té duur
In de toeristische sector lijkt het alsof iedereen over een auto beschikt. Dat is natuurlijk niet zo omdat autorijden té duur is voor veel huishoudens en de Tweede Kamer wilde weten hoe hoog dat percentage is. Tussen de 7,5 en 9% van de Nederlandse huishoudens heeft géén auto omdat het té duur is, schat KiM in.
24/03/25
Exclusief voor leden
Kamperen meest klimaatvriendelijk
Kamperen zorgt voor de laagste CO2-uitstoot per overnachting. Harde cijfers daarover vond Camp-to-Go, de website van de branchevereniging KCI op de website van het Agence de la transition écologique. Dit is een Franse overheidsorganisatie voor de transitie naar een meer duurzame samenleving.
24/03/25
Exclusief voor leden
Kansen voor meer recreatie in Gouden Randen van de Veluwe
Op het Veluwecongres 2025 is het onderzoek 'Meer ruimte voor recreatie op de Veluwe' gepresenteerd. In het onderzoek staan de mogelijkheden centraal om de flanken van de Veluwe, de zogenaamde Gouden Randen, toeristisch-recreatief te ontwikkelen om daarmee toekomstige druk op het Veluwemassief te voorkomen.
24/03/25
Provincies verstevigen toeristisch-recreatieve samenwerking
De Nederlandse provincies pleiten samen een vitaal en toekomstgericht aanbod van vrijetijdsvoorzieningen. Toegang tot voldoende mogelijkheden voor buitenrecreatie is essentieel voor het welbevinden van iedereen.
24/03/25
Nieuwe routes in webapp ExploreGouda.nl
VVV Gouda heeft nieuwe routes toegevoegd aan de webapp ExploreGouda.nl. Op de website staan twaalf verrassende themaroutes waarmee zowel bewoners als bezoekers de stad kunnen verkennen en nieuwe verhalen zich ontvouwen.
23/03/25
Megagrote uitbreiding Posta7: noordelijke hotspot bij de A7 krijgt er 2.300 m² bij
Goed nieuws voor liefhebbers van uitjes: het overdekte uitjescentrum Posta7 in Tolbert krijgt groen licht voor een forse uitbreiding.